Kort sagt:

+ Overraskende gode farts- og kjøreegenskaper

+ Elegant design

+ Bra totaløkonomi


- Litt vindsus

- Tradisjonell kabindør

- Ikke nødluke i dekket

I forhold til den utgående 64-modellen og den nye 65 DC, er den nye 63 DC-modellen enda mer slank og elegant i linjeføringen. Innredningen bygger på velkjente Yamarin-løsninger fra for til akter.

Fordekket har en god gangsone og flotte trinn ned i cockpiten. Instrumentbordet er ergonomisk med Yamahas multiinstrumenter og integrert plotter i siktlinjen. Hele førerplassen har en fin utforming og føles umiddelbart som funksjonell og gjennomtenkt.

Vi ga storesøsteren 65 DC mye skryt for løsningen med en nyutviklet skyvedør til kabinen. På 63 DC har man beholdt det gamle konseptet med en hengslet, tobladet dør og luke over. En enklere og rimeligere løsning.

Greit nok - for det er begrenset hvor mye man skal inn og ut av kabinen på en båt som dette.

Den store vurderingen en potensiell kjøper står ovenfor, er om man skal velge 63 DC eller BR. Om man trenger kabinen eller ikke blir altså det avgjørende spørsmålet.

=

KVALITET: På madrassene i kabinen er det et lyst kvalitetsstoff og stoler/ puter ute i cockpiten er i et solid, vannavstøtende mørk blått stoff.

Tekniske data

  • Lengde: 6,25 m
  • Bredde: 2,30 m
  • Vekt: ca. 900 kg
  • Drivstofftank: 107 l
  • Motor: 115-150 hk
  • Motor testbåt: Yamaha 115 hk
  • CE-kategori: C
  • Pris fra: kr 364 197
  • Pris testbåt: kr 364 197
  • Importør: Yamaha Motor Scandinavia AB
  • www.yamaha-motor.no

God stuveplass

Badeplattformene på hver side av motoren er moderne utformet og i trinnene er det fine stuverom. Løsningen er bra, men stjeler forholdsvis mye plass i lengderetning. Til tross for dette er det overraskende god plass i selve cockpiten med garasje til kalesjen akter, fin akterbenk og to gode stoler.

I benkene er det mange stuverom og om man ikke bruker kabinen til overnatting, har man plenty av stuveplass under dekket. Som vanlig har Yamarin gjennomtenkte detaljer og en funksjonell innredning.

115-hesteren på hekken har et lavt støynivå på lavt turtall og den første overraskelsen er hvor mye fart det er i båten under akselerasjonen. Den går kjapt i plan og legger seg stabilt til rette. Deretter er det bare å trimme litt ut på motoren og finne den beste trimmen.

På testdagen er det frisk bris og krapp sjø, men likevel klarer vi en toppfart på 37 knop. Et litt underlig fenomen er at det oppstår noe vindstøy i det høyere fartsområdet. Nøyaktig hva som forårsaker det fant vi ikke ut. Det kan være kalesjeknappene rundt vindskjermen eller vinduspusserne. Det forteller jo egentlig litt om hvor kompakt båten ellers oppleves når det er vindstøy man merker mest.

=

GOD PLASS: I benkene er det mange stuverom og om man ikke bruker kabinen til overnatting, har man plenty av stuveplass under dekket.

Morsom å ratte

Konklusjonen etter en lengre kjøretur blir at Yamarin nok en gang har fått til et skrog helt i toppklassen.

Båten kjører med imponerende fin balanse, den reagerer effektivt og direkte på trimmen.

Styringen er fin i utvekslingen og i en cruising mellom 25 og 30 knop får man følelsen av å kjøre en mye større båt. Krapp sjø og hekkbølger i normal størrelse feier båten unna uten harde slag eller ulyder.

Men det mest imponerende er likevel hvor fint båten tar svingene. Selv krappe svinger tar den på strak arm og man skal presse den virkelig hardt får å få skroget til å slippe. Sammen med en perfekt styring blir det bare bredere og bredere smil når vi snakker handling.

Båten har flotte svingegenskaper og er direkte morsom å ratte. Det er akkurat det som bidrar til at vi karakteriserer båten som "sporty" og det med en forholdsvis beskjeden 115-hester på hekken.

=

RASK: Den går kjapt i plan og legger seg stabilt til rette. Deretter er det bare å trimme litt ut på motoren og finne den beste trimmen. © Terje Bjørnsen

Riktig nyskapning

Yamarin har helt tydelig funnet et skrogkonsept som ligger noen hakk foran konkurrentene. To faktorer er sannsynligvis avgjørende: Grundig testing og utprøving av skrogene før man slipper de ut på markedet og en bred knowhow fra de tidligere modellene.

Det er de små justeringene som gir et perfekt og harmonisk sluttresultat. Totalt sett har det også nær sammenheng med den totale vektbalansen i forhold til motorvekt, motormontering, styring og en funksjonell førerplass.

I dagens marked - hvor totaløkonomien har fått økt fokus - tyder mye på at den nye 63 DC-modellen er en svært riktig nyskapning. Vil man ha muligheten for å sove over en natt eller tre er det viktig med kabinen. Den er ikke stor, men fungerer helt greit med en nøktern innredning.

I skutesidene er det åpningsbare lysventiler for å sikre luftsirkulasjonen, men luke i dekket har man sløyfet. På madrassene i kabinen er det et lyst kvalitetsstoff og stoler/ puter ute i cockpiten er i et solid, vannavstøtende mørk blått stoff.

Finish på sømmer og andre detaljer holder en gjennomgående høy standard. Den viktigste vurderingen blir altså om man skal velge kabinutgaven eller bowrider-utgaven. Har man bare fine dagsturer på programmet, kan sistnevnte være et riktig alternativ.

Testdata

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/t

Forbruk, l/nm

1000

3,9

61,2

2,6

0,65

2000

6,3

72,3

5,6

0,90

4000

22,9

78,7

17,1

0,75

4500

27,2

80,8

21,5

0,79

5000

30,9

83,5

26,7

0,86

5500

34,2

88,5

31,3

0,92

6000

36,7

89,7

39,7

1,08

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!