Kort sagt:

+ Kompakt

+ Bra finish

+ Gode fartsressurser med 115 hk


- Begrenset uteplass

- Pleksiplate ved akterdekk

- Særpreget design

Finnene elsker båter med styrehytter og enhver finsk produsent må selvsagt ha minst en slik modell i sitt program. Så også Bella Boats, og den nye 580 C-modellen er blant de minste i klassen. Den er en videreutvikling og en klar forbedring av den gamle Bella 572 C-utgaven. Av direkte konkurrenter kan vi i nevne Yamarin 59 C, Finnmaster 61 C, den nye AMT 200 C, TG-modellene og selvsagt større modeller fra mange produsenter.

Les også

Vår guide til store helårsbåter

Flere helårsbåter i vår båtkatalog

Omtale av AMT 200 C

Omtale av Yamarin 68 C

Tekniske data: Bella 580 C

  • Lengde: 5,80 m
  • Bredde: 2.09 m
  • Vekt: 950 kg + motor
  • CE-kategori: C / 6
  • Motor: 75 - 115 hk
  • Motor testbåt: Mercury Optimax 115 hk
  • Pris fra: 278.600 med 115 hk
  • Produsent: Bella Veneet Oy, Finland

Luftig kabin

I en båt på denne størrelsen med midtplassert hytte, sier det seg selv at det er begrenset plass igjen til for- og akterdekk. Fra akterdekket entres hytta via en tobladet skyvedør. Med begge feltene åpne, er det grei inngang og mot fordekket er en hel skyvedør som skyves over mot babord side. Det betyr at man på varme dager kan få masse ventilasjon i hytta. Med takluke og dørene oppe blir det hele ganske åpent. For å sikre en generell ventilasjon, har man også satt inn et par ventiler i bakveggen.

Innvendig byr båten på to enkle stoler og langsgående benk på hver side bak stolene. Totalt sitter fire voksne komfortabelt inne i hytta. Passasjerstolen kan vippes forover og da kommer et kokeapparat til syne og inn mot skutesiden er det en liten vask.

Bella 580 C, 2010 modell, Finland=

Innvendig er det ikke store plassen, men du sitter lunt og luftingen er bra. © Paul Bogatir

Sjarkruter

Bella 580 C har noen særtrekk. Frontvinduene ligger litt fremover og om dette ikke er helt lekkert rent designmessig, har det noen fordeler. Regnet renner fortere av frontvinduene, vinkelen i forhold til vannflaten forhindrer reflekser og med overkanten av taket fremover får man viktige centimeter mer volum i hytta.

Båten er ikke stor - den måler knapt 5,80 meter i totallengden, lengden i vannlinjen er 4,8 meter og på det bredeste måler den 2,09 meter. I tillegg har skroget et moderat fribord og ut fra dette er det egentlig imponerende hva man har klart å presse inn. Når det er sagt, legger vi med en gang til at det kniper litt på målene både her og der.

Flere tester av helårsbåter:

Ardea 27 Pro og Offshore

Hansvik 630 CS

Beneteau Antares 8

Jeanneau Merry Fisher 585

Arvor 215

Bella 580 C, 2010 modell, Finland=

Negativ vinkel på frontrutene er praktisk, men ser spesielt ut. © Paul Bogatir

Som produsenten selv sier, er dette en kompakt transportbåt for bruk det meste av året. Blant forbedringene i forhold til 572-modellen er også nytt instrumentbord med plass til innfelt skjerm rett i siktlinjen for skipperen. En kraftig vinduspusser er på plass, men stolpene mellom vinduene kunne med hell vært litt smalere for enda bedre sikt.

Rask med 115 hk

Med 115-hesters Optimax på hekken går båten raskt i plan uten merkbar planingsterskel. Mindre krapp sjø suser den over uten problemer. Det er først når man lufter båten i lengre hopp at man kan få noen merkbare landinger. Nå er det neppe slik man normalt bruker denne båten og da er det mer et spørsmål om 115 hester er på grensen til overmotorisering. Motoralternativene oppgis fra 75 til 115 hk. Ut fra dette vil nok en litt mindre motor på rundt 90 hester være mer harmonisk om man da ikke har veldig dårlig tid eller kjører med mye last om bord.

Bella 580 C, 2010 modell, Finland=

Pleksiglasset på akterdekket stjeler noe plass. © Paul Bogatir

På fordekket er det positivt vurdert tre sitteplasser. En person på sittebenken om styrbord og med litt godvilje to på den litt lengre babord-benken. Når båten ligger stille er det helt greit å slå seg ned her med en kaffekopp eller fiskestanga. Under fart bør ikke plassene forut brukes - da bør det i så fall være tilnærmet flatt vann og lav fart.

Neppe for overnatting

Akterdekket har to enkle benker som kan vippes ned. Her er ikke spesielt mye plass og ut mot motorbrønnen er det en metallrekke med pleksiglass under. Det hever utseendet et lite hakk, men pleksiplata er mer i veien rent praktisk. Sitter man på benkene - eksempelvis ved fiske - kniper det såpass på plassen at det mest behagelige er å strekke ut bena akterover. Men da er pleksiplata i veien og ønsket om å fjerne den oppstår fort.

Også her kan man rigge til en nødkøye på tvers, men vi tviler på at noen tar overnattingsturer i en båt som dette. Ut fra dette kunne innredningen kanskje vært enda enklere. På plussiden fører vi opp at innredningen har pen finish, det er kvalitetsstoff på stoler og puter, mens plassen er maksimalt utnyttet til små og store stuverom. Utvendig har båten fått Bellas nye dekorstriper og det er bra plassering av pulpit og rekker.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Bella
Pris 278600

Konklusjon

Dette er en kompakt transportbåt med et greit skrog, bra finish med for- og akterdekk som både fungerer til fiske og til last. Med en båtvekt på 950 kg pluss 170 kg for motoren, ender den opp med en totalvekt og er dermed trailbar bak en mellomstor familiebil.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!