Enduro 550=

Enduro 550 © Nordkapp

Nordkapp 550 Enduro

Klar med sporty familiebåt

Nordkapp lanserer ny 18-foter, som erstatter Nordkapp 500.

Nordkapp 550 Enduro fra Nordkapp skal ifølge båtbyggeren selv være en stor nyhet i 5,5 meterssegmentet. Båten er i alle fall utviklet fra grunnen av, slik at både skrog og dekk er helt nytt.

Selve konseptet er som vi kan se en konsollbåt, samtidig bys det på en del nye ideer både på dekk og skrogside. Båtens design skal kunne betegnes som både sporty og tøft, men også med raffinerte detaljer og solid utførelse.

Nordkapp ønsker å lage gode sjødyktige båter i god kvalitet.

- En Nordkapp båt skal være praktisk i bruk og sporty å se på. Enduro 550 skal ikke være noe unntak, melder båtbyggeren.

Enduro 550 skal etter hvert erstatte Nordkapp 500 Enduro, men dette kan også ses på en nivåhevning i form av økt lengde og bredde.

Båten vil videre også få høyere fribord, noe som kan gi en fin trygghetsfølelse for båtbrukeren.

Tekniske data Nordkapp Enduro 550

  • Lengde: 5,53 m (18 fot)
  • Bredde : 2,20 m
  • Vekt u/motor: 600 kg
  • Anbefalt motor: 75-130 hk
  • Dypgang: 0,80 m
  • Bensintank: 90 l.
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris: Ikke klar.
  • www.nordkapp-boats.no

Stor 5,5-meter

Nordkapp 550 Enduro satser på å bli en stor 5,5 meter.

- Selv om konseptet er konsollbåt har Nordkapp valgt å videreforedle denne betegnelsen noe, forklarer verftet.

Båten leveres standard med kalesjegarasjen innfelt i fronten på konsollen. Kalesjen eller sprayhooden skal være enkel å sette opp, og den tilbyr ly for to til fire personer mot regn og blåst. Den vil videre få store vinduer, noe som gjør at båten kan manøvreres trygt i all slags vær.

Båten skal få en utenom-det-vanlige stor og bred vindskjerm, som også er trukket litt ekstra akterover på siden for å gi fører og passasjer enda bedre beskyttelse. Vindskjermens profil er tar sikte på å bli både sporty og praktisk. Det skal med andre ord ikke være grunn til å sitte værfast på hytta, om været ikke er optimalt.

Nytt dashbord har båten også fått, med senterplassert kartplotter, i siktlinjen - slik en plotter skal plasseres. Ergonomien på førerplassen er også vel tilpasset modellens. Smarte rom og luker er ellers å finne fra baug til hekk.

Integrert

Båter i denne klassen benyttes av mange til korte og hyppige turer.

Som standard er det derfor fenderholdere integrert i skrogsiden ved cockpit, plassert slik at det bare er å vippe fenderen over båtsiden.

Enkel ombordstigning har Nordkapp 550 gjort til et utvidet begrep. I baugen har de laget nemlig et ekstra bredt ombordstigningsareal, samt små trinn i baug og hekk. Gjennomgang til badeplattform er det også sørget for.

Stødig rekke som går langt akterover og flere håndtak som sikrer at man har et sted å holde seg fast om forholdene krever det, hører også med.

Foran vindskjermen er det mange sitteplasser, men dette kan også enkelt gjøres om til solseng. Båten kan ellers bestilles med bord og bordfeste både foran og bak konsollen.

Nytt skrogdesign

Nordkapp går høyt over kulen og mener at de har fått frem et skrog med kvaliteter som få, om noen, kan matche i denne båt størrelsen.

Testkjøringene viser videre etter deres mening at det er mulig å gi båtbrukere "følelsen av å kjøre en større båt en det båtlengden skulle tilsi.

Skroget skal ha fått en fin myk gange, selv når det provoseres. Videre skal den gå lett i plan, selv med moderat motorisering. Båtens motorprogram strekker seg fra 75 til 130 hestekrefter.

Det er spesielt i den øvre cruisinghastigheten at skrogets kvaliteter skal kommer ekstra godt frem. I praksis skal dette bety at båten kan holde en høyere hastighet og samtidig bevare komforten. Folk som bruker båt mye vet at dette er en verdifull kvalitet.

Nordkapp skal til sist ha klart dette uten at det har gått ut over den nesten umerkelige planingsterskelen, stabiliteten eller topphastigheten.

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Båt

Predator 337, Predator Boats, test 2013=

- Et beist av en fartsbåt

Vi har prøvekjørt Norges nye performance-båt.

=

Yacht med det lille ekstra

Beach club, helikopterdekk og rederlugar på 125 kvadratmeter.

=

Autorouting og CHIRP på plass

Lowrance klar med auto-routing.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Ser du hva som ikke stemmer her?

Det er ikke uvanlig med Photoshop-tabber, men klarer du å se disse?

artikkel bilde

Slik gikk det da Tove (30) sluttet å bruke sjampo

«Nopoo» er den nye hårtrenden.

artikkel bilde

Den billigste kjøttdeigen smaker best

Store forskjeller på kjøttdeig, viser testen.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Båt

Yacht med det lille ekstra

Beach club, helikopterdekk og rederlugar på 125 kvadratmeter.

- Et beist av en fartsbåt

Vi har prøvekjørt Norges nye performance-båt.

Litt dyr, men sabla praktisk

Heretter kan du ta med Porschen når du skal ut med båten.