Brukt eller nytt:

Gammel eller ny båt?

Kan en gammel båt med gammel motor måle seg med en ny båt med ny motor? Vår svenske motor- ekspert tok testen.

Pluss ikon
FORTSATT SPREK: Den ti år gamle 90-hesteren er overraskende pigg i fartsøvelsene.
FORTSATT SPREK: Den ti år gamle 90-hesteren er overraskende pigg i fartsøvelsene.
Sist oppdatert

Crescent 590 Duo fra 1994 og nye Sea Star 20 CC er begge skjærgårdsjeeper i seksmetersklassen.

590 Duo har et selvlensende enkeltskrog, mens nyheten 20 CC har et moderne dobbeltskrog.

Utenom det er båtkonstruksjonene veldig like, til tross en aldersforskjell på 22 år. Begge skrogene er brede, har god bæring, er lettdrevne og planer lett.

Crescent 590 Duo er utstyrt med en 2002 Yamaha totakter på 90 hk, mens nye Sea Star 20 CC har en moderne Suzuki DF90 firetakter.

Store forskjeller

Det er først når vi tar for oss motorene vi ser hva slags fart utviklingen har hatt de siste årene. Den ti år gamle 90-hesteren fra Yamaha er en tresylindret totakter med tre forgassere.

Sylindervolumet er på 1140 ccm og motoren veier 120 kilo. Motoren har selvfølgelig fått en grundig service før testen.

Totakts forgassermotorer er kjent for å være noen skikkelige miljøbomber, så disse motorene er i stor grad byttet ut til fordel for firetaktere eller mer moderne totaktere med direkte innsprøytning.

Som Suzuki DF 90, en av markedets mest moderne påhengsmotorer. Den har fire sylindre, doble overliggende kamaksler, fire ventiler per sylinder og et sylindervolum på 1502 ccm.

GAMMELMODIG: Vi kan trygt si at det har skjedd mye både inn- og utvendig på ti år. FOTO: Staffan Westerling
GAMMELMODIG: Vi kan trygt si at det har skjedd mye både inn- og utvendig på ti år. FOTO: Staffan Westerling

Med sine 155 kilo veier den faktisk hele 35 kilo mer enn Yamahaen.

DF90 har elektronisk bensininnsprøytning som styres av en kontrollenhet som løpende overvåker bensintilførsel og tenning. Den har også en mengde sensorer plassert på strategiske steder i motoren, som hele tiden regner ut optimal mengde luft og bensin som sendes inn i forbrenningskamrene.

Nøyaktige målinger

Vi måler båtene i fire forskjellig øvelser; fart, bensinforbruk, akselerasjon og støynivå, med utstyr som GPS, gjennomstrømningsmåler, stoppeklokke og desibelmåler. Samtlige øvelser med to personer om bord.

VINNEREN: Den moderne 90-hesteren er ikke bare penere å se på. Med sin moderne teknologi er den mye bedre. FOTO: Staffan Westerling
VINNEREN: Den moderne 90-hesteren er ikke bare penere å se på. Med sin moderne teknologi er den mye bedre. FOTO: Staffan Westerling

I fartsmomentet er det utrolig nok ingen stor differanse mellom de to båtene, det skiller jo tross alt en del år mellom de to. Sea Star topper på 34,1 knop, mens «gamlingen» klarer respektable 32,5 knop.

Ny mot gammel 1-0.

50 prosent dyrere i drift

Når vi måler drivstofforbruket skiller det betydelig mer. I 25 knop nøyer DF90 seg med kun 0,64 liter per sjømil, mens den gamle totakteren slurper i seg hele 0,96 liter per sjømil i samme fart - noe som tilsvarer en diffe- ranse på 50 prosent.

Rundt planingsterskelen er forskjellene enda større. I henholds- vis fem og tolv knop bruker DF90 0,44 og 0,63 l/nm, mens vi leser av 1,10 og 1,03 l/nm med den gamle totakteren. Regner vi i gjennomsnitt fra fem knop opp til toppfart, bruker totakteren 1,04 l per nm og firetakteren DF90 0,65 per nm.

GOD OPPSKRIRFT: 22 år er gått, men forskjellene ved førerplass er ikke store. FOTO: Staffan Westerling
GOD OPPSKRIRFT: 22 år er gått, men forskjellene ved førerplass er ikke store. FOTO: Staffan Westerling

Med tusen tilbakelagte sjømil på en sesong med en pumpepris på cirka 16 kroner, vil drivstoffor- bruket alene koste deg rundt 6500 kroner mer med gammel motor - og da har vi ikke regnet med totaktsolje.

Ny mot gammel 2-0.

Ytelser på det jevne

I akselerasjonsmomentet er det jevnt. Faktisk så jevnt at vi ikke deler ut noen poeng i denne grenen. Kun tideler skiller. Når det kommer til støy er helt klart firetakteren å anbefale.

Den støyer rett og slett mindre enn totakteren gjennom hele registeret - fra tomgang og opp til topp- fart. I 25 knop måles støynivået til henholdsvis 79 og 85 dBA i firetakterens fordel - noe som kanskje ikke høres så mye ut, men tar vi med at 10 dBA til- svarer en fordobling av støy for menneskets øre, stiller saken seg i et helt nytt lys.

MÅLINGER: Vi måler båtene i fire forskjellig øvelser; fart, bensinforbruk, akselerasjon og støynivå, med utstyr som GPS, gjennomstrømningsmåler, stoppeklokke og desibelmåler. Samtlige øvelser med to personer om bord.
MÅLINGER: Vi måler båtene i fire forskjellig øvelser; fart, bensinforbruk, akselerasjon og støynivå, med utstyr som GPS, gjennomstrømningsmåler, stoppeklokke og desibelmåler. Samtlige øvelser med to personer om bord.

Ny mot gammel 3-0.

FORTSATT SPREK: Den ti år gamle 90-hesteren er overraskende pigg i fartsøvelsene. FOTO: Staffan Westerling
FORTSATT SPREK: Den ti år gamle 90-hesteren er overraskende pigg i fartsøvelsene. FOTO: Staffan Westerling

Skrog på det jevne

Etter endt test kan vi ikke si annet enn at begge skrogene får bestått. Begge har gode sjøegenskaper, går lett i vannet og planer lett. De er også veldig stabile i fart og stilleliggende.

I dette tilfellet kan vi med andre ord konkludere med at det ikke har skjedd revolusjonerende ting de siste 22 årene.

Når vi sammenligner motorenes prestasjoner, går den moderne Suzukien helt klart av med seieren, med tre mot null kategoriseiere.

BEST PÅ ALT: Den nye 90-hesteren støyer mindre og nøyer seg med langt mindre drivstoff. FOTO: Staffan Westerling
BEST PÅ ALT: Den nye 90-hesteren støyer mindre og nøyer seg med langt mindre drivstoff. FOTO: Staffan Westerling

Viktigst av alt er at den moderne motoren har et snittforbruk som er hele 60 prosent lavere enn den gamle totakteren.

Med det i bakhodet blir det spennende å se om utviklingen fortsetter i samme takt, eller om vi har kommet til et punkt der det hele stagnerer. Vi håper og tror på alternativ én.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 19/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også