Nordkapp 550 Avant

Bra på det meste

Avant 550 er den andre nyheten fra Nordkapp i år. Dette er en gjennomført bow-ridermodell med mange fikse detaljer.

Pluss ikon
MARSJ: Det er marsjfartegenskapene som teller for normal familiebruk og der er båten i sitt ess. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MARSJ: Det er marsjfartegenskapene som teller for normal familiebruk og der er båten i sitt ess. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Sist oppdatert

I røff og krapp Oslofjordsjø får Avant 550 vist hva den står for. Men da jeg trekker ned mot 3200 omdreininger og ca. 20 knop, kommer den gode følelsen for alvor. Selv med hissige bølger mellom en halv og en meter, legger båten seg rolig til rette og cruiser av gårde på en svært behaglig måte.

Det slår meg at her kan man ligge i kjapp marsjfart selv med familien om bord og før jeg snur, er halve fjorden tilbakelagt.

Det går like fint tilbake, men med bølgene mer akterlig blir det viktig å tilte motoren noen hakk ut. Etter å ha tatt noen bølger med tilhørende sprut inn over båten, finner jeg riktig trim og da går båten så tørt som man kan forvente.

I forhold til båtens størrelse, blir det en overraskende komfortabel tur selv under de røffe forholdene. Med den spreke Evinrude-motoren havner toppfarten på drøye 38 knop og da sier det seg selv at man kan kjøre temmelig sporty. Akkurat det testet vi i samme slengen og når Avanten får seg skikkelig lufteturer med landinger på akterskipet, kan vi ikke annet enn å gi en god karakter for rimelig myke landinger uten at vi vil anbefale det til familiebruk.

Krappe S-svinger og mer brutale 360-graderssvinger takler båten uten dramatiske overraskelser.

Men der den virkelig slår ut i full blomst, er i marsjfartområdet 20 - 25 knop.

Son 24042013 NBT Nordkapp 550 Avant
Son 24042013 NBT Nordkapp 550 Avant Foto: Egil Nordlien HM Foto

Velkjørende

GJENNOMTENKT: Båten er bra gjennomtenkt med finesser som fast plass for fendere, vippeputer i sidene på akterbenken når badeplattformene skal entres. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GJENNOMTENKT: Båten er bra gjennomtenkt med finesser som fast plass for fendere, vippeputer i sidene på akterbenken når badeplattformene skal entres. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Kjøregenskapene gir vi umiddelbart godkjent og denne båten gjør ikke skam på de gode egenskapene Nordkappmodellene etter hvert er blitt så kjent for. Positivt blir det også at båten oppleves som kompakt og velbygd. Konseptet med en beskyttende vindskjerm og sitteplasser forut, gir totalt en ypperlig dagturbåt for trivelige turer i skjærgården.

I forhold til opprinnelige skjærgårdsjeeper med senterkonsoll, sitter man bedre beskyttet bak den hele vindskjermen. I tillegg har man flotte sitteplasser foran konsollene og på Avant 550 er det totalt mange sitteplasser. I den U-formede benken forut, kan man rigge til en liten solseng med mellomleggspute.

Trafikksonene i båten er trukket over mot babord side og det resulterer i et bredere frontvindu foran skipperen. Instrumentbordet er fikst, men kompakt med plass til en liten plotter. Anti-reflekterende mørk grå farge er også på plass og ved siden av instrumentbordet er det plass til et flott stuverom.

Under kan det som ekstra leveres en smart kjøleskuff. Bak vindskjermen sitter skipperen komfortabelt i en god stol, men det er litt trangt i fotbrønnen. I babord side er det et sete med vipperygg og det bidrar sammen med akterbenken til en grei sittegruppe hvor et lite bord kan settes opp.

Gjennomtenkt

Båten er bra gjennomtenkt med finesser som fast plass for fendere, vippeputer i sidene på akterbenken når badeplattformene skal entres.

Tekniske data Nordkapp Avant 550 med Evinrude 115 E-tech

  • Lengde: 5,53 m
  • Bredde: 2,20 m
  • Vekt: ca. 600 kg
  • Tank: 90 liter
  • Motoralt. : 75 - 130 hk
  • Motor testbåt: E vinrude 115 hk
  • Pris fra: 281 400 m. 75 hk
  • Pris testbåt: 340 100

Det er mange og gode stuverom under benkene forut og i cockpiten.

I babord badeplattform er et praktisk dreggrom og i styrbord en bade/ redningsleider man kan løse ut fra vannet. Påfyllingen til den 90-liters faste tanken er også plassert her.

Totalt byr Nordkappen på moderne design og rundt sittebrønnen forut går en solid pulpit.

Lav vindskjerm

Men - design har også sin pris og her slår det ut med en forholdsvis lav vindskjerm. Greit nok i fint vær, men en BR-båts sterkeste side er nettopp at man kan sette opp en beskyttende kalesje over aktercockpiten. Akkurat som på en DC-modell. Hele familien kan sitte beskyttet mot vær og vind - eksempelvis på transportetappen til og fra hytta.

Skal det fungere, må man ha vinduspusser foran skipperen og en fornuftig grad av sikt gjennom frontvinduet.

Testdata Nordkapp Avant 550 med Evinrude 115 E-tech

Turtall. rpm

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/t

2000

6,8

71

1,04

7,1

2500

9,5

76

1,23

11.7

3000

18,5

78

0,84

15,5

3500

22,2

79

0,87

19,3

4000

26,8

80

0,89

23,9

4500

31,6

82

0,99

31,3

5000

36,3

83

1,03

37,4

5300

38,0

85

1,06

40,3

På denne båten er det ikke vinduspusser som standard og den lave vindskjermen gir dårlig sikt forover med kalesje oppe. Resultat blir at man må stikke hodet opp over vindskjerm og kalesje. Og med det forsvinner en av de største fordelene med en BR-modell i forhold til en tradisjonell skjærgårdsjeep.

I rettferdighetens navn blir en båt som dette hovedsakelig benyttet på fine dager. Da er alt greit, men den dagen hjemturen skal tilbakelegges i plask regnvær blir situasjonen straks en annen.

Nordkapp er aktive i sin produktutvikling og med Espen Thorups lekre linjer er Avant 550 en spennende nykommer i denne klassen. Der vi virkelig skal gi plusspoeng, er den gjennomtenkte innredningen med mange sitteplasser og smarte løsninger. Så får det bli opp til hver enkelt å vurdere hvor viktig det er med regnværegenskapene.

STØDIG OG PRAKTISK: Nordkapps nyeste imponerer med både gode sjøegenskaper og smarte interiørløsninger. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
STØDIG OG PRAKTISK: Nordkapps nyeste imponerer med både gode sjøegenskaper og smarte interiørløsninger. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 14/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også