Det lå litt i kortene. Yamarin har hatt stor suksess med sine Cross-modeller og kjøpte nylig opp Buster, som til nå har vært deres argeste konkurrent. Samtidig lanserte Finnmaster Husky, også det en serie båter med aluminiumsskrog med glassfiberinnredning.

Derfor var vi ikke kjempeoverrasket da Nordkapp endelig dro sløret av sin modellserie Ranger, designet av den velrenommerte båtdesigneren Espen Thorup.

Thorup og Nordkapp har en litt annen tilnærming enn konkurrentene. – De sa det ikke var mulig å sette et aluminiumsskrog på en eksisterende glassfiber-innerliner, og det ville jeg motbevise, forteller Thorup under lanseringen, som var hans første møte med Ranger på vannet.

Og Thorup er tydelig fornøyd. – Se på den angrepsvinkelen, sier han entusiastisk. – Den er helt perfekt, og til å være en prototyp må jeg si den overbeviser når det kommer til sjøegenskaper, sier han med et smil om munnen.

TREFFER HARDT: De nye Ranger-modellene fra Nordkapp ser utvilsomt barskere ut enn de tradisjonelle glassfibermodellene fra merket. Her en Ranger 605 Enduro. © Petter Handeland

Sitter som limt

Undertegnede må si seg enig. Her er det lett å kjenne at skroget henger med på notene. Retningsstabiliteten er ikke mindre enn fantastisk, og skroget sitter som limt i svingene.

Vi overraskes også positivt over hvor stumt skroget er, i dobbelt forstand. Thorup forteller at produksjonsmodellene antagelig vil bli skummet for bedre støyisolasjon, men etter testkjøringen er vi alle enige om at det ikke trengs. Blikkbokslyden enkelte andre båter med aluminiumsskrog gir, finnes ikke i Ranger.

Bølger er det lite av på innsjøen utenfor Nordkapps fabrikk i Polen, derfor lager vi våre egne. Store er de ikke, for Ranger pløyer ikke akkurat opp mye sjø. Den lager knapt bølger i det hele tatt, noe som tyder på et effektivt skrog.

Vi klarer å løfte skroget ut av vannet ved noen få anledninger, uten at det gir tilløp til dramatikk. Skroget er stumt og landingene myke. Solid, og veldig trygt.

KOMFORTABEL: Det skarpe, stive aluminiumsskroget tar deg effektivt og komfortabelt fram til målet. 150 hestekrefter gir en toppfart oppunder femti knop. © Petter Handeland

Tekniske data:

Lengde: 6,05 m

Bredde: 2,20 m

Motor: Evinrude E-tec 150 H.O.

Motoralternativer: 115–150 hk

Fart, i knop: 47

Pris: Ikke klar

Mer info: www.nordkapp-boats.no

Trenger en siste finish

Men alt er ikke helt som det skal. En dårlig tilpasset propell legger en demper på kjøregleden. Skroget imponerer, men propellen slipper hver gang vi satser friskt i svingene.

Det virker som motoren er montert litt for høyt. Kanskje er det fordi aluminiumsskroget stikker noe dypere enn glassfiberskroget, og at motoren ikke er senket tilsvarende.

Ikke vet vi, men Nordkapp lover at dette selvfølgelig vil være utbedret på produksjonsmodellene. Det gjelder også den litt røffe finishen på sveiseskjøtene i skroget og en fenderlist som ikke sitter helt som den skal.

INGEN TERSKEL: Ranger 605 Enduro har knapt noen planingsterskel. Vindskjermen er akkurat stor nok til at du sitter godt i le ved førerplass. © Petter Handeland

150 hk - 50 knop

Motoren på testbåten, en Evinrude E-tec 150 H.O., er ikke innkjørt og gir ikke det frasparket den har gitt oss så mange ganger før. Den virker dau og orker ikke mer enn 5000 omdreininger ved full gass. Det gir dårligere toppfart.

Toppfarten er likevel ikke dårlig. Det finnes knapt noen planingsterskel, og akselerasjonen er god til tross det manglende sparket i motoren. Vi klarer 44 knop med to store mannfolk om bord, mens damen på bildene - en svensk båtjournalist - klarer 47 knop alene i båten.

Med innkjørt motor tipper vi derfor at 50 knop er innen rekkevidde. Det er raskt for en seksmetersbåt med 150 hestekrefter på hekken!

Først ut i Ranger-serien er 605 Enduro og 605 Avant, men vi blir fortalt at 705-modellene ikke er langt unna. Prisene er foreløpig ikke klare, men ifølge Nordkapp skal det kun være snakk om en økning på noen få prosent opp i forhold til dagens glassfibermodeller.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!