With leverer varene
Bowridere over 20 fot har vært amerikanernes greie. Helt til nå.

With er et navn som klinger godt i båtfolkets ører. De lettplanende With Dromedillene ble en suksess på 1970-tallet og er nå også tilbake i nye former og farger. Mest interesse er det likevel knyttet til nyheten With 22 Bowcruiser. Den er etter sigende en krysning mellom en bowrider og en daycruiser - bygget i Bror Withs ånd. At båten er designet av anerkjente Geir Arnestad, lover også bra.
Sjekk ut konkurrenten Sea Ray 230 Select her.
Krysningen mellom de to konseptene ligger nok mer i navnet enn i planløsningen, for den største forskjellen på denne båten og andre bowridere i klassen, må være det lille toalettrommet og den ekstra stuveplassen i en godt utnyttet konsoll. Denne løsningen er for øvrig heller ikke en nyhet, her har amerikanerne selvsagt vært før.

Det With Boats AS har lyktes i å tilføre norsk bowriderbygging, er likevel viktig: Sitteplassene foran konsollen, som i hovedsak er tiltenkt to personer, er blant de mest komfortable vi har sittet i. Bra ryggstøtte mot konsollveggen og gode puter gjør susen her framme.

Les mer om With sine planer her.
Pent
Til en prototyp å være er denne båten svært lovende. Finishen er god, og bowcruiseren gir et små-eksklusivt uttrykk med sine beige alcantaraputer, sitt oljede treverk og sitt flotte, svartfargede dashbord. Førerplassen er rett og slett elegant, og bare en litt for lav ryggstøtte i førerstolen og en litt for liten kartplotter skiller denne fra full pott.
Med utenbordsmotor får ikke With det samme badebåtpreget som Sea Ray - her om bord er det nesten for fint for våte badenymfer og hobbyfiskere. Den store og kanskje i overkant dype akterbenken gir uansett sitteplasser til fem voksne, og med en innleggsplate får du en stor solseng i cockpit.
Bord, plater og ekstra puter må lagres i konsollen; i overkant mange løse deler. At batteriet under akterbenken ikke har separat avdeling, og at kryssholtene er i minste laget, setter vi også på prototypkontoen.
Oceanmaster har lansert ny 720 bowrider .
Frisk

Det er uansett lett å trives i denne båten. Den har en frisk og ny design og skiller seg fra allmennheten. Et bidrag til de nye tankene er også det lille pantryet med gasskoker og vask, som enkelt vippes ut fra konsollsiden. Smart og praktisk, om det ikke ristes løs der inne.
Med totakteren Evinrude 200 E-TEC på hekken er dette bare nødt til å flytte på seg. Spent er vi likevel på hvordan skroget med det litt butte forskipet klarer seg i sjøen.
Svaret får vi ganske raskt. 0-20 knop på 4,4 sekunder er kraftig kost. Kreftene blir nesten for kontante, litt for "av og på", og det hele virker riktig sportslig. Samtidig er skroget bastant, om ikke like tungt som Sea Ray, men med en framferd som går uproblematiskt og tørt i krapp småsjø. I motsetning til Sea Ray kjennes båten trimmevillig og sitter godt også i svingene, men uten å skape ubehagelige kast for føreren.
De små hakene kommer når vi nærmer oss toppfart. De minner oss om at denne båten ikke er ment for Offshore 1-sirkuset. Ved 46 knop chinewalker With noe, altså danser litt i sideretning. Vi faller av til 40 knop, og nervøsiteten og det verste av motorstøyen opphører.
With 22 Bowcruiser klarer seg med andre ord fint med 150 hk, men med litt vekt om bord er 200 hk det morsomme alternativet.
Les om de beste bowriderne her.
