Tekniske data

Tekniske data Merke og modell: Silver Shark DC 580

Pris: Fra 276 000 kroner (m. Mercury 115 EFI)

261 000 kroner (90 hk totakt)

Motormerke og type: Honda DF 115 D firetakt

Motoreffekt: 90-115 hk

Produksjonsland: Finland

Lengde (LOA): 5,80 m

Bredde: 2,25m

Vekt: 720 kg

Personer: 5

Informasjon: www.silverboats.fi

Kort sagt:

+ bra finish

+ solid

+ interiør


- Noe følsom for vind

At Silver har utviklet seg i riktig retning, er nykommeren 580 Shark er tydelig bevis på. Vi så det allerede i sundeck-verstingen Silver Condor, som kom på markedet for et par år siden, at Silver ønsker å spise kirsebær med de beste i den åpne båtklassen under 30 fot. Silver kan ikke lenger betraktes som en alternativ særing, men heller et friskt pust som med en folkelig båt som 580 Shark for alvor inviterer alu-skeptikerne inn i varmen. Dette er kort fortalt et seriøst bowrideralternativ for alle.

Pen og pyntelig

Det første som slår meg er hvor lekker denne båten er. Innredningen i beige kunstskinn er delikat; så også kombinasjonen av pleksiglass og lys gråfarge i cockpit. Selv den kunstige teaken tar seg tålelig bra ut, men den kan du også lett droppe.

Størrelsen tatt i betraktning er komforten bra for alle om bord, selv om vi hadde ønsket oss litt mer lårstøtte i akterbenken, og en tanke mer sidestøtte i førerstolene. Foran konsollen har Silver en sittebenk for to mot babord, men for noen slanter ekstra kan du få en Igloo kjøleboks mot styrbord som også fungerer som sittebenk. Et monterbart bord savner vi, der burde Silver hatt en standardløsning.

Fin førerposisjon

Det er tilstrekkelig med stuveplass om bord, og finishen er jevnt over bra, også under overflaten. Båten er ryddig, men vi setter et spørsmålstegn ved plasseringen av brannslukningsapparatet, som kan være vanskelig å få tak i når stuverommet under akterbenken er fullt.

Også Silver har funnet ut at et gråfarget, vertikalformet dashbord er det beste for båtføreren. Da slipper han reflekser i vindskjermen, samtidig som han har full oversikt over instrumenter og plotter foran seg. Førerkomforten er bra i Shark, og det eneste jeg savner er en velplassert fotstøtte.

Silver Shark 580 DC=

Silver Shark 580 DC © Frederik Finnes

Samme forhandler?

Silver har valgt å kutte sitt samarbeid med Brunswick og satser på salg direkte til forhandler. Det skal potensielle båtkjøpere være fornøyde med, for det betyr at båten kan leveres med den splitter nye Honda BF115 D også i Norge. På vår prøvetur fremstår den nye 115 hesteren som en kvikk og stillegående motor som kler denne båten bra. Vi topper på 38,2 knop.

Silver Shark 580 DC=

Silver Shark 580 DC © Frederik Finnes

=

Silver Shark klarer seg utmerket i en småruskete skjærgård. Båten går lett og høyt i vannet, og responsen i rattet er fin uansett fartsområde, noe som føles bra i en småbåt som dette. Skroget tar motsjøen uten å klage, men tyngdepunktet oppleves som høyt, noe jeg kjenner godt når sidevinden tar tak. Derfor er det viktig med riktig vektfordeling i Silver Shark, som strengt tatt også burde hatt støttende trimflaps. Shark krever totalt sett en mer aktiv fører, men så er dette også en morsom småbåt i klassen.

Les testen av storesøster Silver Eagle.

Les vår kjøpsguide for småbåter mellom 16 og 20 fot.

Silver Shark 580 DC=

Silver Shark 580 DC © Frederik Finnes

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

La oss først konkludere med at kombinasjonen aluminium og glassfiber fungerer utmerket. Det gir en robusthet som er alle landstedbåteiere forunt. Silver har fått konseptet til å virke mer tiltalende på båtfolk flest, noe vi tror blir synlig i sesongene som kommer.

Silver fremstår som en elegant båt og vi mener at Hondaen er et moderne og godt motoralternativ. Prismessig er pakken også relativt gundstig. Et godt familiealternativ, med andre ord.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!