– Norske båtbrukere er relativt kravstore til funksjonalitet og brukervennlighet grunnet korte sesonger med mye skiftende vær og vind, sier den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang.

Solvang sitter i «Bavaria Product Advisory Board», og forteller at man under utviklingen av de nye modellene (300 og 330) via forhandlernettverket har samlet inn og analysert tilbakemeldinger fra kundene.

– Det var spesielt to ønsker som utpekte seg: Flere sitteplasser ute i cockpit, også i fartsretningen, samt enkle kalesjeløsninger på åpne båter og økende interesse for delvis eller helt lukkede båter, forteller han.

– I forbindelse med vårt 15 års jubileum har vi bestilt godt med båter med ferdigspekkede pakker tilpasset norsk båtbruk. Allerede i starten av året har vi solgt seks Sport 300, forteller Solvang.

Nordisk cockpit

Skal man dømme etter førsteinntrykket av Bavaria Sport 300 Open, har verftet tatt til seg mange av innspillene fra kundene.

Dette er en drøyt ni meter lang daycruiser som leveres i to versjoner, med og uten targabøyle. Sistnevnte er mest aktuell i Norge grunnet kalesjeløsningen.

Det er spesielt i cockpit at du legger merke til endringer i forhold til forgjengeren, Bavaria Sport 28. Nå er det et mer nordisk preg på innredning og sitteplasser, samtidig har man tatt vare på forgjengerens egenskaper som godværsbåt med mulighet for solplass akter.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GOD PLASS: Du sitter behagelig i sofaen, både når båten ligger stille og når du er underveis. Jo lenger fram i sofaen du sitter, jo lunere blir turen. © Terje Bjørnsen

Den rommelige, sosiale U-sofaen dominerer cockpitområdet. Det store bordet i midten på vår testbåt er en del av "Norgespakken". Bavaria Motorbåt Norge har tradisjonelt sett vært flinke til å sette sammen prisgunstige pakkeløsninger på utstyr man vet norske båtbrukere liker.

Det er også tilfelle for Bavaria Sport 300 Open. Her får du med ting som ankervinsj, baugpropell, targabøyle, kjøleskap i cockpit og flere andre detaljer.

Prisen på snaut 105.000 kroner er cirka 30 prosent lavere enn å velge utstyret som enkeltopsjoner, og noe som er smart å ta med seg – både med tanke på glede av båten i bruk og verdien ved et senere videresalg.

Du sitter behagelig i sofaen, både når båten ligger stille og når du er underveis. Jo lenger fram i sofaen du sitter, jo lunere blir turen. Helt akter får du vind i håret og plassen her passer best på fine dager eller kortere turer.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LYST OG TRIVELIG: Hele boområdet under dekk er preget av moderne design, lyse materialer og mange lysslisser og vinduer/luker du kan åpne. Dermed blir preget lyst og luftig. © Bavaria

Gode plassforhold

Foran sofagruppen har Bavaria nå plassert en sittebenk i fartsretningen, en løsning vi nord­boere setter mer pris på enn for eksempel en solseng i dette området. Grunnet midt­kabinen under cockpit­dekket, er sittehøyden relativt begrenset, men er du ikke altfor lang i bena, går det fint å sitte der også på lengre turer.

Bak førerplassen er det et smart, kompakt utekjøkken. Her er det mulig å tilberede mat og drikke, uten at du må ned i hoved­pantryet under dekk.

Når du tar turen ned i kabinen, blir du overrasket over de gode plassforholdene høye, rette skrogsider sørger for. Stor bysseavdeling på venstre side, en sittegruppe forut som også fungerer som ekstra soveplass, og separat toalett/dusjrom på høyre side. Den separate kabinen akter, under cockpit­dørken, er å regne som eier­kabin. Her er det en liten sofa når du kommer inn og permanent soveplass for to.

Hele boområdet under dekk er preget av moderne design, lyse materialer og mange lys­slisser og vinduer/luker du kan åpne. Dermed blir preget lyst og luftig.

Båten vi kjører under lanseringen nord for Lübeck er utstyrt med to Mercruiser 5,0-liters V8 bensinmotorer på 260 hk hver. Dobbeltinstallasjonen gjør at det blir mange instrumenter foran førerplassen på det relativt høye dashbordet. Det blir neppe noen utfordring her i Norge, siden importøren vet at nesten alle «norske» båter blir bestilt med en motor.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FIN LAYOUT: Stor bysseavdeling på venstre side, en sittegruppe forut som også fungerer som ekstra soveplass, og separat toalett/dusjrom på høyre side. Den separate kabinen akter, under cockpitdørken, er å regne som eierkabin. © Bavaria

Tekniske data:

  • Lengde, totalt: 9,31 m
  • Bredde: 2,99 m
  • Dypgang: 1,29 m
  • Tomvekt: Fra ca. 4700 kg
  • Drivstofftank: 520 l
  • Vanntank: 120 l
  • Personer: 6 (CE-kategori B)
  • Køyeplasser: 4
  • Høyde i kabin: Ca. 1,85 m
  • Pris: Fra 1 340 000 (Volvo Penta D4-260 diesel)

Det er diesel som gjelder

Mest vanlig blir Bavaria Sport 300 med Volvo Penta diesel; nærmere bestemt D4-260 med en toppfart rundt 30 knop.

Da starter prisen på ca. 1.340.000 kroner med ting som kartplotter, ankervinsj, ekstra batterier, lensepumper og andre nyttige ting inkludert.

Båten vil også fungere fint med Volvo Penta V8-380 bensinmotor, men løsning som gjør båten rundt 150.000 kroner rimeligere. Men på denne båtstørrelsen vil likevel de fleste velge diesel, både med tanke på bruktverdi og drivstofføkonomi når båten skal brukes på lengre ferie- og helgeturer.

Båten blir en smule baktung med to motorer, men med 520 hk er det ikke noe å si på fartspotensialet med toppfart på 45 knop. Erfaringene fra forgjengeren Sport 280 tilsier at nykommeren også vil kose seg i marsjfart på 23–25 knop med en enkel diesel, for noe spesielt sportslig båt er dette tross alt ikke. Det er ikke mye bølger å oppdrive på testdagen, men det vi treffer av hekksjø skaper ikke særlig uro om bord.

Konklusjon:

Den nye Bavaria Sport 300 er en vellykket videreutvikling av verftets daycruiserkonsept i 30-fots klassen. Endringer i innredningen gjør båten mer egnet for norsk båtbruk, mens kombinasjonen av stor uteplass og gode overnattingsmuligheter for fire, sørger for en båt som både fungerer til dags- og ferietur.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!