Tekniske data

Marex 370 Aft Cabin Cruiser

Lengde: 11.37 m

Bredde: 3,50 m

Vekt: ca. 6500 - 7000 kg

Dieseltank: 600 l

Vanntank: 300 l

Septiktank: 180 l

Kabiner: 3

Faste køyer: 6

Motor: Volvo Penta D6 - 435 hk

Pris testbåt: ca. 3 millioner

www.marex.no

Komplette tekniske data finner du her

Kort sagt:

+ Herlig familiebåt

+ Lekker design

+ Flotte kalesjeløsninger


- For dyr for folk flest

- Begrenset sikt akterover med kalesjen oppe

Her kom endelig en flunkende ny norsk båt med akterkabin og spennende design.

Men en ting er å lage fine illustrasjoner på datamaskinen. Noe helt annet er å beholde de elegante og spenstige linjen også på den ferdige båten.

Alle som vet litt om produktutvikling, vet også at man aldri kommer helt i mål på de første byggenumrene.

På en så stor båt er det utrolig mange små og store detaljer som skal stemme. For å si det røft, er man omtrent halvveis når byggenummer én er ferdig. Slik har det også vært for Marex , men nå er man ved målet.

Tung start

Vi er om bord i byggenummer 8 og stiller med ganske blanke ark når båten skal vurderes. Vi har ikke hatt turer med prototypen eller de tidligere byggenumrene.

Helt bevisst har jeg ventet, nettopp for å ta en selvstendig vurdering av båten. Noen rykter har svirret - noe er sant og annet er bare rykter.

Blant annet ble det snakket om at båten gikk for tungt i vannet, og en viss riktighet kan det nok ha.

For byggenummer 8 er slanket med over 1500 kilo i forhold til båt nr. 1. Det er mye selv på en 37-foter! I tillegg er båten trimmet om med plassering av tanker og annet utstyr.

GODT SKJERMET: Med akterkalesjen oppe blir båten så godt som lukket. © Handeland, Petter

Med en motor

Målet til Marex-eierne og brødrene Espen og Thomas Aalerud var å utvikle en så stor og komfortabel langturbåt som mulig, men med kun én motor. Målet var videre at båten skulle klare en marsjfart på 25 knop og ha full turkomfort for en hel familie.

Med andre ord ambisiøse mål. I tillegg til alle de andre kravene som topp moderne design, all teknikk som forventes av dagens bobåter pluss høye krav til generell sikkerhet og sjødyktighet.

At man valgte løsningen med akterkabin, var kanskje ikke så underlig, for Marex har hatt flere modeller i sitt program med denne kabinløsningen tidligere. Mange kjøpere vil ha akterkabin - det hersker det liten tvil om.

Et raskt tilbakeblikk i historien kan fortelle om en rekke suksessmodeller. Vi kan ikke ramse opp alle, men nevner i farta storselgere som Albin 25, Nimbus 26, Tresfjord 29, Saga 27, Nidelv 26 og 28, Wikingboat 28 og altså den mest kjøpte - Scand 29 Baltic.

Akterkabinens storhetstid

Akterkabinmodellene hadde sin storhetstid fra rundt 1970 og opp til midten av 80-tallet. Etter det overtok midtkabinmodellene mer og mer familiebåtmarkedet.

Årsakene var flere. En av de viktigste var at akterkabinløsningen forutsatte midtmontert motor med aksling og separat ror.

Konstruksjoner med halv-planende skrog stiller dessuten store krav til vektfordeling og trim, komplisert støyisolering og en forholdsvis tungvint og gammeldags teknisk installasjon. '

Det var kort sagt mye raskere og enklere å installere ett eller to hekkaggregat og den kompakte installasjonen ga i tillegg fordelaktige manøvreringsegenskaper og bedre fartsegenskaper. Noen stor videreutvikling av akterkabinbåter er det derfor lenge siden vi har sett. Men nå har altså Marex 370 AC kommet på banen som et friskt pust.

Fortsatt må man ha midtmontert motor, aksling og separat ror. Det positive er at dagens moderne turbodieselmotorer har høy effekt i rhold til vekt, gunstigere støynivå og renere forbrenning. Marex har valgt den hittil sterkeste D6-motoren fra Volvo Penta på 435 hester. Og det er et heldig valg.

Testbåten når en toppfart på drøyt 31 knop og en rask marsjfart på 26-27 knop. Vel å merke med lett lastet båt, men likevel imponerende.

Marex har med god margin klart målet om en marsjfart på 25 knop. Legger man farten ned på mellom 20 og 24 knop, er det fortsatt ensbetydende med lange dagsetapper med et gunstigere forbruk og enda bedre totalkomfort.

LEKKERT: Eierlugaren forut har en tradisjonell innredningsløsning. © Pal Rodahl 47_90521566

Nydelig manøvrering

Det som virkelig overrasker, er at Marexen hele veien kjennes lettdrevet og med fin trim. Når man kjører båten, oppleves den ganske perfekt i vektfordelingen og på ingen måte "tung". Den reagerer også kjapt og effektivt nå man gir noen grader på trimplanene, men i det store og hele har man ikke behov for flaps under normale forhold. For skroget går med fin vinkel i hele fartsområdet.

Svingegenskapene er også en positiv overraskelse. Selv i hard sving fra toppfart sitter båten fint igjennom uten å løfte på akterskipet. Til å være en båt med aksling og separat ror, er det bare plusser i boka. Dette er tilnærmet som å manøvrere en båt med drev/ hekkaggregat.

Av og for båtfolk

Generelt er Marex 370 AC proppfull av gjennomtenkte detaljer. Blant det aller beste er kalesje-løsningene. Den store åpningen i hardtoppen dekkes av en ganske stor kalesje som går på solide skinner på hver side.

Det er bare å ta tak i håndtaket i forkant og skyve hele kalesjen akterover. På noen sekunder har man full åpning, og det er like raskt å stenge. Arrangementet er supert og setter en helt ny standard.

Akterkalesjen er også brukervennlig og ligger skjult under smale puter i ytterkant av solsenga over akterkabinen. Den vippes raskt opp, og så er det tre glidelåser som skal på plass. Det går også kjapt, og løsningen gir vi klart godkjent. Når kalesjen skal ned, sklir den enkelt på plass i garasjen.

Fint i cockpit

Badeplattformen er stor, og inn mot akterkabinen er et stort stuverom som med hell kan brukes som hvilebenk ved bading. Av andre gode detaljer kan nevnes at solputene på kabintaket har en type skumgummi som ikke trekker vann.

Designmessig er forskipet ganske høyt med et markant spring akterover. Det bidrar visuelt til et pent design av hele båten og er sterkt medvirkende til at båtens totalhøyde blir harmonisk og dempet.

Fra styrbord sidedekk er det en hengslet dør og inngang til cockpit. Hardtoppen er trukket såpass langt akterover at den beskytter det meste av utearealet. Men det blir sommerlig på fine dager takket være den store åpningen i taket.

På begge sider er det også skyvbare vinduer. Sittegruppen er av det voksne slaget og går i hele babord side med vipperygg på forreste rygg og plass til to i fartsretningen.

Marex 370 2009 Marex 370 Aft Cabin Cruiser. Utvalg Vi Menn Båt 2-2010=

Marex 370 2009 Marex 370 Aft Cabin Cruiser. Utvalg Vi Menn Båt 2-2010 © Handeland, Petter

Feltene under vinduene er i en matt, mørkebrun farge og fri for reflekser. Selvsagt er defroster og kraftige pussere på plass. Sittegruppen gir utmerket spiseplass for hele familien, og spisebordet har klaffeplater og stort areal. En smart detalj er den vesle puffen som sitter under bordet og som kan trekkes fram ved behov.

Førerplassen byr også på flott sikt og høy grad av funksjonalitet. Et klart pluss er løsningen med et enkelt og oversiktlig instrumentbord. Rett foran skipperen er en stor kartplotter, under den en bryterrekke og til høyre to instrumentklokker - et multiinstrument og en turteller.

Pantryet er langsgående og plassert aktenfor skipperstolen. Her er alt man trenger, og et gjennomtenkt pluss er den ekstra dype vasken. Pantryet er i håndverksmessig høy kvalitet i solid treverk med corianplate på toppen. Stilen både her og i resten av båten er minimalistisk med et moderne formspråk.

Båten er herlig fri for høyglanspolert treverk. Stilen på treverket er mer maskulin og gir et solid inntrykk, pluss at det er store muligheter for å holde det pent over lang tid. En titt ned i motorrommet midtskips gir også et trygt inntrykk. Her er det ryddig og profesjonelt. Lyd-isolasjonsmattene er nøyaktig tilpasset, og produsenten arbeider videre med ytterligere finjustering av lydisoleringen.

Helt forut ligger eierlugaren med en stor, midtplassert dobbeltseng. Det er god plass med mange stuverom og selvsagt hengeskap. Marex har valgt den praktiske løsningen med separat dusj og toalettrom. Sistnevnte er plassert i styrbord side og har håndvask i stål og bra med skap. I babord side ligger dusjrommet, og her er det mer plastflater som tåler vann. Også i dette rommet er det skap og stålvask. Dørene har sandblåste glassfelter og i begge rommene er det store speil og fin belysning.

AKTERKABIN: Mange båtbyggere har hatt suksess med akterkabin. Nå gjør Marex det beste ut av løsningen igjen.

DUSJ: Dusjrommet ligger på babord side vegg i vegg med bauglugaren. © Pal Rodahl 47_90521566

Egen hybel akter

Inn under dekksalongen ligger en ekstra sovealkove med en god enkeltseng på tvers. Den er i snaueste laget for to voksne, men målene er gode nok til at to barn fint kan sove her.

Den gedigne akterkabinen byr på overraskende stor plass med full ståhøyde. De mørktonede vinduene bidrar til økt volumfølelse og forsterker ytterligere båtens fine design og personlige karakter. I styrbord side er en langsgående enkeltseng og i babord en god dobbeltseng. Mellom køyene er et lite bord hvor eksempelvis barna kan trekkes seg tilbake med sine spill eller bærbare. Foran dobbeltkøya er det fint gulvareal, og ut mot skutesiden er hengeskapet elegant integrert. Framover mot cockpiten og motorrommet er en stor kommode med store skuffer, håndvask og speil.

Totalt byr Marexen altså på tre køyeplasser i akterkabinen, en god enkeltkøye i alkoven midtskips og flott dobbeltkøye i forkabinen. Seks faste sengeplasser gjør dette til en utmerket familiebåt. Er man bare fire på langtur, har man et hav av plass.

Igjen bevises at løsningen med akterkabin er mer enn smart. Det gir mulighet for privatliv og bedre nattero. Har man ungdommer i familien, vil det nok være lettere å få dem med på båttur når de kan boltre seg i akterkabinen.

Les hele saken
Kjøpe brukt båt? her er våre tips!

Her får du både i pose og sekk

Det gode liv til sjøs

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi menn båt mener:

Uten tvil har Marex tatt et stort skritt inn i en ny tidsalder med sitt nye flaggskip. Den har personlighet og særpreg - både på design og kabinløsningen.

Topp- og marsjfart-egenskapene er førsteklasses med tanke på båtens størrelse og at den bare har én motor. En side av saken er at skuta byr på seks behagelige sengeplasser og en rommelig akter-kabin.

Det er bare bidrag i den totale planløsningen som gjør denne båten til et supert, flytende landsted. Det eneste som vil forhindre denne båten fra å bli en volumbåt, er pris-lappen på rundt 3 millioner. Kanskje supersuksessen ligger i en litt mindre og rimeligere versjon?

Les også:

Kjøpe brukt båt? her er våre tips!

Her får du både i pose og sekk

Det gode liv til sjøs

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!