Nordkapp 550 Enduro

Klar med sporty familiebåt

Nordkapp lanserer ny 18-foter, som erstatter Nordkapp 500.

Pluss ikon
Enduro 550
Enduro 550 Foto: Nordkapp
Sist oppdatert

Nordkapp 550 Enduro fra Nordkapp skal ifølge båtbyggeren selv være en stor nyhet i 5,5 meterssegmentet. Båten er i alle fall utviklet fra grunnen av, slik at både skrog og dekk er helt nytt.

Selve konseptet er som vi kan se en konsollbåt, samtidig bys det på en del nye ideer både på dekk og skrogside. Båtens design skal kunne betegnes som både sporty og tøft, men også med raffinerte detaljer og solid utførelse.

Nordkapp ønsker å lage gode sjødyktige båter i god kvalitet.

- En Nordkapp båt skal være praktisk i bruk og sporty å se på. Enduro 550 skal ikke være noe unntak, melder båtbyggeren.

Enduro 550 skal etter hvert erstatte Nordkapp 500 Enduro, men dette kan også ses på en nivåhevning i form av økt lengde og bredde.

Båten vil videre også få høyere fribord, noe som kan gi en fin trygghetsfølelse for båtbrukeren.

Stor 5,5-meter

Tekniske data Nordkapp Enduro 550

  • Lengde: 5,53 m (18 fot)
  • Bredde : 2,20 m
  • Vekt u/motor: 600 kg
  • Anbefalt motor: 75-130 hk
  • Dypgang: 0,80 m
  • Bensintank: 90 l.
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris: Ikke klar.
  • www.nordkapp-boats.no

Nordkapp 550 Enduro satser på å bli en stor 5,5 meter.

- Selv om konseptet er konsollbåt har Nordkapp valgt å videreforedle denne betegnelsen noe, forklarer verftet.

Båten leveres standard med kalesjegarasjen innfelt i fronten på konsollen. Kalesjen eller sprayhooden skal være enkel å sette opp, og den tilbyr ly for to til fire personer mot regn og blåst. Den vil videre få store vinduer, noe som gjør at båten kan manøvreres trygt i all slags vær.

Båten skal få en utenom-det-vanlige stor og bred vindskjerm, som også er trukket litt ekstra akterover på siden for å gi fører og passasjer enda bedre beskyttelse. Vindskjermens profil er tar sikte på å bli både sporty og praktisk. Det skal med andre ord ikke være grunn til å sitte værfast på hytta, om været ikke er optimalt.

Nytt dashbord har båten også fått, med senterplassert kartplotter, i siktlinjen - slik en plotter skal plasseres. Ergonomien på førerplassen er også vel tilpasset modellens. Smarte rom og luker er ellers å finne fra baug til hekk.

Integrert

Båter i denne klassen benyttes av mange til korte og hyppige turer.

Som standard er det derfor fenderholdere integrert i skrogsiden ved cockpit, plassert slik at det bare er å vippe fenderen over båtsiden.

Enkel ombordstigning har Nordkapp 550 gjort til et utvidet begrep. I baugen har de laget nemlig et ekstra bredt ombordstigningsareal, samt små trinn i baug og hekk. Gjennomgang til badeplattform er det også sørget for.

Stødig rekke som går langt akterover og flere håndtak som sikrer at man har et sted å holde seg fast om forholdene krever det, hører også med.

Foran vindskjermen er det mange sitteplasser, men dette kan også enkelt gjøres om til solseng. Båten kan ellers bestilles med bord og bordfeste både foran og bak konsollen.

Nytt skrogdesign

Nordkapp går høyt over kulen og mener at de har fått frem et skrog med kvaliteter som få, om noen, kan matche i denne båt størrelsen.

Testkjøringene viser videre etter deres mening at det er mulig å gi båtbrukere "følelsen av å kjøre en større båt en det båtlengden skulle tilsi.

Skroget skal ha fått en fin myk gange, selv når det provoseres. Videre skal den gå lett i plan, selv med moderat motorisering. Båtens motorprogram strekker seg fra 75 til 130 hestekrefter.

Det er spesielt i den øvre cruisinghastigheten at skrogets kvaliteter skal kommer ekstra godt frem. I praksis skal dette bety at båten kan holde en høyere hastighet og samtidig bevare komforten. Folk som bruker båt mye vet at dette er en verdifull kvalitet.

Nordkapp skal til sist ha klart dette uten at det har gått ut over den nesten umerkelige planingsterskelen, stabiliteten eller topphastigheten.

Denne saken ble første gang publisert 02/01 2012, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også