Når vi prøvekjørte storesøsteren Magellano 74 i fjor, ble vi så betatt at vi umiddelbart ønsket oss en mindre båt i serien. Det skulle passe norske lommebøker litt bedre, for 74-foteren koster nesten 30 millioner kroner.

Vi fikk som ønsket, og ut ifra hva vi kan se på tegningene er også dette er en moderne langturbåt som skiller seg designmessig fra andre trawlere i klassen. Rekkevidde (1 000 nm) og nødvendige fasiliteter for langtur er uansett på plass i Azimut.

Men miljøhensyn er også tatt, i form av hybridløsninger som gjøre at du kan kjøre for ren elektrodrift eller i kombinasjon.

Planløsningen om bord står naturlig nok i stil med hva som forventes fra denne kanten. På nedre dekk kan den heldige eieren velge hvor mange lugarer som passer. Blant de mer spesielle trekken kan det nevne sittegruppe på fordekket, samt ekstra store vinduer i skrogsiden.

Kjenner vi Azimut rett, blir dette en båt av ypperste kvalitet. Så vil også prisen på åtte millioner kroner gjøre den oppnåelig for de færreste av oss.

Tekniske data Azimut Magellano 50

  • Lengde: 14,98 meter
  • Bredde: 4,8 meter
  • Vekt: 20 tonn
  • Motor: 2x425 hk /2x20kw
  • Drivstofftank: 3000 liter
  • Konstruksjonskategori (CE): A
  • Pris: Ca. 8 000 000 kroner
  • Mer info: www.italmarin.no
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!