Test: Sting 650 BR, 2010

Beige og barsk bowrider

Sting imponerer i bølgene, men koster den mer enn den smaker?

Pluss ikon
Sting 650 BR
Sting 650 BR Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data

Tekniske data

Merke og modell: Sting 650 BR

Pris, kr: 458 500 (testbåt m.SE pakke)

Motormerke og type: Evinrude 150 E-TEC

Motoreffekt, hk/kW: 115-200 hk

Produksjonsland:Polen

Lengde (LOA), m:6,50 m

Bredde, m:2,42 m

Byggemateriale:GAP

Vekt u. motor, kg:1150 kg

CE kategori:C

Toppfart:41,9 kn

Ant.pers:7

Drivstofftank, l:200l

Vanntank, l:40 l

Informasjon: www.fischemarine.com

650 BR fremstår korpulent i linjer og fasong, og ser vel ikke akkurat ut som noen lystig kjørebåt der den ligger ved bryggekanten.

Men når jeg får nykommeren ut i småsjøen utenfor Strömstads skjærgård, overrasker hun umiddelbart med å by opp til dans: Til musikken av en hissig Evinrude 150 E-TEC er det faktisk ganske morsomt å svinge seg med denne skuta, og uansett hvor mye jeg provoserer og leder henne, svarer hun alltid med stødige trinn.

Metaforene til side: Espen Thorup har igjen tegnet et skrog som utmerker seg, og som viser at trivelige kjøreegenskaper ikke kun er forbeholdt de mest kostbare fartsbåtene. I likhet med den nye Yamarin 63 BR er denne båten godt balansert, og selv om tyngdepunktet er høyere og vindfanget mer merkbart, er båten kompakt og tar bølgene uten unoter. 150 totaktshester rett på en 19" Viper propell gir i tillegg en så kontant kraftoverføring at det grenser til det sportslige.

Dermed gjør det ikke så mye at toppfarten ikke når sitt fulle potensial - her er akselerasjon og kvikk gassrespons mer enn kompensasjon nok. Når også førerplassen er tilfredsstillende, både ergonomisk og oversiktelig, kan smilet etter hvert begynne å bre seg.

Det eneste som sjenerer er den manglende sidestøtten i førerbenken, et hvitt dashbord som gir reflekser i den tonede vindskjermen, samt skranglelydene fra inventaret. Dette bør Sting-produsenten Fische Marine fikse på i de kommende båtene.

Grei førerkomfort og fine fenderholdere i konsollen.
Grei førerkomfort og fine fenderholdere i konsollen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Velutstyrt

Enkelt men anvendelig lite pantry i Sting.
Enkelt men anvendelig lite pantry i Sting. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den polskproduserte nordmannen er stor og kommer velutstyrt som standardutgave, og for 20 000 ekstra (SE pakke) har du teaklaminat og plotter med på kjøpet.

Men båten mangler fortsatt en del på finishen, spesielt i forhold til de mer etablerte konkurrenter som Yamarin, Nordkapp, Askeladden og Finnmaster. Blant de lysegule kunstkinnputene finner vi uansett detaljene som gjør dette til et trivelig familiealternativ: Sting har et lite pantry med kjøleskuff, gasskoker og vask med trykkvann. Sting har også en stor aktersofaen, som sitter fem personer rundt et standard bord. En innleggspute gjør det hele om til en solseng for to.

I babord konsoll har Sting også fått plass til noe konkurrentene mangler, nemlig et Porta Potti nødtoalett. Selv om ingen noen gang vil bruke det, er denne detaljen en salgsvinner. Stuverommet er dessuten bare ett av flere som gjør denne båten til en fullverdig dagsturbåt. En annen fin detalj er den innfelte fenderholderen i styrbord konsoll.

Les testen av With 22 Bowcruiser, en spennende norsk bowrider.

Egen vri

1,5 seters førerbenk med vipperygg for sitte i motsatt retning. Ståbenken er original.
1,5 seters førerbenk med vipperygg for sitte i motsatt retning. Ståbenken er original. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sting 650 BR har plass til minst tre voksne foran konsollen. I benkene foran sitter man også bra, og her kan man også få en liten solseng ved hjelp av innleggsplate. En original detalj er den smarte badetrappen som skjuler seg under luken i baugen. Litt synd er det at plastdøren mellom konsollene lever sitt eget liv på grunn av dårlig feste.

Sting er et semispennende A4 produkt som manøvrerer seg trygt inn i folkebåtplassen. Det vil si, én original detalj er med på å forstyrre dette bildet: Fordi produsenten har valgt å lage en stor U-sofa akter, tett fulgt av et pantry på babord side, finnes det ikke plass for et vanlig co-pilot sete.

Erstatningen har blitt en ståplass med pute i enden av pantryet. Her er det for så vidt greit å stå, men det blir litt slitsomt i lengden. Dermed blir co-piloten henvist til akterbenken, fordi førerbenken er en typisk 1,5 benk, og ikke gir bra nok komfort for to. Vi er litt usikre på hvordan publikum tar imot denne løsningen.

Les vår test av de beste bowriderne

Svenske Atlantic 670 er nytt på det norske markedet. Sjekk den ut her.

Slik trimmer du båten din riktig.

Denne saken ble første gang publisert 22/04 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også