Her kan vi trekke fram et godt eksempel på at du ikke bør vurdere bikkja ut fra pelsen.

Suvi-båtene kommer uten det tradisjonelle overbygget (eller innerliner), noe som gir et røft og ubehandlet ytre, med Suvi 5050 S Duo som et eksempel.

Nå er ikke denne splitter ny, men dette ligger an til å bli den absolutt rimeligste varianten i 5-metersklassen.

På den andre siden er det ingen ting i veien med selve skroget her, og til å være en båt på knappe 18 fot byr den på forbløffende myk gange, samtidig som det er rikelig med stabilitet sideveis når det behovet oppstår.

Båten passer dermed ypperlig for fiske, med relativt mye stuverom på plass.

I tillegg kommer den med en svært hyggelig prislapp for selve båten.

Suvi har ikke noen sentral importør, så motoren velger du selv alt etter hvilken forhandler du går til.

Suvi 5050=

FUNGERER: Den doble konsollen med de enkle bøttesetene fungerer greit nok, selv om alt er løst på absolutt enkleste måte. FOTO: Terje Haugen

Tekniske data Suvi 5050 S Duo

  • Lengde: 5,08 m
  • Bredde: 2,08 m
  • Vekt: 380 kg
  • Motor: 50-60 hk
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris, båt uten motor: 67 900 kr
  • doskeland.info

Vi hadde en 50-hester fra Yamaha på hekken, og her var det rikelig med krefter til overs med tre mann om bord.

Toppfarten logget vi inn på rundt 29 knop, med det beste marsjfartområdet befinner seg fra rundt 22 til 25 knop.

Den doble konsollen med de enkle bøttesetene fungerer greit nok, selv om alt er løst på absolutt enkleste måte. Båten er som de fleste andre båtene i denne klassen selvlensende.

Suvi 5050=

VELKJØRT: Til å være en båt på knappe 18 fot byr den på forbløffende myk gange, samtidig som det er rikelig med stabilitet sideveis når det behovet oppstår. FOTO: Terje Haugen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!