BÅTNYHETER HØSTEN 2019

Her er høstens viktigste båtnyheter

Til helgen ser du høstens viktigste båtnyheter på båtmessa Båter i sjøen.

Pluss ikon
<b>SUV-BÅT:</b> Askeladden er en SUV til sjøs.
SUV-BÅT: Askeladden er en SUV til sjøs. Foto: Askeladden
Sist oppdatert

Denne helgen ser du årets norske båtnyheter på båtmessen "Båter i sjøen" på Aker Brygge i Oslo. Dette er Skandinavias største flytende båtmesse.

Fra torsdag 5. til søndag 8. september vil i overkant av 300 båter stilles ut på Aker Brygge. Årets Båter i Sjøen kan varte opp med flere nyheter. Her er de viktigste

SUV fra Askeladden

Vi Menn Båt har tidligere testet Askeladden P79 Weekend, den første modellen ut i en hel modellrekke som skal erstatte alle dagens Pilothouse-utgaver.

I vår test konkluderte vi med følgende «Askeladden P79 Weekend er – litt satt på spissen – en helårs daycruiser. Med det mener vi at verftet har lyktes godt med ambisjonen om å trekke styrehyttekonseptet videre mot sol, sommer og hyggeturer. Uten at det har gått for mye utover mulighetene til å sette seg lunt til rette når vær¬forholdene blir mer nordiske».

Askeladden med styrehusbåt

Nå er en ny og enda større P klar i form av 9,2 meter lange Askeladden P92 SUV - en lukket styrehyttebåt. Markedet for slike båter har tradisjonelt vært delt opp i to ulike segmenter: Et komfortsegment for dagsturer, weekend og turkjøring, og et røffere segment for aktivt friluftsliv, fiske og transport.

Som P79 skal P92 SUV levere like godt i begge segmenter – og gi brukeren muligheten til å selv konfigurere båten etter bruksområdet som ønskes i løpet av minutter. P92 SUV har beholdt samme forkabin- og styrehytteløsning som lillesøsteren P79 Weekend, og kan utrustes for fullverdig bokomfort, inkludert soft-topp for maksimal utnyttelse av solfylte sommerdager – på samme måte som P79.

<b>ASKELADDEN P92 SUV:</b> Større og bedre, med is og/eller fisketank. Perfekt for sportsfiskere med andre ord.
ASKELADDEN P92 SUV: Større og bedre, med is og/eller fisketank. Perfekt for sportsfiskere med andre ord. Foto: Askeladden

Gigantisk akterdekk

Akterdekket er gigantisk for klassen, og her er det like mye uteplass, sosiale sittegrupper, bordareal og solsenger som det er på vår største daycruiser C83 Cruiser. Innredningen på akterdekket er modulbasert, og du kan selv velge hvor mange moduler du ønsker.

De er til enhver tid flyttbare, og kan fjernes i en håndvending for å gjøre båten om til en fiske- og transportbåt. Akterdekket er lukket ut mot plattformområdet med en vanntett dør som gjør det mulig å bakke båten mot været – uten å få hekksjø inn på akterdekket.

Det er enkelt å bevege seg fra styrbord til babord side av plattformområdet. 150 liter is- eller fisketank er standard, og det kan levers sirkulasjonspumpe som tilbehør.

Dekksarealet på det lukkede akterdekket er uten sidestykke det største i dette segmentet, ifølge Askeladden. Normalt store akterdekket for styrehyttebåter i denne størrelsen er ca. 4 m2. Det lukkede akterdekket på P92 SUV er på hele 5,3 m2.

Kabriolet fra Marex

Det handler om å lage en åpen og godværsvennlig båt, uten å gi slipp på turbåtkvalitetene når Marex nå viser frem sin splitter nye 360 Cabriolet Cruiser.

Ved å rydde unna salongen under dekk og bruke den ekstra plassen i cockpit, hevder Marex at 36-foteren har det største cockpitområdet i sin klasse for båter under 40 fot. I den store rundsitteren akter får du plass til opptil 10 personer. Under setene er det store, vanntette stuerom. Du kan velge mellom to størrelser på badeplattformen. Med den lengste versjonen måler båten 11,49 meter, mens kortutgaven måler 10,99 meter. Bredden på båten er 3,49 meter.

Plattform for hygge og nytte

Plattformene har løsninger for praktisk bruk og hygge, der særlig den største utgaven har mye å by på – blant annet med plass til jolle og lettvint festeanordning. Dessuten har begge variantene kombinerte sitte- og lagringsbenker der det passer å legge vannleker, fendere, tauverk og andre «våte» ting.

Også på denne modellen har Marex implementert sine raske, enkle åpne- og lukkeløsninger. Trekkene i taket over førerplass og cockpit skyves raskt opp eller igjen, mens kalesjegardinene gjemt i targabøylen gjør at båten kan skifte fra sol- til regnmodus på rekordtid.

Selv om mye handler om uteplass, er ikke fasilitetene under dekk glemt bort. To rommelige kabiner, en hovedlugar forut og en tilsynelatende luftig midtkabin. Marex har som vanlig prioritert god ståhøyde (opptil 1,92 meter i hovedkabinen) og sier også at båten skal ha bra med plass til feriebagasjen. Det kombinerte dusj/toalettrommet har egen dusjnisje.

<b>KABRIOLET: </b>Marex 360 Cabriolet Cruiser med tak som er enkelt å åpne, slik at du får luft i håret.
KABRIOLET: Marex 360 Cabriolet Cruiser med tak som er enkelt å åpne, slik at du får luft i håret. Foto: Marex Boats

Solslikker fra Beneteau

Hvert år dukker det opp en båtnyhet litt bedre tilpasset de flotte dagene på fjorden enn de fleste andre.

Årets "badebåt"

I år går «badebåt»-utmerkelsen til Beneteau 10 Flyer, en skikkelig godbit for solslikkere og late dager på fjorden. Selvfølgelig er den også rask nok til at du får luftet håret når det er ønskelig. Som det tydelig fremgår av bildet er livet på fordekket helt sentral i opplevelsen av denne båten.

Vi tipper skipperens viktigste oppgave blir å holde kursen slik at det blir mest mulig sol og minst mulig skygge på solbaderne forut. Beneteau bruker de nyeste plasstriksene for å gi mest mulig volum om bord, dekket er nesten katamaranaktig bredt helt ut i baugen. Det gir også ekstra rom under dekk og det er overraskende hvor mye plass du får i en båt som tilsynelatende bare handler om å være ute.

Nede i kabinen er det full ståhøyde både i hovedkabin, akterkabin og på badet. Badet har sågar separat dusjavdeling, ifølge produsenten. Sofagruppe forut kan gjøres om til dobbeltkøye, og det fine toalettrommet og en luftig midtkabin gjør at fire kan overnatte og to kan dra på langtur.

<b>ÅRETS BADEBÅT: </b>Beneteau Flyer 10.
ÅRETS BADEBÅT: Beneteau Flyer 10. Foto: Beneteau

Mer plass i Uttern T59 og D59

Uttern premiereviser nye T59 og D59 under Båter i Sjøen. T59 er en bowrider med plass til seks personer om bord og godkjent for 150 hestekrefter på hekken.

Den kommer standard med en drivstofftank på 160 liter. Baugområdet kan gjøres om til en solseng uten bruk av ekstra deler, og ved førerposisjonen er det plass til en 7-tommers kartplotter. T59 er også tilgjengelig i «premium edition» med blant annet dusj i cockpiten, interiørbelysning, cockpitbord, sjøtoalett og elektronikkpakke med lydanlegg og kartplotter. Daycruiseren D59 har soveplass til to personer under dekk – der en sofa gjøres om til dobbeltkøye. Som standard leveres den 5,84 meter lange båten med cockpitbord.

Også denne båten er godkjent for utenbordsmotor fra 100 til 150 hestekrefter, og kan leveres med samme «premium edition»-utstyrspakke som T59.

<b>MER PLASS: </b>Uttern T59.
MER PLASS: Uttern T59. Foto: Brunswick

Nye seksmetere fra Buster

Buster XL og XXL kommer nå i ny drakt. Buster XL sin historie går tilbake til 1992 og det femte generasjon som nå lanseres. Modellene har et helt nytt skrog og er blitt 70 centimeter lengre enn den første modellen.

Det skal resultere i et større volum innvendig, noe som er spesielt merkbart i bedre benplass ved akterbenken. Båten er også 30 centimeter bredere i vannlinjen. Også XL har fått Buster Q med kart og motordata som standard, på 10 tommer. XL er godkjent for syv personer og anbefalt motorstørrelse er fra 80 til 115 hestekrefter.

Forbruket skal ligge på 0,7 liter per sjømil ved fartsområde 19-23 knop med største motoralternativ. Buster XXL er designet for åtte personer. Med 150 hester på hekken skal toppfarten være på 43 knop. Også her finnes Buster Q 10-tommer på standardutstyrslista.

Lasteevnen er økt med 240 kilo sammenlignet med forgjengeren. For passasjerene finnes en stor U-sofa og i sittebrønnen er plassen blitt større takket være at bredden har økt med tretti centimeter.

Buster XL.
Buster XL. Foto: Buster

Råere R-versjon

Vi Menn Båt har tidligere testet Hydrolift X-26 S. På Båter i sjøen har R-versjonen verdenspremiere. Den kommer med 450-hesters påhenger fra Mercury Racing på akterspeilet, har tøffere dekor og mer avansert instrumentbord (glasscockpit) enn S-en.

X-26 S er en viktig båt for Bård Ekers Hydrolift, kjent for sine raske, eksklusive og kostbare båter. Med den nye X-serien tar man steget inn i en noe mer folkelig del av båtmarkedet. Den mindre og rimeligere X-22 kom i 2017. Tidligere i år var det duket for den første av flere X-26-modeller som er en spennende variasjon av åpen konsollbåt, med sterke innslag fra daycruiser- og sundeck-konsept. X-26 S har et skrog med to stepp.

Enkelt forklart trekker de luft under båten, gir løft og lavere vannmotstand. I tillegg er X-26 S er en relativt lett 8-meters båt (ca. 1900 kilo med motor). Dermed er det mulig med en toppfart på 54 knop med to personer, cirka 200 liter og 300 hk.

Kabinen foran burde vært en praktisk umulighet. Den er en typisk «nødkabin», når kveldsturen til gode venner blir litt for sen til å ta turen hjem i mørket. Eller med god plass og takhøyde når marinetoalettet skal benyttes. Åpningen er en integrert del av sollounge-løsningen i baugen og har ingen negativ innvirkning på sitteplassene forut.

Hydrolift X-26 R.
Hydrolift X-26 R. Foto: Hydrolift

Lekre linjer fra Nimbus

Store og luksuriøse Nimbus T11 er første modell i det som blir en serie på tre flaggskip fra det svenske verftet. Nimbus har tilsynelatende ikke mye å skjemmes over med den nye T11. Det er en båt med moderne utseende som fint følger opp den nye designlinjen verftet satte med lansering av de hakket mindre 9-serie båtene i 2018.

Stepskrog skal gi fordeler med lett gange, samtidig skal skarpt forskip bidra til komfortable sjøegenskapene i kjent Nimbus-ånd. T-betegnelsen forteller at det en åpen, tenderaktig båt vi snakker om – for raske transportetapper og turer på fine dager. Senere i år kommer Weekender- og Commuter-versjonene, modeller som kanskje passer bedre til vårt nordiske klima. Og det er mye fin uteplass i T11 både forut og akter, men når båten er totalt 12,4 meter lang og 3,46 meter bred sier det seg selv at også plassen under dekk er god.

Her kan fire personer overnatte i god komfort. På motorsiden er det mange muligheter, siden Nimbus T11 kommer både for hekk¬aggregat og utenbordsmotor. Går du for førstnevnte er det tre alternativer fra Volvo Penta å velge mellom. 2x430 hk V8 bensin eller 2x D4-300 eller 2xD6-400. Utenbordsmotorene kommer fra Mercury: 2 eller 3x300 Mercury Verado V8, eller 2x350 eller 2x400 hk av den eldre Verado-modellen med rekkesekser. Fartspotensialet med de største motorene ligger godt over 40 knop.

Nimbus T11.
Nimbus T11. Foto: Nimbus

Nytt Bavaria-flaggskip

I 2018 tok det Berlin-baserte Private Equity-firmaet CMP Capital Management over tyske Bavaria som er en av Europas viktigste produsenter for seil- og motorbåter mellom 30 og 60 fot.

Det brakte ny optimisme inn i det tradisjonsrike selskapet etter at de amerikanske Private Equity-eierne kastet inn håndkleet og satte selskapet i spill. Bavaria er på offensiven noe deres nye flaggskip Bavaria R55 Fly er et vitnesbyrd på. Skroget er blitt til i samarbeid med slovenske J & J-design, som allerede er blitt kjente for å stå bak lillesøster R40. Blant de mange modellene i denne klassen er ikke R55 den med mest utagerende design, noe som er helt bevisst.

Fremdriften besørges av Volvo Penta IPS (Integrated Propulsion System) med enten 2x600 eller 2x725 hk. Det skal gi en toppfart på 33 knop. Båten kommer også med ZipWake interceptorer. Skroget følger de samme prinsippene som i R40. Det betyr et skarpt og høyt forskip med tradisjonell baugdesign. Det 58 fot lange 55-konseptet baserer seg på at de seks personene som kan bo om bord skal ha maksimal komfort i alle deler av båtturen.

Det starter allerede på den store badeplattformen. Her er det integrert gangbro når du ligger med hekken til brygga og plattformen kan løfte inntil 400 kilo, nok til å ta om bord selv tunge vannleker som en vannscooter. I enden av skroget er det stor lagringsplass, som også kan kombineres med en enkel mannskapslugar.

Bavaria R55 Fly.
Bavaria R55 Fly. Foto: Bavaria Norge

Princess-premierer

Princess-importørene tar med seg hele fire båter som får Norgespremiere på Aker Brygge. Rundt 13 meter lange Princess V40 har to kabiner og en stor og solrik uteplass.

Skrogvinduene langs hele det dype V-skroget skal gi mye lys inn i salongen og kabinene. Rundt 14 meter lange F45 er ifølge Princess en typisk skandinavisk flybridgebåt med to kabiner og IPS-system. Flybridgen har en L-formet sittegruppe som kan konverteres til en solseng.

Under dekk finnes en masterkabin som går over hele båtens bredde og som har eget bad. I baugen har man en gjestelugar, også den med eget bad. Storesøster F50 premierevises også, og messens største blir S60. 60-foteren har både flybridge og elektrisk takluke som kjennetegner verftets V-serie.

Verdt å merke seg er også sittegruppen og solsengen på fordekket. Cirka 19 meter lange S60 skal ha en toppfart rett under 40 knop.

Princess S60.
Princess S60. Foto: Princess Yachts

Grønn bølge

Green Waves AS ble stiftet i 2017 av Ole Jakob Salomonsen, Ida Salomonsen Thorrud, Carl Fredrik Salomonsen og Karsten Emil Salomonsen. Selskapet er lokalisert på Gjeving i Tvedestrand kommune.

Nå er selskapet markedsklare med den åpne båten GreenWaves 601 som har premiere på Båter i Sjøen. GreenWaves 601 er en romslig 20-fots tverrhekket fritidsbåt med midtkonsoll. Standardmodellen kommer med en 7,5 kW motor (10 hk) og 10 kWh batteripakke.

Maks hastighet er fem-syv knop og båten er godkjent for åtte personer. Den har enkel adkomst til badeplattformen og standardutgaven koster fra 369 900 kroner.

GreenWaves 601.
GreenWaves 601. Foto: Green Waves

To batteripakker

Finske Q-Yacht har vakt oppsikt over hele Europa det siste året med sin vakre Q-30. Her kombineres klassiske linjer med moderne formspråk og siste nytt i elektrisk fremdrifts¬teknologi. Båten har akseldrift og er utstyrt med en 20 kW motor fra Oceanvolt.

Litium-batteripakkene kommer også fra Oceanvolt og du kan velge mellom 30 eller 60 kWh kapasitet. Båten har en marsjfart på ni knop og toppfart på 15 knop. Rekkevidden i ni knop er 42 nautiske mil med 30 kWh batteri. Med dobbelt batteripakke skal Q30 ha en rekkevidde på 80 nautiske mil. På toppfart kommer du henholdsvis 22 og 40 nautiske mil, ifølge produsenten.

Q-30
Q-30 Foto: Q-Yacht

Denne saken ble første gang publisert 04/09 2019, og sist oppdatert 17/06 2020.

Les også