Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask

Det behøver ikke være stort og dyrt om du trenger en båt som kan brukes hele året. Det beviser Bella 580 C.

Sist oppdatert

Finnene elsker båter med styrehytter og enhver finsk produsent må selvsagt ha minst en slik modell i sitt program. Så også Bella Boats, og den nye 580 C-modellen er blant de minste i klassen. Den er en videreutvikling og en klar forbedring av den gamle Bella 572 C-utgaven. Av direkte konkurrenter kan vi i nevne Yamarin 59 C, Finnmaster 61 C, den nye AMT 200 C, TG-modellene og selvsagt større modeller fra mange produsenter.

Les også

Vår guide til store helårsbåter

Flere helårsbåter i vår båtkatalog

Omtale av AMT 200 C

Omtale av Yamarin 68 C

Luftig kabin

Tekniske data: Bella 580 C

  • Lengde: 5,80 m
  • Bredde: 2.09 m
  • Vekt: 950 kg + motor
  • CE-kategori: C / 6
  • Motor: 75 - 115 hk
  • Motor testbåt: Mercury Optimax 115 hk
  • Pris fra: 278.600 med 115 hk
  • Produsent: Bella Veneet Oy, Finland

I en båt på denne størrelsen med midtplassert hytte, sier det seg selv at det er begrenset plass igjen til for- og akterdekk. Fra akterdekket entres hytta via en tobladet skyvedør. Med begge feltene åpne, er det grei inngang og mot fordekket er en hel skyvedør som skyves over mot babord side. Det betyr at man på varme dager kan få masse ventilasjon i hytta. Med takluke og dørene oppe blir det hele ganske åpent. For å sikre en generell ventilasjon, har man også satt inn et par ventiler i bakveggen.

Innvendig byr båten på to enkle stoler og langsgående benk på hver side bak stolene. Totalt sitter fire voksne komfortabelt inne i hytta. Passasjerstolen kan vippes forover og da kommer et kokeapparat til syne og inn mot skutesiden er det en liten vask.

Sjarkruter

Innvendig er det ikke store plassen, men du sitter lunt og luftingen er bra.
Innvendig er det ikke store plassen, men du sitter lunt og luftingen er bra. Foto: Paul Bogatir

Bella 580 C har noen særtrekk. Frontvinduene ligger litt fremover og om dette ikke er helt lekkert rent designmessig, har det noen fordeler. Regnet renner fortere av frontvinduene, vinkelen i forhold til vannflaten forhindrer reflekser og med overkanten av taket fremover får man viktige centimeter mer volum i hytta.

Båten er ikke stor - den måler knapt 5,80 meter i totallengden, lengden i vannlinjen er 4,8 meter og på det bredeste måler den 2,09 meter. I tillegg har skroget et moderat fribord og ut fra dette er det egentlig imponerende hva man har klart å presse inn. Når det er sagt, legger vi med en gang til at det kniper litt på målene både her og der.

Flere tester av helårsbåter:

Ardea 27 Pro og Offshore

Hansvik 630 CS

Beneteau Antares 8

Jeanneau Merry Fisher 585

Arvor 215

Som produsenten selv sier, er dette en kompakt transportbåt for bruk det meste av året. Blant forbedringene i forhold til 572-modellen er også nytt instrumentbord med plass til innfelt skjerm rett i siktlinjen for skipperen. En kraftig vinduspusser er på plass, men stolpene mellom vinduene kunne med hell vært litt smalere for enda bedre sikt.

Rask med 115 hk

Negativ vinkel på frontrutene er praktisk, men ser spesielt ut.
Negativ vinkel på frontrutene er praktisk, men ser spesielt ut. Foto: Paul Bogatir

Med 115-hesters Optimax på hekken går båten raskt i plan uten merkbar planingsterskel. Mindre krapp sjø suser den over uten problemer. Det er først når man lufter båten i lengre hopp at man kan få noen merkbare landinger. Nå er det neppe slik man normalt bruker denne båten og da er det mer et spørsmål om 115 hester er på grensen til overmotorisering. Motoralternativene oppgis fra 75 til 115 hk. Ut fra dette vil nok en litt mindre motor på rundt 90 hester være mer harmonisk om man da ikke har veldig dårlig tid eller kjører med mye last om bord.

På fordekket er det positivt vurdert tre sitteplasser. En person på sittebenken om styrbord og med litt godvilje to på den litt lengre babord-benken. Når båten ligger stille er det helt greit å slå seg ned her med en kaffekopp eller fiskestanga. Under fart bør ikke plassene forut brukes - da bør det i så fall være tilnærmet flatt vann og lav fart.

Neppe for overnatting

Akterdekket har to enkle benker som kan vippes ned. Her er ikke spesielt mye plass og ut mot motorbrønnen er det en metallrekke med pleksiglass under. Det hever utseendet et lite hakk, men pleksiplata er mer i veien rent praktisk. Sitter man på benkene - eksempelvis ved fiske - kniper det såpass på plassen at det mest behagelige er å strekke ut bena akterover. Men da er pleksiplata i veien og ønsket om å fjerne den oppstår fort.

Pleksiglasset på akterdekket stjeler noe plass.
Pleksiglasset på akterdekket stjeler noe plass. Foto: Paul Bogatir

Også her kan man rigge til en nødkøye på tvers, men vi tviler på at noen tar overnattingsturer i en båt som dette. Ut fra dette kunne innredningen kanskje vært enda enklere. På plussiden fører vi opp at innredningen har pen finish, det er kvalitetsstoff på stoler og puter, mens plassen er maksimalt utnyttet til små og store stuverom. Utvendig har båten fått Bellas nye dekorstriper og det er bra plassering av pulpit og rekker.

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også