Klar for båtferie

10 brukte turfavoritter

Utvalget av brukte turbåter er enormt. Her har vi plukket ut noen av våre favoritter fra 150 000 kroner og oppover.

Pluss ikon
<b>SOMMERDRØM:</b> Så fint kan det være på båtferie, og selv om båtene er 20 år gamle, er naturopplevelsen akkurat like fin. 
SOMMERDRØM: Så fint kan det være på båtferie, og selv om båtene er 20 år gamle, er naturopplevelsen akkurat like fin.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Er du på jakt etter en turbåt til feriebruk blir jobben noe mer komplisert enn om du skal ha en mindre dagsturbåt. Vår sjekkliste (se egen ramme) gjelder fortsatt, men siden en stor bobåt har mange ekstra installasjoner, er det flere feilkilder og mer å se over. Dessuten er innenbordsmotorer en litt annen skål enn utenbordsmotorer.

Det er likevel ingen grunn til å legge bånd på båtinteressen, bare husk å ikke legge hele budsjettet i kjøpesummen.Kommer du hjem med en 10–20 år gammel skute i 30-fots klassen er det garantert ting å fikse, i tillegg til at opplag og vedlikehold koster en anselig mengde titusenlapper.

Det sies at du ikke skal skue hunden på hårene, men det er vårt viktigste tips når du ser på brukte turbåter. Ikke bare båten i seg selv og graden av vedlikehold og kjærlig pleie den utstråler, men også eieren og ikke minst eier- og servicehistorikk blir vesentlig før handelen skal gjennomføres.

<b>LANGTUR:</b> Rask og sjøsterk, Targa 35 er en sjømilssluker og har plass nok i hytta og under dekk til å fungere som feriebåt. 
LANGTUR: Rask og sjøsterk, Targa 35 er en sjømilssluker og har plass nok i hytta og under dekk til å fungere som feriebåt.  Foto: Terje Bjørnsen

Er du fersk i gamet kan det være lurt å kjøpe gjennom en seriøs forhandler, siden det skal være enklere å få hjelp i etterkant om ikke alt er helt per kasse.

Vårt andre viktige råd er å tenke nøye gjennom hva båten skal brukes til. Som du vil se av våre ti utvalgte så kommer turbåter i alle fasonger og varianter. Går ferden på Vestlandet er det ikke sikkert daycruiser med 20 kvadratmeter kalesjeduk er greia mellom regnbygene, like lite som en innelukket, langsom halvplaner er tingen for langturen langs svenskekysten. Livet i søkefeltet på finn.no blir også enklere når du har en klar formening om hva du leter etter.

Kjapp sjekkliste

  1. Båtens eier- og servicehistorikk
  2. Løsøreregisteret
  3. Motor – bør prøvekjøres
  4. Skrog og dekk
  5. Elektronikk og elektrisk system
  6. Eventuelt pantry og toalett
  7. Puter og kalesje
  8. Lensesystem
  9. Sjekk markedet
  10. Se på flere båter
  11. Bruk kontrakt fra Forbrukerrådet

Livet i søkefeltet på finn.no blir også enklere når du har en klar formening om hva du leter etter.

Men nå: La jakten på den perfekte ferie­båten begynne!

Askeladden 705 Voyager

Vi starter blant de mindre, turvennlige båtene med denne Askeladden-modellen du finner fra perioden 1998 til 2008.

Et godt bevis på at det ikke bare er store og dyre båter som må til for en vellykket overnattingstur.

Den har en fin kombinasjon av egenskaper, der uteområdet både har gode sittemuligheter, men også kan brukes til fiske eller vannsport.

En høy, todelt kalesje gjør at du kan dekke til cockpiten i skiftende sommervær. Du finner også en kompakt bysseløsning i cockpit.

Under dekk har Askeladden 705 Voyager separat toalettrom, skråttstilt køye i baugen, en liten sittebenk og en etter forholdene rommelig stikkøye under cockpitdørken.

ALLSIDIG: Askeladden 705 kombinerer størrelsen til en dagsturbåt med overnattingskapasitet for fire.
ALLSIDIG: Askeladden 705 kombinerer størrelsen til en dagsturbåt med overnattingskapasitet for fire. Foto: Faksmile: Finn.no

Vi har vært på langtur med båten, og kan gå god for plassforholdene med to voksne og
to barn om bord.

Les også (+): Vi Menn Båts test av Askeladden 705 Voyager

Båten ble utelukkende leverte med hekkaggregat fra Mercury, enten med diesel eller bensin. Avhengig av ytelse kan du regne med toppfart på mellom 30 til 40 knop. Prisene ligger i øyeblikket fra drøyt 200 000 til rundt 450 000 kroner.

Scand Baltic

Skal man snakke om turbåter til norsk båtferie, er det umulig å komme utenom Scand Baltic. Den har vært i produksjon i bortimot en mannsalder, rimelig og innholdsrik som en sveitsisk lommekniv.

På finn.no ligger det nå ute et bredt utvalg av båter; årsmodell fra 1982 til 2011, med priser fra rundt 250 000 til 950 000,-.

Det sier seg dermed selv at utvalget er variert, og siden et antall Petter Smart og Mulle Mekk har modifisert båtene gjennom livsløpet skal du være obs på mer eller mindre vellykkede egeninstallasjoner.

Men basisen er den samme: Båten er halvplanende med dieselmotor og strak aksel; fint for forbruk og rimelig vedlikehold, men i havn er det fordel med baugpropell for manøvrering.

TURBÅT: Hvis én båtmodell skal definere båtferie i Norge, må det bli Scand Baltic. Stort utvalg og masse plass for pengene.
TURBÅT: Hvis én båtmodell skal definere båtferie i Norge, må det bli Scand Baltic. Stort utvalg og masse plass for pengene. Foto: Faksmile: Finn.no

Konseptet handler om mest mulig plass per krone, og selv om båter med akterkabin er blitt sjelden i våre dager, har det sine fordeler: Du har soveplass og toalettløsning her, og taket gir en stor solseng.

Les også (+): Vi Menn Båts test av Scand 29 Baltic

Resten av cockpitområdet er til sitteplasser, og en god kalesjeløsning gjør Scand Baltic til en værsikker feriebåt.

Under dekk er det sittegruppe, eventuelt soveplass forut og stikkøyer. Løsningene varierer med årsmodellene. Det samme gjør naturlig nok motor og effekt, med alt fra 160 til 290 hk og fart på 17 til 26 knop. Uansett har du hytte på sjøen, med langsturskapasitet for fire til seks personer.

Targa 35/37

Turbåt er kanskje ikke første innskytelse når du ser en Targa, men modellene over 30 fot er faktisk rommelige nok til det. Da kombineres de legendariske «røff-og-tøff»-egenskapene med akseptabel bokomfort.

Les også (+): Vi Menn Båts test av Targa 30.1

Det kan vi underskrive på, siden Vi Menn Båt for 22 år siden fartet lange distanser fra Danmark til Mørekysten i en Targa 35.

Av åpenbart nostalgiske grunner kikket vi derfor etter 35-foteren på bruktmarkedet, men fant bare en utgave av nettopp den modellen. En 2001-modell til 1,6 millioner, men med flere viktige oppgraderinger gjennom et langt liv.

Her kan du dra på tur uten å finstudere værmeldingen, for dette er den mest kapable og sjøsterke 35-foteren vi noensinne har vært om bord i.

TARGA 35: Her kan du dra på tur uten å finstudere værmeldingen.
TARGA 35: Her kan du dra på tur uten å finstudere værmeldingen. Foto: Faksmile: Finn.no

Les også (+): Vi Menn Båts test av Targa 46

Her er det doble dieselmotorer fra Yanmar med effekt på 580 hk, og toppfart på 35 knop. I styrehytta er det masse sitteplasser og bysseløsning, mens hovedlugaren ligger i akterdelen og en noe mindre lugar ligger i forkant av hytta. God soveplass for 4–5 personer.

Utvalget av storebror Targa 37 er langt bedre, der blant annet en 2001-modell med nye motorer fra 2017 peker seg ut som ikke altfor dyr. Prisantydningen ligger på drøyt 2,1 millioner, mens en 2013-modell koster ca. 3,5 millioner.

Bavaria 35/37

Et av Bavarias tidlige spesialområder var rommelige, turvennlige daycruisere. Eldre utgaver av 35- og 37-foterene finnes i et brukbart utvalg på bruktmarkedet.

Vi fant årsmodell 2004-2006, med priser fra 1,2 til 1,4 millioner.

Fordelen med en stor daycruiser er at du får det beste fra to verdener. Her er det nok boltreplass både ute og inne til at fire personer kan dra på lang ferietur. I tillegg kommer vi her opp i en båtklasse der du tåler rufsete sjø uten at mannskapet gjør mytteri i neste gjestehavn.

Targabøylen sørger for at det er enkelt å kombinere en liten hardtopkalesje forut med en større akterdel når værgudene slipper seg løs.

Ute er det både gode sitteplasser og stor solseng. Også under dekk nyter du godt av båtstørrelsen: En rommelig hovedkabin forut, sittegruppe og bysse i midtseksjonen, toalett/dusjrom, samt midtkabin med forbløffende bra armslag.

VOLUM: Bavaria 35 og 37 viser at en stor daycruiser også fungerer som feriebåt. Den er stor nok innevending og har masse uteplass i finvær.
VOLUM: Bavaria 35 og 37 viser at en stor daycruiser også fungerer som feriebåt. Den er stor nok innevending og har masse uteplass i finvær. Foto: Faksmile: Finn.no

Les også (+): Vi Menn Båts test av Bavaria 38 Hard Top

For alle båtene er det dobbeltinstallasjon med Volvo Penta dieselmotorer som gjelder, med samlet effekt fra 450 til 600 hester. Det gir båtene toppfart fra ca. 32 til 36 knop og marsjfart på 25–30 knop. Med to drev blir selv en så stor båt lettmanøvrert.

Viknes 1030/1080

Her snakker vi om den ultimate helårsbåten. Viknes er kjent for sine solide turbåter i Vestlandsstil med mange gode løsninger. 1030 og 1080 er de største modellene og gir god plass for lange ferieturer.

Et rommelig akterdekk der du kan lukke helt igjen med kalesje og få god temperatur med dieselvarmer. I cockpitsalongen har du behagelig sittegruppe på babord og pantry på styrbord, og under dekk gir en kombinasjon av baug­lugar og stikklugarer 5–6 faste soveplasser.

Men Viknes kan mer enn å lage lukket båt for varierende ferievær, særlig 1080 Panorama er et eksempel på at det går an å åpne opp i en helårsbåt. Store takluker sørger for lys og luft når gradestokken stiger. Båtene har aksel og dieselmotor, det gir lavt forbruk og stødige marsjfartegenskaper rundt 20 knop.

KLASSIKER: Viknes sine 1030- og 1080-­modeller har egenskaper som gjør båtferie mulig hele året.
KLASSIKER: Viknes sine 1030- og 1080-­modeller har egenskaper som gjør båtferie mulig hele året. Foto: Faksmile: Finn.no

Les også (+): Vi Menn Båts test av Viknes 1080 Panorama

Vi fant et stort utvalg av båter fra 2001–2022 til priser fra 1,4 til 4,1 millioner, eller sagt på en annen måte: Solid kvalitet er en høyt verdsatt egenskap for brukte feriebåter.

Nimbus 350/380

En annen kvalitetsbåt, denne gangen fra nabolandet. Svenske Nimbus produserte et variert knippe turbåter på starten av 2000-tallet.

Vi har alltid hatt en svakhet for 370 og 380 Commander, med sitt opphøyde styrehus får den preg av ekspedisjonsyacht i miniformat.

Men konseptet kan by på mer enn som så, en fin flybridge, lite akterdekk og rommelig salong med godt skille mellom områdene.

MITT SKIP: Nimbus 370 Commander er en ekspedisjonsyacht i miniformat. Men Nimbus kan by på flere variasjoner over feriebåt-temaet i denne klassen.
MITT SKIP: Nimbus 370 Commander er en ekspedisjonsyacht i miniformat. Men Nimbus kan by på flere variasjoner over feriebåt-temaet i denne klassen. Foto: Faksmile: Finn.no

Et annet alternativ i samme størrelse er 380 Carisma. Her er styrehus byttet ut med mer tradisjonell flybridgestil, mens doble dieselmotorer og akseldrift er etter tilsvarende mønster som Commander.

Les også (+): Test av Nimbus T8

Ønsker du en litt mindre utgave, finnes 350 Coupemodellen, eller den raske 350 Nova HT med drev. Mye å velge i og prisbildet varierer fra ca. 1,2 til 1,5 millioner for de 1999-­
2007-modellene vi fant på nett.

Bayliner Ciera

Et rimelig turalternativ kommer fra amerikanske Bayliner. Båtene i Ciera-serien spenner over et stort område både i tid og størrelse, men en fellesnevner er mye plass per fot.

De representerer en typisk amerikansk måte å gjøre tingene på, med høye skrog der innvendig volum trumfer utvendig design. Formatet er daycruiser-aktig og prinsippet at «alt» skal på plass, det medfører mye innredning og en stil et stykke unna den skandinaviske.

AMERICAN WAY: Daycruiser med masse volum og rimelig pris er merkelappen på ulike Bayliner Ciera-modeller. Flere USA-produsenter har lignende båter.
AMERICAN WAY: Daycruiser med masse volum og rimelig pris er merkelappen på ulike Bayliner Ciera-modeller. Flere USA-produsenter har lignende båter. Foto: Faksmile: Finn.no

Hvilket ikke er det samme som dårlig, men utvilsomt annerledes. Men liker du Ciera blir du belønnet med en rimelig inngang til båtferie. Blant annet fordi de aller fleste er utstyrt med bensinmotor, også en «no go» i tradisjonell tankegang. Skulle det være for tungt å svelge, har noen Ciera-modeller dieselmotor om bord.

Vi fant båter fra 1990 til 2007, med priser fra rundt 150 000 til 400 000 kroner. Flere andre USA-produsenter har lignende båter på programmet, så du behøver ikke begrense søket til Bayliner: Ta gjerne med Sea Ray, Maxum og Monterey i sammen slengen.

Galeon 330/340 Fly

Vi kan selvsagt ikke skrive om brukte turbåter uten å sneie innom en flybridgebåt i god marsipankake-tradisjon. Valget falt på en Galeon 330 Fly fra 2008, blant annet fordi vi kjørte etterfølgeren Galeon 340 Fly på en ordentlig langtur i 2010.

Les også (+): Langtest av Galeon 340 Fly

Galeon 330 Fly er en typisk representant for epoken fra starten av 2000-tallet. Selv om stilen har gått av moten, fungerer slike båter likevel svært godt som feriebåt med alt på plass.

I denne størrelsen er det rommelige forhold for fire personer på langtur. Layouten sørger for godt definerte soner slik at man slipper å være oppå hverandre hele tiden. I cockpitsalongen er det førerplass, sittegruppe og bysse, på flybridge er det styreposisjon og sitte/solplass og en sofa på akterdekket. I tillegg er det mulig å rigge til solputer på fordekket.

ALLE MULIGHETER: Flybridgebåt på rundt 35 fot gir det meste et feriebåthjerte begjærer, fra fine uteplasser til rommelige forhold under tak.
ALLE MULIGHETER: Flybridgebåt på rundt 35 fot gir det meste et feriebåthjerte begjærer, fra fine uteplasser til rommelige forhold under tak. Foto: Faksmile: Finn.no

Den aktuelle båten har drev med Volvo Penta D6-370 og skal gjøre rundt 28 knop på topp. Prisantydningen for 2008-modellen ligger på drøyt 1,2 millioner.

Skilsø 33 FB

Det tradisjonelle Arendals-verftet er nå overtatt av Viknes, men laget i mange år kvalitetsmessige turbåter med utgangspunkt på Tromøya.

Skilsø var spesielt kjent for sine flotte treinnredninger, og om bord i klassikeren Skilsø 33 kan du nyte nettopp dette. Flybridgeversjonen er en funksjonell og ikke altfor kostbar vei inn i bobåtverdenen – vi fant 2003–2008 modeller med pris fra cirka 850 000 til drøyt 1 million.

TRADISJONELL: Skilsø 33 FB er et stykke norsk båtbyggerkunst uten altfor heftig prislapp.
TRADISJONELL: Skilsø 33 FB er et stykke norsk båtbyggerkunst uten altfor heftig prislapp. Foto: Faksmile: Finn.no

Les også (+): Vi Menn Båts test av Skilsø Panorama 35

Etter moderne standard er flybridgen liten, men gir like fullt en flott mulighet til å nyte de fine dagene med ekstra utsikt. Cockpitsalongen har gedigen bysse på babord og sittegruppe på styrbord, mens du under dekk finner fire faste soveplasser i en baug- og midtlugar. Dieselmotorer med drev fra Volvo Penta og ytelse på 260 til 310 hk.

Marex 330/350 Scandinavia

Vi tar nok en kikk i minneboken: I 2003 kjørte vi Bergen-Arendal og tilbake med Marex 330 Scandinavia. Og lot oss imponere over kombinasjonen av gode fartsressurser, komfortable sjøegenskaper og gode bomuligheter for fire.

Langturskapasiteten beviste den til fulle med nonstop dagsetappe Arendal-Bergen, selvsagt i et sjeldent maksvær, men likevel …

Vår testbåt hadde en sjelden kombinasjon av to Steyr-dieseler med til sammen snaut 500 hk, mens de seks 350-modellene vi så på finn.no alle hadde enkeltinstallasjon med ulike versjoner av Volvo D6.

<b>ELEGANT:</b> Marex hadde en heldig hånd med sin 330/350 Scandinavia. Rask, sportslig og en allsidig turbåt for fire.
ELEGANT: Marex hadde en heldig hånd med sin 330/350 Scandinavia. Rask, sportslig og en allsidig turbåt for fire. Foto: Terje Bjørnsen

Les også (+): Vi Menn Båts test av Marex 360 Cabriolet Cruiser

En noe rimeligere løsning vedlikeholdsmessig, og mer enn nok kraft for båten med toppfart rundt 30 knop. Hardtopløsning med skyvetak er et fint kompromiss i norske værforhold, her finner du bysse, sittegruppe og førerplass.

Under dekk er de faste soveplasser for fire. Uteplassen akter kan skjermes med heldekkende kalesje. Årsmodell 2001 til 2008 og pris fra 850 000-1,5 millioner.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2021. Utvalget av bruktbåter, priser og årsmodeller er oppdatert i juni 2023.

Denne saken ble første gang publisert 29/06 2021, og sist oppdatert 29/06 2023.

Les også