Tekniske data Bénéteau Flyer 650 Open

  • Lengde: 6,11 m
  • Bredde: 2,44
  • Vekt: 950 kg
  • Motor, maks: 200 hk
  • Motor, testbåt: Suzuki DF115 Optimax
  • Drivstofftank: 137 l
  • Pris, fra: 299 900 kr
  • www.erling-sande.no

Oppfølgeren til Bénéteau Flyer 650 Cabrio og Sun Deck har fått navnet Open, som er franske Bénéteaus nyeste i Flyer-serien . Farkosten legger opp til variert bruk, Flyer 650 Open er ment å være i strørre grad en flerbruksbåt enn sine søsterskip, som har et mer definert bruksområde. Dermed skulle vi tro at dette skroget er maksimalt utnyttet over fenderlisten.

Beneteau Flyer 650 Open=

Beneteau Flyer 650 Open © Terje Haugen

30-tallet

Når det gjelder selve skroget har vi tidligere ment at dette leverer kjøreegenskaper vi forventer av italienskdesignede småbåter myntet for Middelhavet, nemlig et bredt, stabilt skrog som går utdramatisk og stødig på flatt vann. Flyer 650 Open er ikke noe unntak. Det kjennes lettkjørt og lite dramatisk, til vi bikker litt over 30 knop. Etter 30-tallet blir kjøringen mer uberegnelig og stressende, om det ikke er havblikk. Å henge en 115-hester på denne virker derfor som et fornuftig valg, her har du nok krefter om blir passasjerer. Samtidig slipper du å kjøre med full åpning for å finne en fin marsjfart.

Beneteau Flyer 650 Open=

Beneteau Flyer 650 Open © Terje Haugen

Virkelig bruk

Flerbruksegenskapene gjør oss derimot mer begeistret. Her er det satt av tilstrekkelig med dørk- og stuveplass til både småturer og aktiviteter som vannsport, og muligens dykking. Dette illustreres ved at det kan rigges til solseng forut om du ikke vil ha sittegruppen der til å nyte et lite måltid. Ellers er det en praktisk ren og ryddig layout som dominerer, nesten på grensen til sterilt. Men veien fra tegnebrettet til det virkelige båtlivet ser ut til å være utprøvd. Dette får vi bekreftet fra styreposisjonen. Her er det oversikt og god støtte for beina. Styringen er lett, men motorkontrollen er i tregeste laget.

Beneteau Flyer 650 Open=

Beneteau Flyer 650 Open © Terje Haugen

Detaljer

Om vi for eksempel ser litt på detaljene kan det nevnes at fører- og passasjerstolene også kan reguleres greit både i lengde og høyde, noe som dermed gir muligheter for stående kjøring uten å få knekk i beina. Etter vår testrunde kan vi så langt slå fast at om du har et variert program for sesongen så er dette et lovende valg med 115-hesteren fra Suzuki. Ikke noe sportslig men kraftig nok til å holde en god marsjfart med litt folk om bord, med et fornuftig inngrep i lommeboka. Men det finnes like vel problemer ved dette skroget som burde vært rettet nå. Badeplattformen er for høy og badestigen har ikke funksjon som nødleider om du skulle falle i vannet.

Les hele saken
Atlantic 670 Open

Begge båtene er tilsynelatende like i utgangspunktet. Men etter hvert som vi går gjennom båtene tegner det seg et bilde som viser at Flyer er hakket mer gjennomtenkt en Atlantic, som har ikke truffet blink med føreplassen og den lider av småfeil. Prisen og konseptet er imidlertid nesten likt, og er det blir nesten smakssak. Ingen av båtene kan sies å være hydrodynamiske mesterverk under vannlinja, men de er begge lettplandende og i forhold til prisen synes det får holde at det som er ligger over fenderlista har fått mest oppmerksomhet.

">

Spesifikasjoner

Produsent Bénéteau
Pris 299900

Konklusjon

Sammenlignet med Atlantic 670 Open

Begge båtene er tilsynelatende like i utgangspunktet. Men etter hvert som vi går gjennom båtene tegner det seg et bilde som viser at Flyer er hakket mer gjennomtenkt en Atlantic, som har ikke truffet blink med føreplassen og den lider av småfeil. Prisen og konseptet er imidlertid nesten likt, og er det blir nesten smakssak. Ingen av båtene kan sies å være hydrodynamiske mesterverk under vannlinja, men de er begge lettplandende og i forhold til prisen synes det får holde at det som er ligger over fenderlista har fått mest oppmerksomhet.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!