Kort sagt:

+ Sjøegenskaper

+ Byggekvalitet

+ Modulsystemet

+ Går fint med 90 hk

+ Ser bra ut


- Noe høy pris

Finske Faster leverer robuste aluminiumsbåter både til finsk politi og redningstjeneste.

Under vår store testuke, Nordisk Båttest i Son, fikk vi gleden av å teste den største modellen i sortimentet, 560 SC.

Tåler en trøkk

Faster selv og den norske importøren Erling Sande, er fulle av lovord om hvor robuste Fasterbåtene faktisk er.

Og vi tviler ikke. Båtene er utviklet for yrkesbruk, og er satt sammen av tykke plater i marinealuminium.

Dunketesten avslører i hvert fall ingen svakheter, og det hele kjennes som hel ved om man tramper hardt i dekket.

Det solide inntrykk vedvarer ute i bølgene. Det blåser kraftig denne dagen, og Fasteren får definitivt vist hva den er god for. Og det er en hel del.

Dessverre er motoren på testbåten montert litt for høyt, så båtens grenser får vi ikke kartlagt denne dagen. Men det trenger vi heller ikke. 560 klarer seg meget godt i den røffe sjøen. Balansen er god samtidig som skroget virker stivt og stumt skrog. 560 er dessuten lettkjørt og stabil i lavere fart.

På skinner

Mest spennende med Faster-båtene er innredningskonseptet. Ved siden av forskjellige konsolløsninger, som senter eller sidekonsoller i 560-modellen, gjør et skinnesystem langs skrogsidene det mulig å innrede båten etter eget ønske og behov.

Faster 560 NBT Son april 2013=

SLIK DU VIL: Et skinnesystem i skrogsidene gjør det mulig å få på plass ulike elementer i innredningen. FOTO: Petter Handeland

Tekniske data Faster 560 SC med Suzuki DF90

  • Lengde: 5,60 m
  • Bredde: 2,20 m
  • Vekt: 600 kg
  • Personer: 7
  • Motoralt.: 70-115 hk
  • Motor testbåt: Suzuki DF90
  • Pris: fra 350 800
  • Mer info: www.erling-sande.no

Listen over utstyr som kan monteres i disse skinnene er lang: Her finnes alt fra setebokser til klaffebenker, stroppefester, fortøyningsutstyr, fenderholder og kjøleboks, og monteringen er så vidt undertegnede kan se en svært enkel jobb. Innredningen ellers er enkel og solid, med gode rekker rundt hele og antisklimønster i dekket.

Sittestillingen i den dype bøttestolen bak vindskjermen er upåklagelig, og en eventuell kartplotter vinkles fint mot fører.

Kalesjen som ligger i en kalesjegarasje bak akterbenken er enkel i bruk.

90 holder

Erling Sande er også importør av Suzuki, og en 90-hester fra merket er montert på akterspeilet på testbåten.

Testmotoren føles tilstrekkelig sterk og topper 32 knop. 560-modellen leveres med motorer fra 70-115 hestekrefter, men vi er redd det blir litt spett med minste motor.

Noen utpreget planingsterskel har ikke 560-modellen, og vi ser ut ifra testdataene at den mest økonomiske farten ligger mellom 3500-4500 o/min. i en fart rundt 20 knop.

Vi vet fra før at Suzukimotorene går stille, og testbåtens motor er ikke et unntak. Bak vindskjermen er støynivået behagelige 78 desibel i 20 knop.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Juha Snell Oy
Pris 350800

Konklusjon

Vi lar oss sjarmere av modulsystemet i Faster 560. Hvor ofte har du ikke ønsket å gjøre om på innredningen for å tilpasse båten til forskjellige typer bruk? Antagelig mange. Faster 560 er uten tvil robust, og den har i tillegg fine sjøegenskaper og er så praktisk som kun en aluminiumsbåt kan være. Ett av få ankepunkt er prisen, som er i øvre sjikt iblant aluminiumsbåtene på denne størrelsen. Startpris med 70-hester er 329 900 kroner, mens testbåten med 90 hestekrefter koster fra 350 800 kroner. Til den prisen er det mye fint å velge mellom.

LES OGSÅ:

Her er andre gode alu-båter

Seks bra båter til under 100 000 kroner

Her er sjekklista for trygge båtkjøp

Se båten som flyr over vannet

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!