Kort sagt:

+ Masse plass

+ Fine sjøegenskaper

+ Virker solid og forseggjort


- Bensinforbruk

- Fartsressurser med 225 hk

- Fargevalg på tepper og stoler

Ta vegg-til-vegg teppet for eksempel, hvor mange nordiske daycruisere har det? Ikke mange. Stingray 235 har det. Til og med i stuverommene. Eller hva med store gode skinnstoler, som sender tankene tilbake til sofasetene i amerikanske 60-tallsbiler? Stingray har det også. Hvor praktisk det er med lyse tepper og hvite skinnstoler i et norsk klima stiller vi oss dog noe skeptiske til.

Masse plass

235 CR er bred og har masse plass om bord. Faktisk måler den hele 2,57 meter i bredden. De lave fribordene gjør også sitt til at båten føles veldig rommelig. L-sofaen akter føles stor selv om det går en bred passasje fra badeplattformen akter og inn i cockpit på styrbord side.

Sofaen har ryggen mot motorkassen, der en 4,3-liters innenbords bensinmotor signert Volvo Penta holder hus. Oppå motorkassen kan to personer sitte i solsengen uten å krangle om plassen.

Det man skal være litt forsiktig med, spesielt med tanke på at denne solsengen garantert blir ungenes favorittoppholdssted i båten, er at det ikke er noen form for sikring bakover. Sklir man først av solsengen ved pådrag, så er muligheten stor for å fortsette videre ut i vannet bak båten.

Ellers ombord merkes det at det er fokusert på trivsel og komfort. Koppholdere og små rom til å legge fra seg ting og tang finnes over alt og det er gode rekker å holde seg fast i rundt omkring i båten. Byggekvaliteten virker dessuten meget god og førerplassen er forseggjort med riktig plassert motorkontroll og ratt. En ting savner vi, og det er plass til integrert kartplotter i dashbordet.

Stingray CR 235 2011=

GOD PLASS: Den gode bredden og de lave skrogsiden gir et inntrykk av veldig god plass. Noe det også er i Stingray 235. © Foto: Petter Handeland

Tekniske data: Stingray 235 CR m/Volvo Penta 4,3 GXI

Lengde: 7,3 m

Bredde: 2,57 m

Vekt: 1852 kg

Motor testbåt: Volvo Penta 4,3 GXI

Motoralternativer: 225-320 hk

Bensintank: 216 l

Personer: 12

Pris: 469.900 kroner

Solbåt

Stingray 235 er en typisk solbadebåt, produsert for slaraffenliv på en amerikansk innsjø under varm sommersol. Men det er ikke dermed sagt at båten ikke duger under norske forhold.

Stingray er kjent for å lage sjødyktige båter med gode skrog. 235 CR er ikke et unntak; dette er en båt som føles veldig stabil og robust i sjøen, som er meget stum i bølgene.

4,3-literen med seks sylindere under motorlokket kjennes takket være sitt store slagvolum forholdsvis sterk gjennom hele registeret. Men det betyr ikke at den er spesielt rask. Sammenligner vi med konkurrenter med tilsvarende sterke påhengsmotorer, viser det seg at disse har både lavere forbruk, støyer mindre, har bedre akselerasjon og høyere toppfart. Derfor skulle vi gjerne kjørt denne båten med en moderne firetakts påhengsmotor med samme effekt.

Vi forstår rett og slett ikke helt hvorfor amerikanerne tviholder på innenbordsbensinmotorene. De eneste fordelene vi kan se er at disse motorene er billige i innkjøp og at bensinprisene lenge har vært lave i USA.

Stingray CR 235 2011=

TRYGG OG ROBUST: Skroget kjennes robust og man får god kvalitetsfølelse. Men vi skulle gjerne sett 235 CR med en moderne firetakts påhengsmotor på hekken. © Foto: Terje Bjørnsen

Testdata: Stingray 235 Cr m/Volvo Penta 4,3 GXI

Turtall

Fart i knop

Støy dBA

Forbruk, l/nm

2000

7,0

73

1,88

2500

10,9

79

1,74

3000

18,8

80

1,20

3500

23,5

81

1,17

4000

28,5

84

1,31

4500

33,0

85

1,50

5000

37,1

88

1,61

Stressless under dekk

Framme i kabinen i baugen er plassen tilstrekkelig for et par på helgetur. Den store godstolen som står på tvers til høyre med en gang man kommer inn i kabinen under dekk ville vi erstattet med en skikkelig toalettløsning. Så kunne plassen der potta-portien står midt under sengen blitt brukt til noe annet. Hvor ofte setter man seg egentlig til rette i en godstol under dekk når man er på båttur? Kanskje i dårlig vær, men da er man ofte ikke på sjøen i utgangspunktet.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Stingray
Pris 469000

Konklusjon

Selv om Stingray 235 er veldig annerledes enn de nordiske daycruiserne, liker vi konseptet. Dette er en solid og forseggjort godværsbåt med fokus på komfort og late dager på sjøen. 235 CR er ikke verdens mest spennende båt hverken å se på eller kjøre, men den er meget hyggelig priset tatt størrelsen i betraktning. Med testbåtens motor koster den fra 469.000 kroner og gir derfor følelsen av å gi mye båt for pengene. Men det er motoren som er ankepunktet i denne båten; den både er og føles gammeldags, og gir båten dårligere ytelser og høyere forbruk enn den fortjener.

Les også:

Alle våre båttester

Alt om bruktbåt

Klarer du båtførerprøven?

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!