Prøvekjørt: Prestige 39, 2010-modell

Stilfull flybridgebåt som hytte på sjøen

Du er en heldiggris om du har råd til en flybridgebåt i 40-fots klassen som hytte på sjøen. Det er den nye Prestige 39 et godt eksempel på.

Pluss ikon
Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Tekniske data Prestige 39

Pris: 2.560.000 kroner med 2 X Cummins 330hk, 2.650.000 kroner med 2 x 380 hk

Motoreffekt: 2x380 hk, CMD QSB 5,9-380

Produksjonsland: Frankrike

Lengde (LOA): 12,15 m

Bredde: 3,90 m

Dyptgående: 0,85 m

Byggemateriale: Glassfiber

Vekt: 8500 kg

CE kategori: B-9/C-10

Antall personer: 9-10

Soveplasser: 4-6

Drivstofftank: 800 l

Vanntank: 400 l

Mer informasjon: www.heitmannmarin.no

Jeanneau-verftet har definert modellrekken Prestige som merkenavnet for de store og luksuriøse båtene fra 32 til 50 fot. En av årets store nyheter i Prestige-serien er 39-foteren med flybridge.

Båter i denne størrelsen kombinert med flybridge er nær perfekte turbåter for norske forhold. De er store nok til å huse familien i flere uker i strekk og sjødyktige nok til å gå lange strekk uten maksvær. Mens flybridgen fungerer som førerplass og oppholdsplass på de riktig gode dagene, gjør cockpiten samme nytten når man trenger ly.

Best med store motorer

Foto: Terje Bjørnsen

Prestige 39 faller godt inn i rekken av flybridgebåter rundt 40 fot. Den er utstyrt med 5,9-liters dieselmaskiner fra CMD på 2x330 eller 2x380 hk som driver propellene med aksler. Verftet regner med at de fleste kundene vil gå for det største motoralternativet, som gir en toppfart på 31 knop. Den mest økonomiske marsjfarten ligger på 25 knop og 4,3 l pr. nautisk mil. Alt dette målt med fire personer og fulle vann- og dieseltanker.

Vi tar Prestige 39 ut i åpent farvann fra styreposisjonen på flybridgen. Merry de la Poeze er ansvarlig for Jeanneaus motorbåtprogram og forklarer at nettopp livet på flybridgen er noe av det som står i sentrum av utviklingen. Det betyr maksimal plass og komfort på toppen av skuta. I Prestige 39 er flybridgen på moderne vis trukket maksimalt ut i akterkant. Det gir god solplass i akterdelen og en L-formet sittegruppe fremover på venstre side. Høyresiden er forbeholdt trappen opp og førerposisjonen. Du sitter greit i et enkeltsete, og har en styreposisjon som innholder det du trenger på flybridgen.

Salong med utsikt

Også i salongen under flybridgen er det lys og utsikt som gjelder. Merry de la Poeze nevner spesielt de store sidevinduene som gjør at selv passasjerene i de to gode sofaene akter i salongen ser ut mot sjøen i fart, samt at frontruten er hel og gir ubrutt utsyn fremover.

Førerplassen har en sittebenk med plass til to. Layouten er bra, med en lang stripe motorinstrumenter på toppen, stor kartplotter rett til venstre for føreren og det som skal til for motor- og flapskontroll til høyre.

Det er åpen trapp ned til en velutstyrt bysse på venstre side, og derfra er det inngang til lugarer og toalett.

- Et av hovedkriteriene da vi skulle erstatte 36-foteren med Prestige 39 var å beholde eller øke kabinplassen, samtidig som vi skulle ha plass til to toalett/dusjrom, noe som er blitt et krav i denne klassen, forteller de la Poeze.

Det har resultert i en eierlugar foran i baugen med rommelig, lett ovalformet dobbeltkøye og inngang til privat toalettrom. På høyre side ligger gjestelugaren med to enkeltkøyer. Også den har egen inngang til toalettrommet, som i tillegg har egen dør ut mot salongen.

Forskjell på en og to

Både inne fra førerposisjonen i cockpit og oppe på flybridgen virker båten forbløffende lettkjørt. Undertegnende har kun kjørt akselbåter med én motor, og det er nesten ikke mulig å forklare hvor mye enklere manøvreringen blir i sakte fart når man rår over to gir/gasspaker.

Båten oppfører seg pent i langsom fart, og det skal relativt mye sidesjø til før rullingen blir plagsomt merkbar på flybridge. Båten går lett og uanstrengt fra rundt 20 knop, og det er moderat støynivå i salongen under marsjfart.

Bølgene på rundt en meter gir ikke en så stor båt noen utfordringer selv ved toppfart. Inntrykket er et skrog som går godt og robust i sjøen. Det er ingen merkbar planingsterskel og innstilling av trimflaps har den ventede effekten opp mot fart, bølger og vind.

Kvalitet

Båten gir en god kvalitetsfølelse og har en pen kombinasjon av fargevalg og materialer som trekker i retning av lyse farger. Sammen med store vindusflater over og under dekk sørger det for en positiv helhetsfølelse om bord.

Det er vanskelig å gi en komplett vurdering av en stor turbåt etter noen timer - helst skulle man minst hatt én overnatting - men om motorvalg og planløsning faller i smak, er dette en båt kjøpere i 40-fotsklassen absolutt burde studere.

Flere gode båtsaker:

Sikkert valg

Stor norsk feriebåt

Her kan du bo hele ferien

Denne saken ble første gang publisert 29/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også