Småbåtkonvoien 2008

Båtkos for en 100-lapp

Vi koste oss en hel dag på fjorden for litt lommerusk og myntene vi fant mellom setene på bilen.

Sist oppdatert

Fakta om Pioner 15:

  • Lengde: 4,50 m
  • Bredde: 1,80 m
  • Vekt: 215 kg
  • Personer: Godkjent for 6 personer
  • Materiale: Mykplast, fenderfri med langsgående avstivnings/dreneringsrenner.
  • Pris: 49 700kr m/Tohatsu 9,8hk og henger fra Brenderup.
  • Farge: Rød, grønn og grå.
  • Motor: 9,8 hk Tohatsu
  • Maks motor: 30 hk
  • www.kellox.no

Mange mennesker bruker veldig mye penger på båt, og mange tror at dette er et luksusgode kun de med overfylte lommebøker kan nyte.

Vi ble invitert med på tur for å sette ting i et annet perspektiv.

Dyre båter, dyrt å drifte

Med tusenvis av holmer og skjær samt et mylder av fjorder og gjestehavner er det ikke rart mange vil ha båt i Norge. Men prisen er ofte høy, og mange må nøye seg med en nær sagt utslitt balje.

Det mange ikke vet, er at det finnes alternativer på markedet som dekker de fleste behov for billig penge. Etter en dag på fjorden er det tydelig at mange kjapt bruker en halv million kroner på en ny båt, ofte for å ikke kjøre lenger enn til nærmeste holme der de slenger pølsene på grillen.

Med en slik båt følger ofte store kostnader i ettertid. For det første må man kjøpe eller leie båtplass, noe som kan være et stort problem her i Oslofjorden. For det andre er verditapet og driftskostnadene på en stor båt et pengesluk. Er det da verdt det med tanke på hvor mye redskapen blir brukt?

Pioner 15 med Tohatsu 9,8 hk.
Pioner 15 med Tohatsu 9,8 hk.

Under 50 000.-

Selv om man ikke har sekssifrede beløp på kontoen, er det ingen grunn til å fortvile. Det finnes gode alternativer til det som i denne sammenhengen er for lommerusk å regne. Og fortsatt kan de fleste behov bli dekket.

Vi ble bedt med av Kellox, en av de største importørene av maritime produkter i Norge, til å være med i Småbåtkonvoien 2008, som er et rebusløp i Oslofjorden.

Ideen bak det hele var å bevise at en dag i egen båt ikke nødvendigvis koster masse penger. Kellox stilte med 5 stykk Pioner 15 med 9,8 hesters Tohatsu motor, alle på båthenger. En pakke man kan kjøpe i butikken for 49 700 kroner.

Bensintanken ble plombert etter at 5 liter bensin var fylt på. Kunne virkelig drivstoff for 70 kroner holde til en dag på fjorden?

Heftig konkurranse

De fem båtene ble fordelt mellom de deltagende lagene. Her skulle det klargjøres, sjøsettes og kjøres, konkurransen var i gang!

Første punkt på lista var naturlig nok å sette båten på vannet, noe som skulle gjøres på tid for å vise at dette ikke er noe som stjeler verdifulle soltimer.

Selv med minimalt med erfaring når det kommer til å rygge med henger, var dette gjort på 1, 2, 3. Fra vi kjørte inn på plassen foran rampen til vi hadde satt ut båten og parkert bilen, tok det faktisk ikke mer enn 3 minutter og 11 sekunder!

Sant skal sies at dette var bestenotering på øvelsen fram til "Team Kellox" virkelig viste hvor skapet skal stå med en perfekt sjøsetting på drøye halvannet minutt! Hvem hadde trodd at det var mulig?

1. stopp - Operaen

Dagens kjøretur besto av severdigheter rundt omkring i fjorden, og første stopp var den nye operaen i Bjørvika. Et praktbygg som er ganske mange hakk penere å se fra sjøsiden enn fra kaospregede Bispelokket.

Operahuset i Bjørvika.
Operahuset i Bjørvika.

2. stopp - Aker Brygge

Fra operaen gikk turen til Aker Brygge, hvor boller og brus stod på menyen. Også dette er et sted som gir et helt annet inntrykk til vanns enn til lands. Fra sjøen får man tid til å la inntrykkene synke inn, istedenfor å "gå i tog" på brygga.

3. stopp - Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy

Aker brygge sett fra sjøen.
Aker brygge sett fra sjøen.

Etter et par boller og en kald cola gikk turen videre over til Bygdøy, rettere sagt til Sjøfartsmuseet. Nok et populært publikumsmål med tilgang både sjøveien og landeveien.

- Nå har vi faktisk vært innom tre av Norges mest populære turistmål på under to timer, kommer det fra en av deltagerne. - Og fortsatt med de 5 literne på tanken som vi startet med. Så sant.

4. stopp - Oslo Sjøskole på Hovedøya

Frammuseet og Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy.
Frammuseet og Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy.

En is ble konsumert i sola på Bygdøy før vi satte kursen mot Hovedøya og Oslo Sjøskole. Her ventet både løype med sjømerking og oppgavehefte som skulle løses på best mulig tid og måte, selvfølgelig med poeng og pokal til vinneren. Lærerikt og morsomt for gamle og unge.

Med litt lånt grillvarme fikk vi deretter til og med grillet noen pølser kjøpt innenfor hundrekronersbudsjettet.

Til slutt satte vi kursen tilbake til utgangspunktet, ved Norsk Folkehjelp og båtslippen under brua til Ormøya.

Myten knust

Oslo Sjøskole på Hovedøya
Oslo Sjøskole på Hovedøya

Vel fortøyd til brygga måtte vi konkludere med at myten, at en fin dag på fjorden koster skjorta, ikke lenger holder. En kjapp sjekk av bensintanken konstaterte at det fortsett var bensin igjen, turen kunne faktisk ha vært enda lenger.

Denne saken ble første gang publisert 30/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også