Etter at både kalibrering, innkjøring og prøvekjøring er unnagjort er Viksund nå klar med sin nye Viksund 395 St Cruz.

Ifølge båtbyggeren har den bestått alle tester med glans. Viksund har i tillegg hatt besøk av ingeniørene fra Cummins for å sette opp Zeus-systemet, og få kalibrert både motorer og podder og joysticker.

Her ble den utpekt av Cummins som den raskeste flybridge-båten med Zeus, noensinne.

Båten kommer utstyrt med to 480-hesters motorer, som gir skuta en toppfart på hele 39 knop, noe som skal være 1-2 knop bedre enn beregnet på forhånd.

Båten beskrives ellers som usedvanlig myk i sjøen, samt med et svært fint og lavt tyngdepunkt - med tilnærmet ingen planingsterskel.

- Beste skroget så langt

- På verftet snakkes det om kanskje det beste skroget noensinne utviklet i Strusshamn, og til dette skal tillegges at dette kommer fra folk som har arbeidet på verftet i over tretti år, forklarer Martin Viksund fra Viksund Boats AS.

Båten har en vekt på om lag 13 tonn, med fulle vann- og dieseltanker. Totallengde på båten er 12.63 meter, en totallengde på om lag 41,4 fot fra baug til badeplattform (LOA). Totale bredde er på 4,20 meter. Innvendig bredde på akterdekk er nesten 3,90 meter.

St. Crus 395 blir vist fram på messer utover høsten.

LES OGSÅ:

- Vi tester lillesøsteren Viksund 335 St Cruz.

- Se Viksund-snekka Trygg.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!