Test: Aquador 21 WAS med Mercruiser 5.0 V8 – 260 hk, 2010

Hekkaggregat gir sus i serken

Aquador 21 WA er en gammel kjenning og har vært på markedet en del år. Nå er den betydelig oppgradert og kan leveres både med utenbordsmotor eller stern-drive.

Pluss ikon
Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert
Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data

  • Lengde: 6.40 m
  • Bredde: 2,49 m
  • Vekt: 1690 kg pluss motor
  • Motoreffekt: 130 - 260 hk
  • Motor testbåt: Mercruiser V8 260 hk m/ Bravo 3
  • Maks. antall personer: 6
  • Antall køyer: 2
  • Drivstofftank: 200 liter
  • Pris med Mercruiser V8 - 260 hk: Fra 564.900 kroner
  • Pris med Verado 250 hk: Fra 589.500 kroner
  • Produsent: Bella Veneet Oy, Finland
  • www.aquadorboats.fi

Tidligere har det bare vært mulig å få 21 WA med utenbordsmotor. Utgaven WAS er forkortelsen for "Walk Around Stern-drive" og er ny variant. I motorrommet på testbåten sitter en Mercruiser 5-liters V8 bensinmotor på 260 hk, men det ligger opplagt i kortene at produsenten også har tenkt på en moderne turbodiesel som et alternativ.

Walk-around fra Nordkapp

Det vil imidlertid gi et forholdsvis brutalt prishopp for en båt på denne størrelsen. Vanligste motoralternativ for denne båten er en utenbordsmotor i effektområdet 150 til 250 hk og ettersom den finske produsenten er en del av Brunswich-gruppen, snakker vi fortrinnsvis om svarte Mercury-motorer på hekken.

Atskillig bedre design

Uansett motoralternativ framstår Aquador 21 WA i ny drakt. Dekksformen er bygget om og båten er blitt litt høyere enn forgjengeren. Resultatet er noe bedre volum i kabinen og designmessig ser båten flere hakk spenstigere ut. Instrumentbordet er modernisert med plass til innfelt plotter og med svarte felter inn under vindskjermen.

Ute på de nedsenkede walk-around-dekkene er det nå skikkelige, nedfelte dreneringer. Nå slipper man at overvann på dekk og overbygg renner ned trinnene og havner på cockpitdørken. På den eldre modellen var dette et problem og det kunne bli svært høy luftfuktighet under kalesjen i kraftig regnvær.

Se alle båttestene her

Skyvedøren til kabinen er i mørk plexi og gir en passe stor nedgang, men akkurat her kniper det mest, for det er ingen gedigen gangsone mellom de to stolene inne i konsollen. Under dekk er det en V-køye, små skap med høyglanspolerte trefronter og det er plass til bærbart toalett.

Fasilitetene er bra nok til at to kan overnatte, men i forhold til en day-cruiser stjeler de nedsenkede sidedekkene noe av volumet selv om dette er blitt noe bedre med den nye dekksformen. I dekket er det en luke/nødutgang og det er åpningsbare lysventiler i sidene.

Praktisk og funksjonelt

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Man sitter fint beskyttet inne i selve konsollen. Stort mer enn nødvendig plass er det ikke, men komforten er god med to konturformede stoler. Disse kan dreies akterover for å danne sittegruppe mot akterbenken. En solid targabøyle i stålrør er på plass og båten blir ganske lettvindt om man bare bruker den forreste kalesjen når båten forlates ved brygga.

Instrumenter, ratt og førerplass er da beskyttet mot nedbør. Putene til akterbenken kan stues i kabinen og det følger med to trekk til stolene. Resten av cockpiten tåler vann og regnvann dreneres effektivt ut. At man kjapt kan få en ren cockpit er også en fordel om man vil fiske. Med den forreste kalesjen oppe, sitter skipper og co-pilot fint beskyttet inne i konsollen.

Båten har to kraftige vinduspussere med parallellarm og sterndrive-versjonen har defroster koblet til motorvarmen. Det er bra, men det er kraftig krom i hjørnene på vinduene og man har best sikt ved å se over skjermen. Setter man opp akterkalesjen i tillegg, er hele cockpiten beskyttet som på en day-cruiser og det er bra høyde under kalesjen.

Walk-around-konseptet er bra

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Båtens aller sterkeste side er et sprekt utseende. Med mørk blå skuteside og fine linjer bør man ikke skamme seg over å komme i havn med denne båten. Walk-around-konseptet tiltaler mange, men de forholdsvis brede, nedsenkede sidedekkene stjeler også en del plass selv om det blir sikrere å bevege seg langs overbygget.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

For å si det på en annen måte: En båt med WA-konsept bør ikke være mindre enn denne, for da blir det fort for trangt og oppdelt både i kabin, inne i konsollen og bak i cockpit. Har man økonomi til det, nevner vi for ordens skyld at Aquador også har større modeller på samme konsept (23 WA og 25 WA).

21 WA har et sporty og lettdrevet skrog. Båten ligger fint i hele fartsområdet, men i sidevind er det nødvendig å rette opp med trimplanene. For noen år siden hadde vi en 21 WA med en 150 hk Evinrude Ficht-motor på langtest. Med en motor som bare veide 181 kg ble det en kvikk båt, men den var følsom for vekt og vind sideveis.

Fete motorer

Den nye utgaven har vi også kjørt med en Mercury Verado-motor på 250 hester. Da blir det skikkelig fart i skuta og den motoren veier 288 kg. Det gir straks båten litt mer tyngde akter og båten oppleves som mer stabil og harmonisk. Med en V8 jernklump i motorrommet øker vekten betydelig.

260-hesteren veier 433 kg pluss vekten av Bravo 3-drevet. Altså en samlet vekt på over 500 kg. Så mange kilo oppleves først og fremst ved at båten blir utrolig mye mer stabil både ved stilleliggende og i fart. Vekten er bare en side av saken. Med hekkaggregat kommer tyngdepunktet betydelig lavere ned kontra en utenbordsmotor.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ekstra vekt å dra på er i utgangspunktet ikke noen fordel, men V8-motoren på 260 hester har et høyt dreiemoment og gir båten et bastant skyv opp i plan, i akselerasjon og det topper på nesten 41 knop. Båten føles lettkjørt og kjører med høy grad av komfort selv i meterhøy krappsjø Vi vil faktisk påstå at båten er mer velkjørende og komfortabel med V8-motoren enn noen av de andre utgavene vi har prøvd.

Og en V8-motor har sin egen sjarm med en kraftfull, lav hvesing fra motorrommet på lavt turtall og mer gromlyd når farten settes opp. Først ved direkte brutale svingmanøvre kjenner man at det er en ekstra tung motor i hekken. Produsenten sier at denne båten er tilpasset moderne turbo-diesler og det tror vi så gjerne. Spørsmålet er bare hvor mye dyrere båten vil bli med en diesel i motorrommet.

Prislappen med 260 HK V8 og Bravo 3 starter på 564.900 kroner kontra 589.500 kroner for utgaven med 250 hk Mercury Verado. En V8-motor er altså rimeligere, men det ikke akkurat en moderne motor og den vil neppe være den mest etterspurte på bruktmarkedet selv om den gir båten fine egenskaper. Alternativt kan man gå ned i størrelse på en utenbordsmotor og dermed spare en del kroner både i innkjøp, forsikring og driftskostnader.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 31/05 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også