Båttypen trawler har blitt stadig mer populær de siste årene, noe som ikke har gått upåaktet hen hos ett av verdens største premiumverft, Azimut.

I 2009 lanserte det italienske konsernet sin egen eksklusive trawler-serie, som ble oppkalt etter eventyreren bak verdens første jordomseiling, Ferdinand Magellan (1480-1521).

Serien startet med Azimut Magellano 74, som vi har testet. Den ble senere ble fulgt opp av Magellano 50 - en båt som nylig mottok den prestisjetunge "UIM environmental award" 2011.

Snart inntar Azimut et mer kostnads- og størrelsesmessig gunstig segment med den kommende Magellano 42.

Magellano 42=

TURSKROG: Magellano 42 kommer i likhet med sine storesøstre til å bli en båt for de eventyrlystne. Både skrog, motorer, innredning og tankvolum er tilpasset lange reiser. © Azimut

Tekniske data Azimut Magellano 42

  • LOA: 13,63 m
  • Bredde: 4,40 m
  • Vekt (full): 17,5 t
  • Kabiner: 2 eller 3
  • Køyer: 4-6
  • Tankvolum: 1800 l
  • Motor: 2 x Cummins QSB 380 hk
  • Fremdrift: Akseldrift
  • Toppfart: 24 kn
  • Pris: ikke bestemt
  • Info: www.italmarin.no

For de eventyrlystne

Magellano 42 kommer i likhet med sine storesøstre til å bli en båt for de eventyrlystne.

Både skrog, motorer, innredning og tankvolum er nemlig tilpasset lange reiser.

Magellano blir en effektiv og drivstofføkonomisk båt som kan tilbakelegge store avstander ved lave hastigheter.

Distansen Oslo-Bergen på 372 nm burde for eksemepl gå greit med nesten to tonn bunkers og deplasementsfart.

Når behovet melder seg er båten likevel klar for hastigheter opp mot 24 knop, noe som vil gjøre den til en mer anvendelig båt enn flere av de mer saktegående konkurrentene.

Eksklusiv trawler

Magellano vil kunne leveres både i tre- og to-lugarsversjoner, og vil være utstyrt med to baderom med dusjløsninger.

Båten blir rommelig under tak og utstyrt med en enorm flybridge - i tradisjonell trawler-stil. Interiørmessig vil valgene være mange, og dersom 42-foteren følger i kjølvannet til sine større søstre, vil fokuset på detaljer og finish være vesentlig.

Prislapp og endelig lanseringsdato er ennå ikke fastsatt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!