Den ikke ukjente kjøkkensjefen Hans Robert Bruun er ansvarlig for det kulinariske om bord i yachten vi entrer på Aker Brygge. Et faktum som viser hvor høyt lista er lagt, når selskapet Betine Yachting satser på charterturer i norske farvann, med utgangspunkt i Indre Oslofjord. Rekkevidde er også et salgsargument. Derfor satser Betine Yachting i første omgang på en Mangusta 80. Toppfarten er på rundt 45 knop, mens marsjfarten ligger på 33-35 knop. Da kommer du et stykke, om du leier den for noen dager. Til Danmark, for eksempel. Sør i Sverige. Vestlandet. Noe som muligens gir en viss prisrabatt i forhold til minsteprisen på 50 000 kroner. Da kan du, sånn omtrentlig, nyte tilværelsen om bord i cirka 5 timer.

- Men pris avhenger selvsagt av hva kunden vil ha, svarer markedsdirektør Anna Malmberg.

En "sjarmig" svensk dame, som har vært så heldig å finne en norsk mann med svenskklingende etternavn. Han heter Remi Malmberg og er kaptein om bord.

Det du vil ha

Det du kan få, er for eksempel champagne og mat fra hyller som henger så høyt at de fleste av oss ikke rekker opp. Du kan få med deg mesterkokker som møter deg med mer enn bondebrød og bløtkokt egg etter en god natts søvn i masterlugaren. Du kan bruke vannscooteren som skjuler seg under dekk. Være litt vill, liksom, før du dusjer og rusler inn i pianobaren med en gin tonic. Eller du kan få med deg din egen personlige trener på turen, eventuelt få ordnet med besøk i et treningssenter nær din neste kaiplass. Betine Yachting er ikke dumme - de har sikkert lagt merke til at trim er in for blåruss og aksjesurfere; såpass at Dagens Næringsliv ser ut som magasinet Terrengsykkel i ukene før Birken. Charterselskapet skreddersyr i det hele tatt reisen etter kundens ønske. Det er sikkert nok av dem som kan betale, og yachten "4 Friends" kan ta tolv gjester om gangen, uten overnatting, så det kan jo være et billigere, kjappere og mer edruelig alternativ enn å sende gjengen på grisefest i Syden?

Magusta 80 Betine Yachting=

4 Friends kan være et alternativ til et mer tradisjonelt cruise. © Egil Nordlien HM Foto

Råeste båten

Dessuten må man tenke på inntjeningen. Det er ikke akkurat gratis å kjøpe en italienskprodusert Mangusta 80, selv om vi snakker bruktbåt. 2001-modellen er kjøpt inn etter å ha gått noen år i charter i Middelhavet. Selskapet vil ikke røpe innkjøpsprisen, men vi finner i hvert fall en maken og like gammel Mangusta 80 til salgs på internett - til 1 890 000 euro. Drøye 16 millioner kroner etter dagens kurs.

Magusta 80 Betine Yachting=

Markedsdirektør Anna Malmberg i Betine Yachting. © Egil Nordlien HM Foto

- Dette er den råeste båten jeg har kjørt!

Kaptein Malmberg har kjørt noen. Han har vært kaptein på norske privatbåter i 60-70-fotsstørrelsen, og har hatt samme sikkert ikke spesielt kjedelige jobb i Palma og Marbella. Og så har han manøvrert supplybåter i Nordsjøen, og fraktet turister over havstrekninger i Lofotenregionen.

- Den har to MTU-er med 1800 hk hver, og Arneson overflatedrev med Rolla-propeller, opplyser Malmberg.

Magusta 80 Betine Yachting=

Det er kundene som bestemmer hvordan traktementet skal være om bord. © Egil Nordlien HM Foto

Propell til 170 000

Og for å spe på her - Arneson-drev lar kun 50 prosent av propellen være under vann, noe som gir økt toppfart (ca. 78 km/t) og en karakteristisk "rooster tail". Som andre drev styres båten ved å svinge propellene, men Arneson-drevet kan også endre propellposisjonen vertikalt.

- Vi tilter propellene 15 grader opp ved høy fart, og senker dem ved lav fart, forklarer Malmberg. Han bør vite hvor han har dem. Prisen for de to propellene er 345 000 kroner pluss moms. Går drevet ad undas, venter en faktura på 800 000 kroner! På kommandoplassen fremst i den gedigne cockpiten har han en haug skjermer å holde øye med. Den viktigste har et tastatur koblet til seg, og derfra styres og overvåkes og opereres blant annet aggregater, lensepumper, brannalarmer, navigasjonslys, dieseltanker og vifter til maskinrommet. Under dekk finner vi en stor salong med tilhørende stoler og sofagrupper i hvitt skinn. Foran er masterlugaren, med dobbeltseng, flatskjerm og tilhørende baderom med dusj og toalett. I hekken er to andre lugarer plassert, hver med sengeplass til to og eget bad.

Mannskapet på tre må nøyeseg med å krype ned luka helt foran i den 80 fot lange båten, og køye i noe enklere omgivelser. Om bord i "4 Friends" møter vi en kar som på sett og vis virker noe malplassert i høyglanspolert båtluksus.

Magusta 80 Betine Yachting=

Det er ikke vanskelig å forestille seg noen dager om bord, enten ferden går langs den svenske eller norske kyststripen. © Egil Nordlien HM Foto

Støtter opp

Åsmund Gylder er styreleder og daglig leder i stiftelsen One People (www.one-people.com), som arbeider for fred, forståelse og toleranse mellom mennesker.

- One People og luksusyacht - det er noe som skurrer her, Gylden?

- Et godt spørsmål. Jeg er vant med å være i et miljø der penger ikke er en motivasjonsfaktor, og jeg måtte nærmest gå noen runder med meg selv for å gå om bord her.

Så hvorfor gikk Gylden om bord? Fordi One People får ti prosent av et eventuelt overskudd fra Betine Yachting, og pengene trengs.

- Noen kjøper seg klimakvoter, mens Betine Yachting heller har valgt å støtte en organisasjon som vår. Det synes jeg er helt greit, mener Gylden. Bak Betine Yachting står Helge Henriksen, som har bygget opp VVS-kjeden Mercur VVS Entreprenør. Navnet på yachtingselskapet er for øvrig hentet fra hans eldste datter. Det er meningen at det skal være liv i propellene året rundt. Selskapet satser på næringslivet så vel som på privatkunder. Kjendiser, ikke minst, antas å bli en del av porteføljen. Betine Yachting har full diskresjon rundt sine kunder, og vil ikke svare på om det var "4 Friends" som hadde Madonna om bord da hun tok sin medieomtalte runde på Oslofjorden mellom de to konsertene på Valle Hovin. Men etter å ha sett bilder av båten på diverse nettsteder, kan vi fastslå at Louise Veronica Ciccone opplevde Oslofjorden uten vannfontenen fra et Arnesondrev i ryggen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!