Tekniske data

Lengde: 5,75 m

Bredde 2,40 m

Vekt uten motor: 880 kg

Drivstofftank: 100 l

Max motorstyrke: 100 hk

Motor testbåt: Honda 75 hk 4-takt

Toppfart: 27,3 kn

Køyer: 2

Antall personer: 6

CE-kategori: C

Kort sagt:

+ Funksjonell

+ Enkelt vedlikehold

+ Pris


- Enkle sitteplasser

- Tynne puter i kabin

- Mye hvit plast

De franske Merry-Fisher-båtene er produsert i stort antall. Båtene er totalt usnobbete, men kan likevel gi mye båtglede for pengene. Nå er en ny 585-modell lansert, og den har fått tilnavnet Marlin.

Blant endringene er en forsiktig modernisering av styrehytta, men det sier seg selv at det er begrenset hvor store endringer man kan gjøre på en snaut seks meters båt, spesielt når det funksjonelle har førsteprioritet og det skal være full ståhøyde under taket. Hårfint mer moderne er båten blitt i forhold til den gamle 580-modellen, men selve styrehytta er forholdsvis firkantet og med store glassflater uten noen radikal endring på designsiden.

Blant forbedringene er en maksimal utnyttelse av uteplassen for å gjøre akterdekket så stort som mulig. Det betyr at akterdekket er trukket så langt akterover som mulig og motorbrønnen er forholdsvis grunn. Når motoren skal vippes helt opp, må en plate løsnes i kanten mellom akterdekk og motorbrønn.

Les også

Amerikanernes Windy

Vellykket sommerbåt

=

Trygg ferdsel

Styrehytta er plassert litt over mot babord side - akkurat nok til at sidedekket på styrbord side kan senkes litt ned "à la walk-around". Dette gir tryggere ferdsel når man skal bevege seg fremover på båten og til fordekket. For en sportsfisker er det ensbetydende med bedre utnyttelse av båten under fiske; noen kan fiske fra akterdekket og en kan ta plass forut. En kraftig pulpit langs sidedekket og rundt fordekket øker sikkerheten ytterligere. Dette er et klart pluss sett med sportsfiskerens øyne.

Fordekket er også nedsenket, og i forkant av kabinen er det en enkel, innstøpt sitteplass. Funksjonelt og praktisk; her sitter man greit med fiskestanga.

I det store og hele er båten enkelt bygd opp med det aller meste av innredningen i støpt, hvit glassfiber. Det gir riktignok et kaldt inntrykk, men samtidig er det enkelt å holde rent. Etter en fisketur kan man bare ta vannslangen eller høytrykksspyleren og rengjøre hele båten. Der det ikke er støpt glassfiber, er det plastbelagte hvite, plater som tåler det meste. Eksempelvis de enkle sitteplassene på hver side av motorbrønnen.

Les også

GPS-en du trenger på sjøen

De beste billigbåtene

=

=

Enkel innredning

Styrehytta byr på full ståhøyde og er egentlig en hard-top. Den har ingen fast skillevegg akter - bare en kalesjevegg som stenger av akter og gir bedre beskyttelse i kaldt og surt vær. Her er vi ved noe av kjernen og fordelen med Merry Fisher-modellene i forhold til helt åpne sportsfiskebåter: Styrehytta gir beskyttelse mot regn, vind eller sterk sol. Man sitter fint beskyttet i forhold til en åpen båt og det har opplagt sine fordeler.

Innredningen i hytta er svært enkel: en formstøpt skipperstol med enkel pute, og på passasjersiden kan en ekstra plate slås opp og en sittepute kan legges på toppen. Enklere kan det neppe bli. Instrumentene er felt inn i en tynn treplate. Hvorfor? Den virker litt malplassert og er mer simpel enn pen.

Førerplassen er totalt sett enkelt utført, men det er god sikt i alle retninger gjennom de store vinduene, og et kompass sitter i siktlinjen. En vinduspusser inngår i standardutstyret. Standard motorkontroll er montert i siden. GPS, ekkolodd og annet utstyr må monteres oppe på instrumentbordet eller oppe under taket.

Båten har en liten, enkel forkabin med en V-køye. Skaiputene er ganske tynne, så kabinen vil nok mest bli benyttet som et stort stuverom. Her er det også festeanordninger til fiskestenger. Under akterdekket er det et stort stuverom og det er stangholdere på karmene til akterdekket.

=

Marsjfart på 20 knop

Testbåten var utstyrt med en 4-takts Honda-motor på 75 hk. Det ga en toppfart på 27,3 knop med to mann om bord. Nå er det neppe toppfarten som er viktig for kjøpere av denne båten; at man kan cruise i pluss/minus 15-20 knop med gunstig støynivå og lavt drivstofforbruk er langt viktigere. Med en marsjfart på opp imot 20 knop, kan transportetappene til og fra fiskeplassene tilbakelegges relativt kjapt.

Når fisket starter, har Honda-motoren et svært lavt støynivå. Den kan knapt høres på tomgang eller i dorgefart, samtidig som motoren virker passe sterk til båten i hele fartsregisteret.

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin er forholdsvis høy i forskipet og har en ganske skarp V-fasong med markante chiner helt fremme. Akterover flater bunnen ut til en moderat V-fasong. Resultatet er et skrog med lett planing og god stabilitet sideveis. Bølger opp til en halv meter tas ganske komfortabelt på forskipet. Blir bølgene større, treffer de lenger inn, og da merkes dette som markante slag. Da må farten reduseres. Eller for å si det på en annen måte: Krappe bølger på rundt en meter eller mer liker ikke båten noe særlig og skal man beholde en rimelig grad av komfort, må farten reduseres. Båten takler småbølger greit, og når man kommer ut på havet med roligere og lengre bølger, klarer båten seg bedre og da har man igjen glede av båtens bredde og gode stabilitet.

Se alle våre båttester her

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Merry Fisher 585 Marlin er en praktisk liten sportsfiskebåt til en fornuftig pris. Styrehuset gir beskyttelse mot vær og vind, og kabinen gir mulighet for overnatting for to personer.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!