I det man kaster loss for den første turen, er det bare å håpe at du ikke sitter der med en gnagende usikkerhets-følelse. Kan du stole på motoren og er alle de andre tekniske detaljene i førsteklasses stand? Før båten går i opplag er det mange viktige detaljer man bør fikses. Her legges faktisk grunnlaget for hvordan båten skal ha det gjennom vinteren og hvor enkel vårklargjøringen skal bli.

Mange eksempler

Det mangler ikke på eksempler på hva som kan skje om man tar høstopplaget for raskt. Vi har hørt om kalesjebøyler som har gitt seg på grunn av snøtyngden. Eller motorblokker som er blitt sprengt av isen. For vann som står i motoren eller andre steder i båten kan sprenge i stykker det meste når gradestokken kryper nedover.

For å nevne noe: Sprengte batterier, vanntank og toalett-skåler. Mest uheldig var vel han som glemte å tømme septiktanken. I løpet av vinteren sprakk tanken og når våren kom fløt innholdet rundt i bunnen. Det sier seg selv at man da har en usedvanlig illeluktende vaskejobb foran seg. Om man i hele tatt kan få lukta helt ut av båten.

Huskeliste

  • Vask, polering og friskt bunnstoff er en selvfølge.
  • Har bunnen skader i gelcoaten, må dette tettes før nytt bunnstoff påføres.
  • Vær nøye med service og vedlikehold av motor, gir, drev og propell.
  • Motorkontroll og styring må smøres opp og fungere perfekt.
  • Har båten fast bensintank må denne sjekkes nøye.
  • Bytt ut gamle filtre. Sjekk at drivstoffsystemet ikke harlekkasjer.
  • Det elektriske anlegget må sjekkes fra A til Å. Bruk egnet spray.
  • Bytt dårlige batterier.
  • Bytt ut elektrisk utstyr som er defekt. Kontakter, pærer, lanterner, pumper.
  • Luft ut båten skikkelig så fort sola kommer.
  • Tett eventuelle lekkasjer i overbygg - vinduer og luker.
  • Båten må vaskes innvendig - ekstra grundig for pantry, toalettrom og motorrom.
  • Kalesjer må etter en stund impregneres. Skader repareres.
  • Ta en grundig gjennomgang av alt sikkerhetsutstyret.
  • Forny kart og kartbrikker. Sjekk kartplotteren for feilvisning.
  • Sjekk alt av fortøynings-utstyr inklusiv fastefortøyninger.
  • Bestill plass så raskt som mulig om du må ha hjelp fra fagfolk.

Båten må være tett

I en båt er det aller viktigste å holde vannet ute. Det betyr at man må være sikker på at det ikke er eller kan oppstå lekkasjer som kan resultere i havari. Alle skroggjennomføringer, kraner, slanger og slangeklemmer er i utgangspunktet svake punkter og her er det av største viktighet at man sjekker grundig. Stengekraner skal fungere og må ikke sitte fast.

Etter noen år er det tid for å bytte ut både slanger og slangeklemmer. Man skal også passe på andre gjennomføringer. Rundt boltene som fester større påhengere, benyttes tetningsmateriale og etter en del år kan det bli stivt og sprøtt med lekkasje som resultat. Andre gjennomføringer som må sjekkes, er eventuelle givere til ekkoloddet om det sitter montert gjennom bunnen.

Sjekk lensingen

Mange moderne båter har selvlensende dørk. For at det skal fungere etter planen, er det viktig at lenseventilene er åpne og ikke dekket av løv eller annen skitt. Men mange lenseventiler er koblet til slanger med tilhørende skroggjennomføringer. Her må både slanger og slangeklemmer sjekkes grundig.

Et problem på litt større båter, er at skroggjennomføringer og slanger er plassert rundt om i båten. Det kan by på utfordringer å inspisere og enda vanskeligere å få byttet. Her bør det være rom for forbedringer - eksempelvis ved å samle slanger og skrog-gjennomføringer til et eller to rom i båten.

Om uhellet er ute og en lekk-asje oppstår, er det selvsagt avgjørende at både elektriske og manuelle lenspumper er i orden. Å ha med diverse nødutstyr for raskt å kunne tette eller redusere en eventuell lekkasje bør man også tenke på.

Motor og teknisk krever fagkunnskap

På en motorbåt må man stole fullt og fast på motoren. Men det er fort gjort å «glemme» eventuelle motorproblemer fra forrige sesong. Alt fra litt fusking, startproblemer eller litt høy arbeidstemperatur er signaler som må tas alvorlig. Motoren må ha sitt regelmessige vedlikehold og det er i de fleste tilfeller ensbetydende med profesjonell hjelp. Det er et viktig punkt, for når man nærmer seg sommeren er som regel verksteder fullt opptatt med bestilte oppdrag.

Ting tar tid

Det kan ta tid å få akutt hjelp om alvorlige problemer dukker opp. Derfor - har du mistanke om at motoren trenger profesjonell hjelp, er det viktig å ta kontakt med verkstedet så raskt som mulig. Selv om det er opplagt, nevner vi at drivstoffilter, tank med tilhørende slanger, vannutskillere og kondens eller dieseldyr på tanken er garantert ensbetydende med motorstopp før eller siden. På båter med innenbords bensinmotor er avsugningsvifte og slangen en detalj som det ikke må slurves med.

Vårklargjøring=

ØVELSE: Maskering før stoffing hører med når middelet skal på. Her lønner det seg å feste tapen og dra ut minst to til tre meter før du strammer og fester igjen. Dermed blir det rett og fint i vannlinja. © Terje Haugen

Sjekkes jevnlig

I en båt er det mange detaljer som skal følges opp. Elektriske anlegg har det tøft i en båt og det kan fort oppstå korrosjon på kontakter og brytere. Her må det holdes vedlike og jevnlig bruk at marinespray for elektriske anlegg er forebyggende. Men har det først blitt dårlig kontakt, må man pusse rent eller bytte ut. Det slurves mye på å holde båtens lanterner i orden. Skadde lanterner eller lyspærer som ikke virker, må selvsagt skiftes. Kombinert topp og akterlanterne på løs stang er en dårlig løsning og det er egentlig forunderlig at dette tillates.

Kremt, kremt

At mange slurver med å sette opp stanga er en side av saken. Etter bare noen års bruk, er det ganske vanlig at stanga er ødelagt eller at det er så dårlig kontakt i dekks-pluggen at det ikke virker. Resultatet er at alt for mange kjører med feil lanterneføring og direkte farlig er det at man ikke har akterlanterne. Blir du i mørket innhentet av en hutiggående båt, er det opplagt fare for å bli påkjørt bakfra.

Av det tekniske kan vi raskt nevne: Batteriet må være i bra stand. Motorkontroller, kabler og styring er helt grunnleggende detaljer som må være i orden. Et ekkolodd, en kartplotter eller andre instrumenter som ikke virker har ingen verdi.

Maks lufting

Så snart den første vårsola og varmen kommer, er det viktig å åpne opp båten så mye som mulig for å få optimal ventilasjon. Det blir fort fuktighet i løpet av opplaget. Har du hatt kabinputer og tepper liggende på plass gjennom vinteren, er risikoen for jordslag absolutt til stede. Ideelt bør puter, tepper og tas med hjem og oppbevares på et tørt sted. Det samme gjelder kalesjen. Har den ligget sammenrullet i rommet akter, er det stor mulighet for jordslag. Vi har hørt historier om folk som har glemt å tømme

kjøleskapet eller matskuffen. Opplevelsen man da får på våren er neppe noen stor inspirasjon for sesongstart. Interiøret i båten må selvsagt vaskes ned og i særdeleshet gjelder dette pantry og toalettrom.

Ta sikkerheten på alvor - slurv kan bli dramatisk

Det siste store temaet gjelder selvsagt sikkerhetsutstyret - det generelle og personlige utstyret. Har vestene ligger i båten, kan du antakelig satse på noe nytt med det samme. I løpet av vinteren har også ungene blitt større og det er ikke sikkert de gamle vestene passer lenger. Med mye fint sikkerhetsutstyr - i form av vester, jakker, gensere og drakter - er det vel verdt å vurdere om man skal fornye utstyret. Fendere, tauverk, dregg og dreggtau må også sjekkes. Har båten elektrisk ankervinsj, må den ha sitt vedlikehold både på anker, ankerline/kjetting og det elektriske opplegget. Kutter vinsjen ut kan det bli en tung jobb å få opp ankeret.

Brannslukningsutstyret er selvsagt viktig og beholdere som har stått i båten over vinteren kan være ubrukelig. Har båten redningsflåte, skal den selvsagt ha foreskreven service.

Vårklargjøring=

SJEKK: Har du har utenbordsmotor vil ofte en visuell sjekk indikere hva som bør prioriteres, men det elektriske bør alltid ha fokus før første avgang. © Terje Haugen

Pass på kartene

Oppgradering av papirkart og kartbrikker til plotteren er nærmest selvfølgeligheter. Og følg godt med på den første turen. Stemmer visningen på kartplotteren med der båten fysisk er i skjærgården eller har du fått inn farlige feilmarginer? Annet sikkerhetsutstyr som VHF-radioen, raketter og annet nødutstyr må kontrolleres og eventuelt fornyes.

Det er mye man skal igjennom før skuta er «ship-shape». Å være ute med en båt hvor du innerst inne vet at noe synger på siste verset eller er ut av drift, er ingen god følelse for en skipper.

Til slutt: Sjekk også faste fortøyninger og innfestingene på brygga. Ligger båten i en bøye, er det opplagt at man sjekker kjettingen ned til moringen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!