Test: TG 7.9

Bak et nøkternt design skjuler det seg en forbløffende god båt

Her får du høy totalkomfort fra Finland der særlig det "stumme" skroget imponerer.

Pluss ikon
<b>TOPPMODELL:</b> TG 7.9 er den største i modellutvalget og kommer i to utgaver.
TOPPMODELL: TG 7.9 er den største i modellutvalget og kommer i to utgaver. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

TG har vært på plass i Norge tidligere, men da har representasjonen vært konsentrert om et mindre forhandlernett.

Nå har det finske merket med historie tilbake til 1973 havnet under vingene til en av gigantene i norsk båtbransje, Suzuki-importøren Erling Sande AS.

De overtok i 2022 også Honda- og Tohatsu-importøren, dermed kontrollerer bedriften et bredt spekter av motor- og båtmerker på det norske markedet.

Det er for øvrig flere båtbransjegiganter involvert når det gjelder TG: Verftet eies av den finske Otto Brandt-gruppen, som blant annet har Silver og Terhi i stallen.

Modellprogram

Uansett finsk eierskap og ny norsk importør er dagens TG-modeller tro mot det opprinnelige konseptet. Her dreier det seg om funksjonelle og robuste kabinbåter for helårsbruk, først og fremst rettet mot transport, men også med andre egenskaper.

<b>LITE:</b> Akterdekket har noen få sitteplasser, men innvendig plass i kabinen er prioritert i denne båttypen.
LITE: Akterdekket har noen få sitteplasser, men innvendig plass i kabinen er prioritert i denne båttypen. Foto: Terje Bjørnsen

Modellprogrammet består av fire modeller på 6,1, 6,9 og 7,9 meter der sistnevnte leveres i to versjoner. TG 6.1 koster fra rundt 500 000 kroner, TG 6.9 fra cirka 860 000 kroner, mens vår testbåt TG 7.9 starter på snaut 1,3 millioner. I tillegg finnes en Supreme-utgave av TG 7.9 med pris fra i underkant av 1,5 millioner.

Et fremtredende trekk ved finsk båtbruk er lange transportetapper, enten på en av de tusen innsjøene, eller gjennom deler av den innholdsrike skjærgården. Finnene har ikke noe særlig bedre eller varmere vær enn oss, så da må selvsagt fører, bagasje og passasjer være godt beskyttet mot elementene.

Her kan finske båtprodusenter by på det meste – alt fra små, enkle modeller, til de største og mest luksuriøse Targa-modellene.

Les også: Her finner du Vi Menn Båts tester av Targa-modeller

<b>FUNKSJONELT:</b> Interiøret går nok ikke hjem på møbelmessen i Milano, men funger i gråvær og regn på Sørlandet. Ekstra køyeplass kan rigges til på styrbord side akter.
FUNKSJONELT: Interiøret går nok ikke hjem på møbelmessen i Milano, men funger i gråvær og regn på Sørlandet. Ekstra køyeplass kan rigges til på styrbord side akter. Foto: Terje Bjørnsen

Lavt støynivå er viktig

TG 7.9 havner i en slags mellomposisjon i dette hierarkiet, men med lengde på åtte meter er det tross alt en stor båt, særlig når du tar med i betraktningen at den er utstyrt med utenbordsmotor.

Her ligger også hovedforskjellen mellom vår standardutgave godkjent for inntil 200 hk og Supreme-modellen som kan ha en 300 hk på hekken. Det skyldes forsterkninger i skrog, bjelker og motorbrønn. I tillegg skal Supreme-versjonen være bedre støydempet.

<b>FØRERSETE:</b> Du har god støtte og fine reguleringsmuligheter på førerplass.
FØRERSETE: Du har god støtte og fine reguleringsmuligheter på førerplass. Foto: Terje Bjørnsen
<b>UTFORMING:</b> Førerplassen har mange gode sider, men noen detaljer kunne vært smartere løst.
UTFORMING: Førerplassen har mange gode sider, men noen detaljer kunne vært smartere løst. Foto: Terje Bjørnsen

Akkurat det med støy er en viktig del av opplevelsen når du skal sitte inne i en styrehytte over lengre distanser av gangen, gjerne med bølger og god marsjfart som viktige ingredienser.

All vår testerfaring med slike båter tilsier at en solid grunnkonstruksjon og detaljfokus som ting som kan dempe alt fra motor- til vind- og sjøstøy er helt sentrale i jakten på høy totalkomfort.

Og her leverer TG 7.9 godt allerede i standardutgaven med en firesylindret 200-hester fra Suzuki på hekken. I testperioden har vi alt fra småbølger i lett bris, til tung dønning etter en periode med stiv kuling. Da får båten prøvd seg under svært varierte forhold, der både sjøegenskaper og langturskomfort blir utfordret.

Stumt skrog

Skroget virker svært solid, og blir dermed «stumt» som man kaller det på fagspråket. I praksis betyr det at lite støy og vibrasjoner overføres fra bølger og motor, samt at harde landinger ikke gir en følelse av at tingene er i ferd med å ramle fra hverandre.

Det skjer forresten ikke så ofte, siden skrogutformingen gir myk gange i krappsjø og lar deg avpasse farten uten merkbar planingsterskel i større bølger.

STUMT SKROG: At skroget er stumt betyr i praksis at det gir fra seg lite støy og vibrasjoner.
STUMT SKROG: At skroget er stumt betyr i praksis at det gir fra seg lite støy og vibrasjoner. Foto: Terje Bjlørnsen

I tillegg virker kabinen godt isolert, slik at det er relativt beskjedne mengder med motor- og vindstøy som kryper inn på fører- og passasjerplass.

Det fører til en meget behagelig og økonomisk langtursfart rundt 25 knop. Da holder den 2,9-liters rekkefireren på hekken på rundt 4000 o/m, mens støynivået på 76 dBA og forbruket på 1,0 liter per nautisk mil er eksemplarisk.

Spesiell kabinløsning

Fra rundt 4500 o/m og 30 knop blir motorlyden mer anstrengt, men det er først når du skal opp mot toppfarten på 38 knop at du ønsker deg Supreme-versjonen i stedet.

Vår umiddelbare tanke er at modellen med 300 hk gjør nytte for seg hvis du ofte laster båten med mye folk, og gjerne vil ha høy komfort med 30 knop eller mer på GPS-en.

<b>KABIN:</b> Med nedgang fra fordekket finner du både overnattingsmulighet og toalettløsning.
KABIN: Med nedgang fra fordekket finner du både overnattingsmulighet og toalettløsning. Foto: Terje Bjørnsen

Inntrykket av interiøret preges av nøkternt design og god funksjonalitet for transport. Båten er godkjent for ni personer, men det vil nok bli trangt med mer enn fem–seks voksne inne i hytta.

Førerplassen fungerer fint, du sitter tett og godt på ratt, gir/gasspak og instrumentering med en cockpit-aktig utforming. Kartplotteren sitter lett tilgjengelig for betjening ned på styrbord side av rattet, men litt utenfor siktlinjen til føreren, så hvis du skal fikle lenge med den bør farten slås ned.

Kan forbedres

I sidevind må trimflaps brukes relativt hyppig, men betjeningen er delvis gjemt bak gir/gasspaken. Kanskje en plassering TG kan se nærmere på, alternativt utstyre båten med automatiske flaps. Vi sitter også med en følelse av festemekanismen til det store, tunge skyvetaket er noe som kunne vært mer elegant løst.

<b>PLASSERING:</b> Underveis sperrer gir/gasspaken noe for betjening av trimflaps. Ellers er den opphøyde konsolløsningen god.
PLASSERING: Underveis sperrer gir/gasspaken noe for betjening av trimflaps. Ellers er den opphøyde konsolløsningen god. Foto: Terje Bjørnsen

Båten kan også utstyres med et lite pantry under copilotsetet. Det er smart hvis du har tenkt å utnytte soveplassen i kabinen forut i baugen. Den har inngang ned på styrbord side og plass til et ordentlig marinetoalett. Disse elementene gir TG 7.9 et utvidet bruksområde med enkel overnattingsmulighet, selv om transportbåt-egenskapene definitivt er båtens mest fremtredende side.

Vi Menn Båt mener:

Stikkordet for TG 7.9 er høy totalkomfort, der særlig behagelig gange i krappe bølger og en solid følelse i skroget er viktig. Med liten kabin forut har båten også en dimensjon utover den rene transportbruken.

Tekniske data:

Lengde, m: 7,8
Bredde, m: 2,5
Vekt tom, kg: 1400
Drivstoff, l: 200
Personer: 9
Soveplasser: 4
Kabiner: 1
Anbefalt motor: 150–200
Pris m/200 hk, kr: Fra 1 279 000

Testdata TG 7.9 med Suzuki 200

Turtall, o/m | Fart, knop | Støy, dBA | Forbruk, l/t | Forbruk, l/Nm

1000 | 4,5 | 55,5 | 3,0 | 0,7
1500 | 6,0 | 62,0 | 5,0 | 0,8
2000 | 7,0 | 60,0 | 7,5 | 1,1
2500 | 9,5 | 64,5 | 11,0 | 1,2
3000 | 13,5 | 69,5 | 14,5 | 1,1
3500 | 20,0 | 74,5 | 19,0 | 1,0
4000 | 24,0 | 75,5 | 24,0 | 1,0
4500 | 28,5 | 80,0 | 29,0 | 1,0
5000 | 32,0 | 82,0 | 40,0 | 1,3
5500 | 35,5 | 83,5 | 51,5 | 1,5
5950 | 38,0 | 84,0 | 70,0 | 1,8

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2023

Denne saken ble første gang publisert 20/04 2023, og sist oppdatert 26/02 2024.

Les også