Båt og høstpuss

Huskeliste for høstpussen

Gjør du hele eller deler av jobben selv, sparer du penger og lærer båten din bedre å kjenne.

BUNNSTOFF: Morsomt? Kanskje ikke. Men du blir veldig godt kjent med båten din. (FOTO: Arkiv)

BUNNSTOFF: Morsomt? Kanskje ikke. Men du blir veldig godt kjent med båten din. (FOTO: Arkiv)

Publisert

Høsten er tiden for å vise båten din kjærlighet og omtanke. Det er da du skal gjøre den klar til neste sesong, sånn at det aller meste er på plass når sjøen glitrer fristende til våren. Ikke minst vil en skikkelig høstservice hindre at potensielle feil blir verre av at båten blir stående gjennom en sur vinter.

Vi har samlet sjekklister for ulike deler av båtpussen, sånn at du selv kan avgjøre hvilke deler av den du er komfortabel med å utføre på egen hånd. Husk at nye båter og motorer har bedre garantiordninger enn tidligere, og at importørene kan stille krav til hva som skal overlates til fagfolk for at garantien skal gjelde.

Kilder: Vi Menn Båts arkiv, Stein Harald Jørgensen hos Erling Sande, Morten Eikeland ved Risør Båtsenter og Iver Strand hos Yamarin.

Innvendig

RYDD: Sjekk alle stuerom. Her er det ryddig, men vi har funnet unevnelige ting som noen har stuet bort. (FOTO: Arkiv)

RYDD: Sjekk alle stuerom. Her er det ryddig, men vi har funnet unevnelige ting som noen har stuet bort. (FOTO: Arkiv)

  • Rydd og vask.

  • Fjern alt av mat du måtte ha i båten.

  • Rydd ut klær og tekstiler som kan komme til å bli fuktige og bli ødelagt i løpet av vinteren.

  • Det samme gjelder alle flytemidler.

  • Vask med grønnsåpe og en skurekrem av det samme salget som du bruker hjemme.

  • Tøm alle tanker.

  • Sjekk alle slanger og ledninger. Om de er slitt eller morkne, få dem byttet nå. Greier du det ikke selv, er det enklere å sette bort jobben nå enn når du skal sette båten på vannet til våren.

  • Reparer eller bytt ødelagt utstyr. Sjekk alt av fendere og tauverk.

Utvendig

POLERING: Båten blir penere og holder seg ren lenger. (FOTO: Arkiv)

POLERING: Båten blir penere og holder seg ren lenger. (FOTO: Arkiv)

  • Rengjør båten utvendig. Fjern groe.

  • Gå over hele skroget og se etter skader eller sprekker. Sjekk sammenføyningen mellom inner- og ytterskrog. Kontroller alle gjennomføringer.

  • Ved behov, legg på primer og bunnstoff av riktig type. Obs: Feil type bunnstoff kan i visse tilfeller ødelegge skroget – se egen rammesak.

  • Poler skroget slik at det holder seg rent og pent lenger.

  • Sjekk at alle lanterner virker.

  • Sjekk vinduer for sprekker, og sjekk at vindusviskeren virker og at viskerbladet ikke er utslitt.

Kalesjen

  • Vask kalesjen om den er blitt skitten. Ikke vask den i vaskemaskin, for det tåler ikke plastrutene. Bruk børste og såpevann.

  • Sjekk alle koblingspunkter på kalesjen, enten det er trykknapper eller «øyne» som skal hukes over en krok. Se over kalesjen for rifter, og sjekk sømmene. Det finnes spesialverksteder for kalesjereparasjon, og salmakere eller møbelverksteder tar også slike jobber om oppgaven overstiger dine ferdigheter. Du finner dem med et enkelt søk på nett.

  • Impregner kalesjen. Du kan bruke impregnering beregnet til sport og camping, eller et spesialprodukt.

Bruk riktig bunnstoff

Har du aluminiumsbåt eller en hybridbåt med skrog i aluminium? Da er det svært viktig at du bruker riktig type bunnstoff. Bunnstoffet må være uten kobber, fordi kobber øker tæringen på aluminium. Bunnstoff for aluminiumsbåter er ofte merket «copper free», «alu safe» eller lignende. Hvis det er hull i primeren slik at det er bar aluminium under båten, må du ha på primer før du har på bunnstoffet. Aluminiumsbåter kan ha offeranoder. Ikke dekk dem med bunnstoff – det virker mot sin hensikt. RIB-er skal ha bunnstoff på den delen av pongtongene som ligger i vann. Også her er det snakk om et spesialmiddel.

Motor/Batteri

TOPPLØS: Lokket må av. (FOTO: Arkiv)

TOPPLØS: Lokket må av. (FOTO: Arkiv)

ANODER: De "ofrer" seg for å spare andre deler, men må byttes når halvparten er tæret bort. (FOTO: Arkiv)

ANODER: De "ofrer" seg for å spare andre deler, men må byttes når halvparten er tæret bort. (FOTO: Arkiv)

  • Bytt motorolje og girolje. Dette skal gjøres hvert år om du skal ha motoren til å vare lengst mulig. - Bytt filteret som sitter mellom tanken og motoren.

  • Dusj på under lokket med fuktighetsfortrengende spray. Spesielle marineprodukter holder lengst, men eksempelvis WD40 duger også.

  • Sjekk alle slanger og ledninger i tilknytning til motoren.

  • Sjekk alle offeranoder. Utvendig har motoren ofte to anoder, innvendig kan den ha opptil fem-seks. Bytt anoder der halvparten av anoden er tæret bort. Obs: Tæringen kan være større når båten ligger stille enn når den blir brukt, så ikke hopp over dette selv om båten ble lite brukt i sommer.

  • Kontroller trimfunksjonen.

  • Om båten har elstart, skal du koble fra batteriet. Lite bruk er ingen garanti for at batteriet er i god stand. Lad det opp og oppbevar det tørt og ved romtemperatur.

FERDIG: Pakket og klar. (FOTO: Arkiv)

FERDIG: Pakket og klar. (FOTO: Arkiv)

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning