Forbrukerrådet mottar mange klager fra folk som har problemer med båt, eller båthandelen.

Det best rådet som kommer fra den kanten er at du alltid må bruke skriftlig kontrakt samt få båten sjekket av en båtkyndig, i forkant.

- Da styrer du unna de verste skjærene, sier Ingeborg Flønes, direktør i fobrukerservice hos Forbrukerrådet, til forvaltningsorganets hjemmesider.

Forbrukerrådet har derfor lagt ut sitt forslag (under) til hvordan en kontrakt for kjøp og salg av bruktbåt skal se ut.

Men kanskje viktigst er det å få med seg er at du alltid har en undersøkelsesplikt når du skal ut for å handle båt.

Her er forbrukerrådets huskeliste for båtkjøp:

* Bruk kontrakten til Forbrukerrådet. Å ha ting på papiret rydder de fleste konflikter.

* Er du ikke båtkyndig, ta med deg en som er det. Kjenner du ingen, benytt deg av en profesjonell.

* Gjør deg kjent i markedet før du kjøper. Da har du mulighet til å finne ut hva som er rett pris på båten.

* Kjøp aldri en båt usett. Undersøk båten både på land og på vann.

* Sjekk at båten er CE- merket. Alle båter produsert etter sommeren 1998, eller som er importert fra land utenfor EØS-området, skal være CE-merket. Dette merket sikrer at båten er produsert etter godkjente standarder.

* Sjekk med Skipsregistrene om det er pant i båten.

Les også:

- Vi har testet over 300 båter.

Her er våre tips til båthandelen:

Her er forbrukerrådets huskeliste for båtkjøp:

For å unngå problemer har Forbrukerrådet laget en huskeliste for båtkjøp. Du finner den også i avtalen:

Bruk kontrakten vår. Å ha ting på papiret rydder de fleste konflikter.

Er du ikke båtkyndig, ta med deg en som er det. Kjenner du ingen, benytt deg av en profesjonell.

Gjør deg kjent i markedet før du kjøper. Da har du mulighet til å finne ut hva som er rett pris på båten.

Kjøp aldri en båt usett. Undersøk båten både på land og på vann.

Sjekk at båten er CE- merket. Alle båter produsert etter sommeren 1998, eller som er importert fra land utenfor EØS-området, skal være CE-merket. Dette merket sikrer at båten er produsert etter godkjente standarder.

Sjekk med Skipsregistrene om det er pant i båten.

Her er våre tips til båthandelen:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!