Bella 700 BR

En viktig meter

En nordisk bowrider på syv meter er sjelden kost. Men den ekstra meteren gir Bella 700 BR noen unike egenskaper. Vi har kjørt 350 nautiske mil med nyheten.

LETTKJØRT: Du behøver ikke være ekspert bak rattet for å få det beste ut av båten. (FOTO: Terje Bjørnsen)

LETTKJØRT: Du behøver ikke være ekspert bak rattet for å få det beste ut av båten. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Publisert Oppdatert

Finske Bella har et tett samarbeid med den norske båtkonstruktøren og designeren Espen Thorup. Da vi kjørte Bella 700 BR under lanseringen i fjor sommer, ga båten umiddelbart noen positive vibrasjoner vi hadde lyst til å teste bedre ut enn det man får anledning til på et slikt arrangement.

Tekniske data

Lengde: 7,00 m
Bredde: 2,60 m
Dypgang: 0,65 m
Vekt, båt: 1250 kg
Drivstoff: 199 l
Motor: 150–250 hk
CE-kategori: C
Personer: 9
Pris: Fra 430 000 kroner
Pris testbåt: 499 000 kroner

Da var båten utstyrt med en Mercury Verado 250 hk, en motor båten tålte fint med toppfart på rundt 44 knop, men slett ikke nødvendig for at den skal vise sine beste sider, ifølge designeren selv. Derfor passet det oss midt i blinken at langtestbåten var utstyrt med Mercury F150, en kraftig treliters firesylindret rekkemotor og det man kan kalle basismotoren for Bella 700 BR.

NOK KREFTER: Mercurys 150-hester har nok kraft både til fin toppfart og akselerasjon. Selv om du fyller opp båten med folk. (FOTO: Terje Bjørnsen)

NOK KREFTER: Mercurys 150-hester har nok kraft både til fin toppfart og akselerasjon. Selv om du fyller opp båten med folk. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Fornuftig ekstrautstyr

Bunnstoff
Bord i sittebrønn
Dobbelt batterisystem Ferskvannstank/kran, 10 l
Garmin echoMAP 92sv
Havnekalesje, akter
Havnekalesje, baug
Kjøleskuff, 30 l
Radio/Bluetooth, 2 høyttalere Solseng akter
Trimplan

For 2017 er den kraftige dekoren på skrogsiden og det oransje fargeinnslaget redusert og båten fremstår som moderne, men passe avdempet i forhold til de familiemessige egenskapene den besitter. Fra jeg setter føttene på dørken, kommer den gode følelsen fra fjorårets kjøring i Finland tilbake, og jeg vet nøyaktig hva det dreier seg om: Plass.

Alltid det lille ekstra

TRIVSEL FORUT: Det er fort gjort å gjøre om baugen til en heldekkende sitteplass. (FOTO: Terje Bjørnsen)

TRIVSEL FORUT: Det er fort gjort å gjøre om baugen til en heldekkende sitteplass. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Med sine 7 meters lengde og bredde på 2,6 meter er Bella 700 BR en voluminøs båt. I og med at sportslighet ikke er så viktig er den fulle bredden trukket langt frem. På tross av at det er mye plass å boltre seg på, har ikke verftet falt for fristelsen til å stappe inn ekstra innredning i form av smarte seteløsninger, stor vask eller bysse. I stedet har man holdt på dagsturkonseptet.

PASSE TØFF: Moderne linjer og moderat dekor kler båten fint. Legg merke til at havnepresenningen forut kneppes på utsiden, det gjør den tett også under kjøring. (FOTO: Terje Bjørnsen)

PASSE TØFF: Moderne linjer og moderat dekor kler båten fint. Legg merke til at havnepresenningen forut kneppes på utsiden, det gjør den tett også under kjøring. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Det er smart, synes vi. For det første kan flere bevege seg ombord samtidig, uten å dulte borti hverandre eller innredningen. I tillegg er det sjenerøs plass rundt sittegruppen akter og forut. Dermed har det ikke vært nødvendig å skrumpe inn på setedybde eller sittehøyder, slik at alle de ni sitteplassene er fullgode og ikke bare fungerer på papiret.

Vi mener

Hvis du lurer på hvorfor du skal kjøpe en litt større båt, er Bella 700 BR et godt svar. Når det kommer to til som vil være med på turen, går det bra. Om det blåser opp, er båten fortsatt trygg og behagelig. Vil noen sitte foran eller alle samler seg bak, betyr ikke det så mye for vektfordelingen. Dermed blir Bella 700 BR fort familiens trivelige aktivitetsplattform i sommerhalvåret.

Putene er gode og har lett tilgjengelig knepping slik at du enkelt får dem på og av. Dessuten er de smart avdelt. På strategiske steder drar du puten til side slik at inn/utstigning kan gjøres uten å tråkke på putene. Vi liker løsningen i baugen der du kan vippe ut en klaff og få stor solseng på et blunk. Riktignok svikter den merkbart om en voksen person glemmer seg og tråkker på den, men den holdt stand i perioden vi brukte båten.

Ved et par anledninger var været såpass guffent at vi satte opp kjørekalesjen. Gledelig nok er den enkel både å sette opp og ta ned, samtidig er den luftig og med masse vinduer. Havnepresenningene for baug og cockpit er kjappeste løsning når båten skal holdes tørr og sitter stramt på.

GODT ARMSLAG: Stor bevegelsesfrihet og mange fine sitteplasser preger interiøret. (FOTO: Terje Bjørnsen)

GODT ARMSLAG: Stor bevegelsesfrihet og mange fine sitteplasser preger interiøret. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Gjerne mange ombord

Bella 700 BR med Mercury F150

Bella 700 BR med Mercury F150

Bella 700 BR er i sitt ess når hele familien eller alle vennene blir med. Enten du kjører rolig på oppdagelsestur mellom øyene, eller legger deg på marsjfart på en lengre tur. Vi var seks stykker ombord på det meste og selv da er det ikke store forskjeller i fart, akselerasjon eller oppførsel generelt. Mercurys F150 går rolig på lave turtall og klarer seg fint i det som er det mest naturlige fartsområdet for skroget. Først når du snuser på 30 knop snurrer de fire store stemplene såpass fort rundt at lyden blir enerverende over lang tid. Skal du kjøre på lengre strekk, havner du ofte i turtallsområdet mellom 3600–4000 o/m. Da ligger støynivået på beskjedne 76–77 dBA, farten på trivelige 21–25 knop og forbruket er hyggelig med 1,0 til 1,1 liter per nautisk mil. Båten topper respektable 36 knop og dermed er fartsområdet bredt nok for en familiebåt som dette.

GOD LØSNING: Stor aktersofa, praktiske puter og en effektiv kjøleskuff. (FOTO: Terje BJørnsen)

GOD LØSNING: Stor aktersofa, praktiske puter og en effektiv kjøleskuff. (FOTO: Terje BJørnsen)

BRA UTSIKT: Du har god oversikt i alle retninger fra førerplassen. Garminplotteren er fint integrert i dashbordet. (FOTO: Terje Bjørnsen)

BRA UTSIKT: Du har god oversikt i alle retninger fra førerplassen. Garminplotteren er fint integrert i dashbordet. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Bella 700 BR har et snilt og lettkjørt skrog. Det holder med små justeringer på trimknappen, for båten smetter opp i plan uten å sette baugen merkbart til værs og når toppfart uten behov for å trimme mye ut. At den enkelt kan kjøres i fartsområdet 10–20 knop setter du ekstra pris på når solgangsbriser lager krappsjø på en meter. Noen utpreget bølgekutter er dette nemlig ikke. I stedet for å banke gjennom bølgene med merkbare slag som resultat, er det bedre å slakke av et knepp eller to på gassen. Da senker roen seg atter i cockpit og skroglengden bidrar til komfortabel ferd i bølgene.

Går billig

Når vi kjører langtest får vi en god anledning til å se hvordan det forbruket i praktisk bruk stemmer overens med testmålingene. Ofte havner snittet litt høyere enn de laveste måleresultatene, men Bella 700 BR er et unntak fra regelen. I løpet av 347 nautiske mil fylte vi 368 liter, et snitt på 1,06 l/Nm. Det tyder på et lettdrevet skrog og en båt det er ukomplisert å kjøre økonomisk. Hyggelig å vite at båt- og motorpakken ikke slurper i seg mer av feriebudsjettet enn nødvendig.

Prismessig behøver du heller ikke få sjokk. Vi kan konkludere med at 150-hesteren passer båten som hånd i hanske og da er startprisen på 435 000 kroner. Vi ville supplert båten med noe ekstrautstyr (se listen “fornuftig ekstrautstyr” for komplett oversikt) der vi særlig hadde nytte av den lettbetjente 9-tommers kartplotteren fra Garmin, kjøleskuffen på 30 liter og bordet for aktersofaen. Siden båten ikke reagerer så mye på vektforskyvning eller sidevind, kan du vurdere behovet for trimflaps.

ROLIG TUR: Det er bare rigge seg til og la timene gå på en doven skjærgårdstur. (FOTO: Terje Bjørnsen)

ROLIG TUR: Det er bare rigge seg til og la timene gå på en doven skjærgårdstur. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning