Test: Drive Convertible 56

Alubåt som gleder

Nye Drive Convertible 56 er en gjennomført god båt.

Pluss ikon
SPORTSLIGE EGENSKAPER: Drive Convertible 56 byr på sportslige sjøegenskaper.
SPORTSLIGE EGENSKAPER: Drive Convertible 56 byr på sportslige sjøegenskaper. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Drive Convertible 56 viser hva som er filosofien bak det nye Drive-merket. Det er nemlig Buster-produsent Fiskars som tar i bruk sin kunnskap med aluminiumsbåter, og pakker kjente skrog med glassfiberinnredning og distribuerer dem i samarbeid med Brunswick.

Det betyr Mercury-motorer på hekken, og en aldri så liten aluminiumskrig mellom de store motormerkene og båtdistributørene Yamaha og Mercury.

Basert på Buster XL

Drive Convertible 56 baserer seg på skroget til den velkjente Buster XL. Det er ingen ulempe rent kjøremessig. Du får god balanse mellom sportslighet og lettkjørt stabilitet. Det er en noe markert planingsterskel rundt 10-12 knop, men med en Mercury Optimax 115 på hekken skvetter båten lett over denne.

Båten går billigst i drøyt 20 knop med 0,6 liter per nautisk mil. Her er også støynivået på sitt gunstigste med relativt behagelige 80 dBA. Opp til 30 knop fortsetter et akseptabelt forbruk og støynivå.

Med 115 hk topper Drive Convertible 56 nesten 40 livlige knop, noe som er akkurat passe i forhold til båtens egenskaper.

Når sjøen øker på, er det naturlig å gå av gassen, men den skjærer såpass pent gjennom bølgene at du kan holde pen planingsfart i typisk skjærgårdssjø og hekkbølger.

GODT UTFORMET: Førerplassen byr på plass til kartplotter og har smarte rom til oppbevaring.
GODT UTFORMET: Førerplassen byr på plass til kartplotter og har smarte rom til oppbevaring. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

God sitteplass om bord

Tekniske data: Drive Convertible 56

Lengde: 5,6 m

Bredde: 2,23 m

Vekt: 680 kg

Personer: 7

Motor: 75-125 hk

Pris fra: kr 302 000 med Mercury 75 Optimax

Pris testbåt: kr 339 000 med Mercury 115 Optimax

Hjemmebane for Drive Convertible 56 er de typiske skjærgårdssprintene med eller uten folk om bord. Ut på øyene, en tur for å handle, eller vannski og wakeboard. Det er bra med sitteplasser om bord, og en fint utformet aktersofa med ekstra "vinger" forover. Men glassfiberinnredningen stjeler tydeligvis litt plass i forhold til originalen, og Drive Convertible 56 kjennes litt smal i cockpit. Likevel er det helt fint for fire-fem stykker å dra på et lite skjærgårdscruise.

Førerplassen er som ventet godt utformet, med plass til en liten kartplotter, smart kartlomme og steder til å putte småting. Den har også stereo med iPod-tilkobling.

Setene ser gode ut, men det mangler litt på sittehøyden for å få en helt optimal sittestilling. Beina strekkes fram mot fotplaten under konsollen, noe som gjør at du må vippe opp seteputen og sitte halvhøyt over vindskjermen om beina skal hjelpe til med bølgedempingen.

Flere nyheter på vei

KJENNES LITT SMAL: Glassfiberinnredningen stjeler litt av bredden i båten.
KJENNES LITT SMAL: Glassfiberinnredningen stjeler litt av bredden i båten. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

I 2011 ruller Drive ut flere nye modeller. På Göteborgmessen debuterte 66 DC og 66 HT samt den mindre Drive Open 50. Dessuten er en 46-modell annonsert for debut i mai/juni. Vi liker konseptet med glassfiberinnredning i en robust aluminiumsbåt, men skal man dømme etter 56-modellen, virker det som om konseptet tar noe plass i mindre båter.

Testdata

Turtall

Fart i knop

Støy dBA

Forbruk l/nm

2000

7,8

72

1,22

2500

13,4

73

1,01

3000

21,5

79

0,77

3500

25,8

80

0,8

4000

31

82

0,88

4500

35,9

84

0,99

5000

40,1

85

1,1

5700

45

90

1,32

Til tross for det gir båten et tøft og sportslig preg i alt fra innredning og design til kjøreegenskaper. At den ikke blir like praktisk som en ren alubåt, bryr nok Drive-kundene seg lite om.

Les også:

Dette er en båt for late sommerdager

Kan du de to viktigste symbolene i sjøkartet?

Fire gode daycruisernyheter

EKSTRA PLASS: det er nok av sitteplasser om bord.
EKSTRA PLASS: det er nok av sitteplasser om bord. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 22/05 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også