Finske Yamarin kunne ikke lenger bare sitte å se på at de andre båtprodusentene kom med praktiske styrehyttebåter, som bare ser ut til å øke i popularitet.

Nyheten har fått navnet Yamarin Cross 60 Cabin, og er den første hyttebåten fra den kanten i Cross-serien.

- Men selve skrogkonstruksjonen er også av en helt ny type. Dette har gitt kjøregenskaper som tidligere bare var å finne i glassfiberbåtene, i tillegg til at lydnivået har blitt lavere, sier produksjef (Product Manager) Davy Gustafsson hos Yamarin.

SMART: Enkel port som holder bølgene ute og god stuveplass i skrogsiden på akterdekket bidrar til et praktisk akterdekk. FOTO: Terje Haugen

Fiskefritid

Nå har vi tatt den første prøveturen med bygg nr. 2, og kan i grunnen raskt slå fast først som sist at her har de på beste Yamarin-vis fått satt sammen en både velkjørende og praktisk 20-foter.

Båten er spesielt laget med tanke på fritidsfiske og turbruk, og Yamarin gikk tidlig høyt over kulen og skiltet med klassens største inneplass i denne størrelsen.

Det poenget synes vi de har fått bra til - her er det svært god plass til å være en båt på snaue seks meter.

Bonusen er det er lett å bevege seg under tak også.

Men i tillegg til finesser forut som gjør at det er lett å komme seg inn eller ut av hytta, er døra akter godt dimensjonert, noe som gjør underverker med det praktiske livet om bord i en så pass liten båt.

Videre pøses det på med panoramavinduer, med god sikt i alle retninger.

PLASS: God plass i hytta på nye Yamarin Cross 60 Cabin. FOTO: Terje Haugen

BAD: Badestigen er på plass, praktisk og sikkert om du havner i vannet. FOTO: Terje Haugen

Velkjørende

På hekken hadde vi en 100-hesters Yamaha, noe som ifølge verftet skulle dekke de aller fleste behov.

Det er vi enige i, for her logger vi en god toppfart på 32 knop med tre mann om bord, og egentlig et valgfritt marjfartområde grunnet en nokså liten planingsterskel.

Men vi får også opplyst at den skal klare 30 knop med seks personer om bord.

Til å være et alumiumsskrog har den fått flotte kjøreegenskaper med behagelig gange i litt rufsete sjø som det ofte er på denne tiden av året.

Lettdrevet og stillegående noteres på plussiden. Samtidig byr den på et overbevisende godt grep i vannet, som sin tur fører til at den oppfører seg helt som forventet under press eller unnamanøvrer.

SOLID: Solide rekker hører med. FOTO: Terje Haugen

Gjennomtenkte detaljer

Om vi starter forut så finner vi her grei stuveplass og solide rekker for ilandstigningen.

Men det virkelig smarte her er den lille luken i hytta forut som gjør at det er mulig å gå helt oppreist inn eller ut.

I selve hytta er det to sitteplasser i fartsretningen, og to benker på hver side bak. Føreplassen til styrbord byr på forbilledlig god sikt med skikkelig plass til plotteren.

Benkene kan slås sammen til køye, slik at det er mulig å overnatte her også, i alle fall om du ikke rager for mye over 1.80. En viktig detalj er at defroster på ruta ved førerplassen kommer som standard. Her kan ellers systemet utvides med en Wallas-varmer.

Rutene er ellers limt på plass, slik at selve hytta blir ekstra stiv. Yamarin har også fått på plass små lys, som lyser opp dekket akter og forut, slik at du ser hvor bena går i høstmørket.

Akterdekket er for øvrig i samme høyde som de små plattformene, med tilhørende port på hver side. Små stuveplasser i sidene hører til sist med.

Båtprogrammet Yamarin Cross med aluminiumskrog ble lansert høsten 2010, og nå er snart serien komplett.

SMART: Den praktiske luka i taket forut gjør sammen med en rommelig akterdør livet om bord meget praktisk. FOTO: Terje Haugen

KOMBI: Kombinert flaskeholder og hanskerom er kjekt å ha når plassen er begrenset. FOTO: Terje Haugen

Tekniske data

  • Lengde: 6,05 meter
  • Bredde på 2,32 m
  • Vekt ca. 960 kg
  • Anbefalt motor: 70-150 hk
  • Motor, testbåt: 100 hk
  • Pris: Ikke klar
  • www.yamaha-motor.eu

SIKT: Sikten er god samtidig som ergonomien blir riktig. FOTO: Terje Haugen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!