Test Ryds 620 MC

En båt for hele året

Ryds følger opp trenden mot helårsbåter med lukket styreposisjon: Vi har kjørt de to splitter nye 20-foterne.

20-foteren fra Ryds finnes både med utenbordsmotor og hekkaggregat.

20-foteren fra Ryds finnes både med utenbordsmotor og hekkaggregat. Foto: Haugen, Terje

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Solid i tøff sjø

+ Bra innredning

- Motorkasse tar plass på innenbordsversjon

kraftige pålandsvind i Østersjøen. Dermed var det duket for aktiv kjøring i høye bølger med liten båt, en ikke helt ufarlig risikosport.

Svenske Ryds har nå blitt en del av nye Nimbus Gruppen AB, som er et lite konglomerat av svenske verft. Dermed deler de eierskap med både Nimbus og Storebro. At Ryds blir del av en større familie med ressurser skal for oss båtbrukere kunne merkes på en grønnere samvittighet. Det som følge av en mer miljøvennlig produksjon, som her i den vakuumstøpte modellen vi kjører. Utslippene blir lavere og fagfolkene slipper å puste in styrengass dagen lang, mens du får en lettere og stivere båt som i teorien bruker mindre drivstoff.

Sist ut fra hallene til Ryds er i alle fall hyttebåtene eller midtkabinbåtene 620 MC med utenbordsrigg og 20 MC med hekkaggregat. Sistnevnte farkost har vi sett nærmere på i skjærgården utenfor Karlshamn på den svenske østkysten, sammen med utenbordsversjonen.

Innredningen er fin.

Innredningen er fin. Foto: Haugen, Terje

Dette er en variasjon over et 20-fotsskrog vi har sett fra verftet tidligere. Personlig har jeg vanskelig for styre min begeistring når vi snakker om hyttebåter med negativ helling på vinduene forut. Uten å foregripe konklusjonen, snakker vi her om en helårsbåt med brukbar turfaktor, noe som burde tiltale de fleste småbåtbrukere med tilgang på isfrie havner og øygard.

Tar vi turen under tak på både Ryds 620 MC og identiske 20 MC, er det kanskje ikke spesielt spennende. Men det fungerer aldeles utmerket, med en ren og ryddig førerkonsoll, og enkel sittegruppe med en teoretisk overnattingsmulighet.

Det eneste vi kan sette fingeren på, er at plotteren som nå kommer standard, ikke sitter helt optimalt. Rattet vil dekke deler av skjermen. Dessuten mangler båten defroster. To takluker slipper inn greit med lys, mens de brede sidevinduene sikrer godt utsyn. Atkomsten forut gjennom en stalldørløsning fungerer også fint for tilgang til fordekket. Her føler vi oss trygge bak nokså høye fribord. Grunnet motorkassa blir praktisk bruk av akterdekket noe begrenset av beskjedent dekksareal.

Ryds 620 MC fikk vist seg frem i krevende sjø.

Ryds 620 MC fikk vist seg frem i krevende sjø. Foto: Haugen, Terje

I tråd med tidligere erfaringer med dette velprøvde skroget, ble vi ikke spesielt overrasket over at det fungerer også med overbygg i noe grovere sjø. V-bunnsskroget oppleves som lettdrevet og balansert, selv om vi under testturen var tre velvoksne mannfolk i kabinen.

Dette henger sammen med motoriseringen, som i vårt tilfelle var toppmodellens Mercruiser 2,0 QSD på 150 hestekrefter: Altså mye vekt langt nede i båten. Skroget går stille i sjøen og virker godt sammensatt, noe vi lett kan gå god for etter noen skikkelige mageplask. Innvendinger generelt mot midtkabinbåtene er faren for å fylle fordekket med vann, vann som ikke vil finne veien ut igjen før neste bølge kommer.

Også pendlere og andre med helårs transportbehov kan godt se nærmere på disse to variantene. Vi aner konturene av en ny trend med hyttebåtene, her representert med Ryds 620 MC og 20 MC. For eksempel lanserer AMT en lignende hyttebåt med sin AMT 200c.

Velsortert på førerplassen

Velsortert på førerplassen Foto: Haugen, Terje

Legger vi til at Buster med sin AWC modell også tilbyr de samme funksjonene og at Yamarin har sin 68C, og norske Hansvik debuterer med 630 CF, ser vi mange store aktører på vei i samme retning.

Hvorvidt du skal velge bensin eller diesel, blir et spørsmål om hvor mye du kjører og hvordan tilgangen på drivstoff er i området du bruker båt. Generelt sett er det vanskelig å kjøre inn prisforskjellen på en diesel, men jo mer du kjører, dess mer lønnsomt blir det.

Tekniske data Ryds 620 MC

  • Lengde: 6,14 meter
  • Bredde: 2,45 meter
  • Vekt: 1000 kg
  • Drivstoffkapasitet: 135 liter
  • Konstruksjonskategori: C
  • Motor: 114 - 150 hk, utenbords
  • Pris, fra: 374 000 kroner

Tekniske data Ryds 20 MC

  • Lengde: 6,14 meter
  • Bredde: 2,45
  • Vekt: 1 400 kilo
  • Drivstoffkapasitet: 135 liter
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Motor: Mercruiser 2,0 QSD 150 hk (112 kW)
  • Produsent: www.ryds.se

Spesifikasjoner

Produsent Ryds
Pris 374000

Konklusjon

Både 620 og 20 passer spesielt godt for folk med et allsidig båtbruk i landsdeler hvor solskinnsdager ikke er hverdagskost. Her er også muligheten til stede for nokså god tilpasning av motoralternativene, hvor den minste utenbordsvarianten prismessig kommer spesielt godt ut sammenlignet med den største versjonen med hekkaggregat.

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen Se flere saker fra: Ryds
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag