Kort sagt:

+ Sportslige kjøreegenskaper

+ Praktiske løsninger

+ Bra pris med 115 hk


- Skranglelyd fra døra

- Vinduspusser ikke standard

- Bord og solpute er ekstra

Skroget kjenner vi fra 62 BR-modellen. Optimal utnyttelse av samme skrog til ulike modeller er et velkjent fenomen for produsenter av denne størrelse båter. Et annet fenomen er at båtene blir temmelig like. Både i størrelse, planløsning og i detaljene.

Finnmaster og Yamarin er to av Finlands største produsenter og har modeller som matcher hverandre i flere klasser. Bare noen timer før vi kaster loss med Finnmasters nye 62 DC har vi hatt en runde med Yamarins nye 63 DC. I utgangspunktet to forholdsvis like daycruisere. Men det er likevel overraskende forskjeller.

Den største overraskelsen er at Finnmasteren ikke virker noe mindre. Litt høyere fribord er en av forklaringene.

Med testbåtens 150 hk er motoren med på å sette skroget på prøve.

En presis styring bidrar til den gode følelsen av full kontroll enten det suser rett fram over krappsjøen eller man drar båten inn i krevende svingmanøvre.

=

BLUSS : Hvis du liker å ha kokemulighet om bord, tilbys det som ekstrautstyr. © unknown

Tekniske data Finnmaster 62 DC

  • Lengde: 6,20 m
  • Bredde: 2,30 m
  • Vekt: 950 kg
  • Drivstofftank: 98 l
  • Motor: 115-150 hk
  • Motor testbåt: Yamaha F150 hk
  • CE-kategori: C
  • Pris fra: kr 335 000 med F115
  • Pris testbåt: kr 371 000 med F150
  • Importør: Yamaha Motor Scandinavia AB
  • www.yamaha-motor.no

Etter et utall svingmanøvrer fra ulike hastigheter er det ingen tvil om at Finnmaster 62 DC har et førsteklasses skrog. En ting er å ha krefter så det monner og dertil høy toppfart på 46 knop. Det er ikke der båten og motoren imponerer mest, for dette er en trivelig familiebåt.

På toppfart og 5600 o/m havner forbruket på 57,9 liter i timen eller 1,27 liter per nautisk mil. Trekker man ned til 4500 o/m er farten tett på 35 knop og forbruket reduseres til 0,90 l/nm . Ved 3500 o/m cruiser man fortsatt i 25,2 knop og forbruket synker til 0,78 l/nm eller 19,7 liter i timen. Det er altså mye å spare på å trekke av på farta.

En litt overdimensjonert motor er altså ensbetydende med svært hyggelig gange i et bredt cruisingområde, men erfaringsmessig vil 115 hk holde for de fleste.

=

SOM NORMALT: Bak den tradisjonelle cockpitlayouten, skjuler det seg noen smarte løsninger.

Testdata Finnmaster 62 DC med Yamaha F150

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/t

Forbruk, l/nm

1000

4,3

62,6

3,0

0,70

2000

7,1

68,1

7,4

1,04

3000

20,7

77,9

15,7

0,76

3500

25,2

78,4

19,7

0,78

4000

29,7

80,5

24,4

0,82

4500

34,9

83,4

31,5

0,90

5000

40,1

85,7

39,2

0,98

5600

45,8

89,2

57,9

1,27

Innholdsrik

Finnmaster bygger kvalitetsbåter og det oppdager man fort også i 62 DC. Båten virker kompakt og velbygd med en gjennomgående høy finish. Skranglelyder er så godt som fraværende. Og den ene irriterende lyden kommer fra luka over kabindøra hvor en liten gummilist kunne fjernet problemet på flekken.

Alt det riktige er på plass i båten. Vi kan liste opp fint fordekk med teakbelagt gangsone, åpning i midtvindu med passe store trinn ned til dørken. Kabindøra er bred nok, men av den hengslede typen med luke over. Instrumentbordet er moderne og funksjonelt med både motorinstrumenter og plotter fint plassert i siktlinjen.

To gode stoler kan dreies akterover mot U-sofaen. I babord side er et kompakt pantry med støpt vask og plass til et oppvippbart kokeapparat. Som ekstra kan man få en kjøleboks i benken bak skipperstolen og et bærbart toalett kan monteres i V-køya nede i kabinen.

Med mellomleggsputer holder plassen for to voksne og et barn. U-sofaen i cockpiten kan konverteres til en solseng. Standard kalesje gir god sittehøyde og har plass i garasjen akter. Badeplattformen er også her fint og moderne utformet med stuverom i trinnene.

På fordekket er en solid pulpit, bøyle for tyverisikring, ventilator for kabinen og bra plassering av sidelanternene. Båten har stoler og puter i mørk grått stoff av høy kvalitet og finish.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 335000

Konklusjon

Den nye Finnmaster 62 DC er en trivelig og gjennomtenkt daycruiser. Den har mer plass enn man kanskje skulle tro og den virker velbygd.

En 115 hk vil være stor nok motor for de fleste, men gode sjøegenskaper gjør at den også takler 150 hk.

Ved å huke av noen detaljer på lista over ekstrautstyr, kan et par faktisk ta noen overnattingsturer med denne båten.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!