Tekniske data Saver 590

Merke og modell: Saver 590 Sport

Pris testbåt: kr. 295 000

Motorkapasitet: 70-115 hk

Motor testbåt: Suzuki DF115

Toppfart: 31,0 kn

Produksjonsland: Italia

Lengde (LOA): 5,95 m

Bredde: 2,34 m

Byggemateriale: GAP

Vekt uten motor:750 kg

CE kategori: C

Antall personer: 6

Drivstofftank: 95 l

Mer informasjonwww.feriebat.no

Kort sagt:

+ God pris

+ God plassdisponering

+ Fin overnattingskomfort


- Ingen stor kjørebåt

- Noe kjedelig interiør

Saver 590 er en liten DC av italiensk merke. At dette er en båt designet ved Middelhavet ser vi både i løsninger og linjer. Båten er uansett "fornorsket" med puter i marineblått kalesjetrekk, polstrede førerstoler og en dørk i teaklaminat, og framstår som et trivelig bekjentskap.

Les om de mestselgende DC båtene her.

Saver har en grei solsengløsning, om man legger inn en plate i den lille L-sofaen akter. Komforten er brukbar for tre voksne, og åpningen mot badeplattformen mot styrbord er smart. Litt trangt blir det riktignok i cockpit, mest fordi båten i utgangspunktet leveres uten co-pilot sete, noe den norske importøren monterer selv. Saver får uansett plusspoeng for en liten vask med fast vanntank, som få har som standard i denne klassen. Stuv for tauverk og dregg må man fram på fordekk for å finne, om man ikke monterer fast dreggvinsj akter, slik som i testbåten.

Bak rattet

Førerkomforten får også godkjent, selv om vi savner fotstøtte ved dørken. Det er tydelig at Saver er best egnet for stående kjøring, som også er det beste fordi sitteklaffen i førersetet ikke holder mål. Instrumenteringen er også enkel, men tilstrekkelig.

Saver 590 er frisk nok med sin Suzuki DF 115 firetakter, og presterer på det jevne i alle fartsområder. Noe baktung er den riktignok med denne motoriseringen, noe som resulterer i litt galoppering ved høyere hastigheter. Dette er imidlertid relativt lett å trimme inn, og når man først blir kjent med denne båten, oppfører den seg pent og udramatisk. Ved toppfarten 31 knop er skroget fortsatt mykt nok i halvmeters motsjø. Om ikke båten alltid lastes til ripa vil en 90 hk holde lenge, og pynte ytterligere på prisen.

Sjekk ut konkurrenten Sting 570.

Saver 590 høst 2009 billig DC=

Saver 590 DC © Frederik Finnes

Best under dekk

Saver 590 har sin styrke i plassen under fordekket. Her er det overnattingsmulighet for inntil tre voksne, noe som imponerer i denne båtstørrelsen. Madrasskomforten er dessuten bra, og lufteluken gir nok ventilasjon.

Klarer de fleste seg med en rimelig modell i denne størrelsesklassen? Det er vi helt sikre på. Det du betaler for i de dyrere merkene, er først og fremst kjøreegenskaper og finish. Om du ikke er skrekkelig opptatt av dette vil Saver være en mer enn tilstrekkelig liten familiebåt.

Ryds 18 DC er en verdig utfordrer. Så også nykommeren Ryds 568 DC.

Saver 590 høst 2009 billig DC=

Saver 590 høst 2009 billig DC © Frederik Finnes

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Saver 590 er ikke spesielt spennende i interiøret, men kombinerer greie kjøreegenskaper med fine overnattingsmuligheter. Det gjør den til en fin allrounder for småbarnsfamilien.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!