Saver 590
Mye båt for pengene
Italienske Saver 590 er enkel, men en allrounder som gir valuta for pengene.
Tekniske data Saver 590
Merke og modell: Saver 590 Sport
Pris testbåt: kr. 295 000
Motorkapasitet: 70-115 hk
Motor testbåt: Suzuki DF115
Toppfart: 31,0 kn
Produksjonsland: Italia
Lengde (LOA): 5,95 m
Bredde: 2,34 m
Byggemateriale: GAP
Vekt uten motor:750 kg
CE kategori: C
Antall personer: 6
Drivstofftank: 95 l
Mer informasjonwww.feriebat.no
Saver 590 er en liten DC av italiensk merke. At dette er en båt designet ved Middelhavet ser vi både i løsninger og linjer. Båten er uansett "fornorsket" med puter i marineblått kalesjetrekk, polstrede førerstoler og en dørk i teaklaminat, og framstår som et trivelig bekjentskap.
Les om de mestselgende DC båtene her.
Saver har en grei solsengløsning, om man legger inn en plate i den lille L-sofaen akter. Komforten er brukbar for tre voksne, og åpningen mot badeplattformen mot styrbord er smart. Litt trangt blir det riktignok i cockpit, mest fordi båten i utgangspunktet leveres uten co-pilot sete, noe den norske importøren monterer selv. Saver får uansett plusspoeng for en liten vask med fast vanntank, som få har som standard i denne klassen. Stuv for tauverk og dregg må man fram på fordekk for å finne, om man ikke monterer fast dreggvinsj akter, slik som i testbåten.
Bak rattet
Førerkomforten får også godkjent, selv om vi savner fotstøtte ved dørken. Det er tydelig at Saver er best egnet for stående kjøring, som også er det beste fordi sitteklaffen i førersetet ikke holder mål. Instrumenteringen er også enkel, men tilstrekkelig.
Saver 590 er frisk nok med sin Suzuki DF 115 firetakter, og presterer på det jevne i alle fartsområder. Noe baktung er den riktignok med denne motoriseringen, noe som resulterer i litt galoppering ved høyere hastigheter. Dette er imidlertid relativt lett å trimme inn, og når man først blir kjent med denne båten, oppfører den seg pent og udramatisk. Ved toppfarten 31 knop er skroget fortsatt mykt nok i halvmeters motsjø. Om ikke båten alltid lastes til ripa vil en 90 hk holde lenge, og pynte ytterligere på prisen.
Sjekk ut konkurrenten Sting 570.
Best under dekk
Saver 590 har sin styrke i plassen under fordekket. Her er det overnattingsmulighet for inntil tre voksne, noe som imponerer i denne båtstørrelsen. Madrasskomforten er dessuten bra, og lufteluken gir nok ventilasjon.
Klarer de fleste seg med en rimelig modell i denne størrelsesklassen? Det er vi helt sikre på. Det du betaler for i de dyrere merkene, er først og fremst kjøreegenskaper og finish. Om du ikke er skrekkelig opptatt av dette vil Saver være en mer enn tilstrekkelig liten familiebåt.
Ryds 18 DC er en verdig utfordrer. Så også nykommeren Ryds 568 DC.
Denne saken ble første gang publisert 28/12 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.