Kort sagt:

+ Praktisk hytte – fin til helårsbruk

+ Lett å bevege seg om bord

+ Akterdekk med mange muligheter


- Ingen koppholder ved førerplass

- Overheng skygger for litt av sikten akterover

- Mye er ekstrautstyr

Vi tar det først som sist: Det er som regel grunn til å være skeptisk til løsninger som skal dekke mange behov samtidig, jamfør ordtaket som slår fast at skal du favne alle, så når du ingen. Eller hva sier du til helårsdekk og one size fits all-plagg for å nevne noen helt andre universalløsninger som du kanskje kjenner egenskapene til.

Finnmaster på sin side ligger heller ikke på den beskjedne siden når det gjelder fordelene ved den nye hyttebåten og alt-iett- løsningen sin, Pilot 7.0.

De løfter i alle fall selv fram at om du leter du etter en fiskebåt, turbåt, forbindelsesbåt eller en bruksbåt som egner seg til profesjonell bruk, ja så skal denne 23-foteren passe godt.

Finnmaster Pilot=

HELÅRS: Med hytta på plass er detlett å brukebåten på degrå dagene. Men en stor kalesje gjør sitt for øke komforten på soldagene. FOTO: Terje Haugen

Finnmaster Pilot=

MER PLASS: Adkomsten forut er meget enkel og uten snublefarer. Her kan det også rigges til sitteplasser, men først og fremst sørgeroff-center hytta for at ferden fram til baugen blir enkel. Negativ helling på rutene og god viskere sørger for sikten. FOTO: Terje Haugen

Tekniske data Finnmaster Pilot 7.0 med Yamaha F150

  • Lengde: 6,90 m
  • Bredde: 2,65 m
  • Dypgang: 0,50 m
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Vekt: 1 350 kg
  • Drivstoffkapasitet: 139 l
  • Max. antall personer: 7
  • Motor, fra: 90 hk
  • Motor, testbåt: 150 hk
  • Pris fra: 431 500 kr
  • Pris, testbåt: 550 000 kr
  • www.yamaha-motor.eu/no/

Klarer det meste

Men selv om de går høyt over kulen, lander Finnmasters Pilot 7.0 like vel på mange måter fornuftig, og med mange bruksområder.

Den største ulempen med en lett styrehyttebåt er rett og slett å komme seg inn i trange havner om det blåser litt, grunnet vindfanget hytta representerer.

Samtidig er hytta båtens styrke, med tanke på beskyttelsen dette gir mot nettopp været.

Det ellers stabile skroget stiller, fornuftig motorisert, med gode sjøegenskaper selv om det ikke er havblikk. Dette takket være en liten kjøl forut og 16-graders V-bunn akter. Vår testbåt har fått en 150-hesters Yamaha på hekken. Dette virker som en optimal motorisering, med tanke på støy, ytelse og pris. Lettplanende og det hele.

Men noen fartsbåt er dette uansett ikke, og det har ikke vært i tankene til konstruktøren heller. Fra rundt 20 til 22 knop har du et ypperlig marsjfartsområde, på rundt 4 000 omdreininger med et tilhørende hyggelig forbruk og bra rekkevidde med rundt 140 liter på tanken.

Samtidig har du også rikelig med reserver med tanke på både ekstra last eller ekstra hurtig retur til hjemmehavna om uværet skulle komme uanmeldt. Da kan du skremme den opp i over 30 knop, doble forbruket og forberede deg på en tøff tur.

Finnmaster Pilot=

KOKER: Et enkelt spritkjøkken vippes elegant fram om behovet oppstår. FOTO: Terje Haugen

Testdata Finnmaster Pilot 7.0 med Yamaha F150

Turtall, rpm

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/t

2000

7,0

66

1,06

7,4

2500

7,6

67

1,50

11,4

3000

10,3

73

1,60

16,5

3500

16,5

71

1,29

21,3

4000

21,1

76

1,21

25,5

4500

25,7

78

1,32

33,9

5000

28,8

79

1,40

40,3

5400

32,4

80

1,66

53,8

Hyggelig helårs

Det rommelige akterdekket har sine åpenbare fordeler når sola titter fram, og godt med stuverom krydrer tilværelsen om bord. Kalesjen kan strekkes over hele akterdekket, med inngang på sidene, når nedbøren melder seg. Eller du kan splitte den og bruke den som bimini når sola står på. Da er det også kjekt å vite at badestigen kan nås forskriftsmessig fra sjøen akter.

Her finner vi også gode oppbevaringsmuligheter til tauverk og annet. Med alle puter på plass og bordet oppe, er det over snittet lett å rigge til et hyggelig måltid for familien i uthavna. Når fiskeøkta står for tur, blir det klart at båten kompletteres best med en utvendig styreposisjon.

Akterdekket kan rigges til med sitteplass for seks personer og motoren har fått en ekstra motorkasse som også fungerer som et lite bord. Forut kan det også rigges puter og sitteplasser. Byssa består av et lett stuvbart spritkjøkken, med en enkel kjøleboks.

Belysningen om bord er også av det smarte laget, og gir også god belysning på dørken.

Skuta har videre fått en nedsenket gangvei langs off centerstyrehuset på styrbord side. Den strekker seg helt fram til baugen, noe som gjør adkomsten meget hyggelig for folk i alle aldre.

Høye fribord og sklisikker dørk gjør det også trygt å bevege seg om bord. Et praktisk styrehus hører som nevnt også med til historien. Her legges det opp til en overnatting eller to om bord, om turen blir lenger enn planlagt.

Førerplassen fungerer greit, med god og fri sikt i alle retninger, om vi ser vekk fra overhenget fra taket. God plass til beina, og lett betjening av instrumentene trekker ellers opp. Det vil her si plotteren. Co-piloten har fått et lite håndtak, en detalj det er lett å glemme - men som er meget viktig når det begynner ruske seg til på sjøen. En fin båt som faktisk passer til det meste.

Finnmaster Pilot=

AKTERDEKK: Et stort akterdekkhører med i en flerbruksbåt som dette. Her er det sitteplasser for seks personer med litt velvilje. Samtidig er det godt med stuveplass under dørken, fint til både utstyr og fangst. FOTO: Terje Haugen

NBT Son 24042013 Finnmaster Pilot 7,0=

PASSER: Alt-i-ett-båten Pilot7.0 fra finske Finnmaster passer ganske enkelt godt inn i den norske skjærgården. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Finnmaster
Pris 55000

Konklusjon

Som mange andre hyttebåter består også 23-foteren Finnmaster Pilot 7.0 av en lang rekke kompromisser, men vi synes den treffer blink med tanke på allsidig bruk for både familien og litt røffere tur- og fiskebruk. Alt elektrisk er løst elegant, med god merking og null slurv. Samtidig må det her som i mange andre båter også budsjetteres med noen kryss på ekstrautstuyrslita, før båten er sånn noenlunde presentabel. Utestyringen og Wallas-varmeren bør i alle fall med. Her synes vi miksen mellom de begrensningene styrehuset byr på og egenskapene ellers har blitt meget ideell. Med en økonomisk marsjfart ved 4 000 og 21 knop slurper den i seg fine 1,21 l/nm eller vel 25 liter i timen med en vanlig 17" stålpropell.

LES OGSÅ:

En god allrounder

Denne Finnmaster-båten liker vi også godt

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!