=

FOTO: Kluas Jordan

Knapt noe fascinerer undertegnede så mye som å få et glimt inn i maritime verdener forbeholdt de aller rikeste.

Det er noe med det å kunne nyte den ypperste elegante luksus og samtidig forflytte seg over store og små hav.

En gin & tonic smaker bedre når du kan drikke den til bølgeskvulp og den gode følelsen av å være underveis. En treretters med edel vin smaker enda bedre oppankret i ei fredelig bukt, med alle downlights mor - stjernene - som universets egen lune lyskilde.

Og så er det noe med å være om bord i en yacht som er voluminøs nok til å håndtere en hærskare av gjester, uten å ende i cruiseskipenes sjarmløse superdimensjoner.

I en båt som vil virke gigantisk for den vanlige daycruiser-eier, men samtidig oppleves som intim.

=

Espen Øino

Nordmannen Espen Øino (51) er Norges mest profilerte yachtdesigner. Oslo-mannen var ferdig utdannet innen skipsarkitektur og "offshore engineering" ved Strathclyde Universitet i Glasgow, og startet sin profesjonelle karriere ved designstudioet til Martin Frances. I 1994, etter åtte år, startet han sitt eget kontor - Espen Oeino International S.A.R.L (EOI). Selskapet, basert i Monaco, tar oppdrag innen skipsarkitektur og -teknikk. Kort sagt tar Øino og hans medarbeidere (16 stykker i alt pr. i dag) jobben med å designe en yacht, herunder interiørløsninger, plassløsninger og generell styling. EOI regnes i dag som en av verdens ledende innen design av store motoryachter, med kunder fra hele verden.

Om den kjente norske båtdesigneren Espen Øino liker gin & tonic vet vi ikke. Men han liker elegante linjer til havs. Han liker å kreere et smekkert skrog, og dekke det med overbygg. Lag på lag med form og funksjon i harmonisk samspill. Øino har formgitt yachter en bok verdig, og nå er den her. Silveryachts.

En bok som tar leseren med på en tur svært få opplever i virkelighetens verden. Silveryachts ble startet i 2003, av tyskeren Guido Krass, som fikk med seg Øino som fast designsjef.

De ville lage en type yacht, stor, luksuriøs, elegant, rask og med stor rekkevidde, som ubesværet kunne krysse verdenshav. Yachtene skal være bygget i lettvektsmaterialer, ha høy maksfart og lavt drivstofforbruk. Noe mange mente var en utopi.

Men Krass og Øino beviste at kritikerne tok feil. I 2007 ble 73 meter lange «Silver» sjøsatt, og er dermed starten på Silveryachtserien.

To år etterpå kom «Silver Zwei» - også den på 73 meter. «Smeralda» er på 77 meter, og samme lengde får en yacht som skal leveres neste år: «Silver Fast».

Den største båten som så langt er på tegnebrettet, er 100 meter lange «Silver Global». Også den Øino-tegnet, og med plass til mange tendere og småbåter -slike småtasser vestlendingen bak så mange mega-yachter har sagt han elsker å leke seg med.

=

BOK: Denne boka tar deg om bord i elegante norskdesignede luksusyachter.

=

GOD PLASS: Salongene i Silveryachtsserien er luftige og lekre; designet slik at de gir optimal romfølelse. FOTO: FOTO: Kluas Jordan

=

STORSLAGENTT: 77 (252 fot) meter lange Smeralda er den tredje yachten i Silveryachts-serien.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!