Daycruiseren er for mange fortsatt selve ikonet på fritidsbåtlivets lyse side. Det velprøvde konseptet har ikke gått av moten, det har vist seg meget slitesterkt opp gjennom årene.

I det siste har Finnmaster kommet med sin T8 og Askeladden med sin C75 for å nevne noen aktuelle i samme segment. Med D77 snakker vi om en planende liten overnattingsbåt med utenbords og mulighet for lett kokkelering og helgeutflukter på menyen.

Uttern har også mye nytt å vise til. Nå har de amerikanske Brunswick i ryggen, og det har hatt en viss effekt på produktene også, og ikke bare på akterspeilet - iallfall om vi skal dømme ut fra deres siste modell på 25 fot. Her kan de nemlig vise til stadig bedre takter, slike som vi kjenner fra øvre hyller.

Ikke bare stilles det med solid overnattingsplass i forhold til størrelsen, men også layoutmessig holder cockpiten en hyggelig høy standard, med blant annet en stor solseng å vise til.

Uttern D77=

PLASS: Uvanlig mye plass tilbys forut, med god køyeplass til to voksne. FOTO: Martin Brent

Uttern D77=

TOALETT: Et separat lite toalett er også på plass. Selv om det er lite, løftes totalinntrykket. FOTO: Martin Brent

To køyer under dekk og to i salongen er for eksempel også over snittet i denne klassen. Separat toalett trekker også opp. Her er det ellers ikke spart på moderne løsninger, og i praksis bys det på gode opplevelser om bord.

Det hele toppes med en solid badeplattform og greie kjøreegenskaper, samt en toppfart på nærmere 40 knop. Slik sett en meget allsidig og rask farkost til familiebruk.

Skuta er lettrimmet, og til dels nokså sprek med sine 300 hester fra en Mercury Verado firetakter. Her fikk vi logget vel 38 knop på topp og en fin marsjfart på rundt 22 knop ved 4000 omdreininger. Men den veier likevel merkbart og det gir seg også utslag på forbrukssiden. Uttern har likevel totalt sett fått fram en velkomponert daycruiser.

Tekniske data

  • Lengde: 7,69 m
  • Bredde: 2,59 m
  • Vekt uten motor: 1813 kg
  • Motor, maks: 400 hk
  • Motor, testbåt: 300 hk
  • Dypgang: 0,57 m
  • Drivstoffkapasitet: 280 l
  • Pris, testbåt: kr 678 000
  • Pris, fra: kr 558 000 med 150 hk
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • www.uttern.com

LES OGSÅ:

Slik er Uttern T51

Duell: Uttern mot Sting

Uttern D77=

FARGERIK: Uttern D77 kommer i flere fargealternativer. FOTO: Terje Haugen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Uttern
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!