Utenbordsmotor Konservering Vinterkonservering Høstopplag Påhengs=

OLJESKIFT: Oljeskiftet for girhuset er en god nummer to på prioriteringslista for utenbordseiere, etter ferskvannskjøringen. © Terje Haugen

Å konservere en moderne firetakter skiller seg egentlig ikke mye fra hvordan en gammel totakter lagres for vinteren.

Den største forskjellene er at du må bytte oljen i motorens veivhus i tillegg til giroljen.

Oljefilterbytte hører også med, og ventiljustering etter et en gitt gangtid. Ellers er vinterkonserveringen nesten den samme.

Øverst på lista står alltid å tømme motoren for sjøvann og drivstoff. Sjøvannet tærer motoren opp innenfra, mens drivstoffet kan ta rotta på forgasseren eller innsprøytningssystemet om det blir stående for lenge.

Til sist: Utenbordsmotoren oppbevares alltid stående, om du ikke liker å få vann i sylinderne dine.

10 tips til vinterlagringen av firtakteren

1. Skylling

Start med å kjøre gjennom ferskvann. Mindre motorer kjøres i en tønne med ferskvann. Store motorer konserveres mens den henger på båten, etter at den er tatt opp av vannet.

2. Den siste olje

Tapp ut giroljen mens motoren fortsatt er varm. Det er to plugger på girhuset, og begge skrues ut. Sjekk at gummipakningene rundt disse pluggene er hele, bytt om de ikke er det. Oljen presses inn gjennom det nedre hullet til det begynner å renne ut gjennom det øvre. Skru inn den øverste pluggen først, siden den nedre. Deretter tapper du all olje ut av veivhuset mens motoren er varm. Skru av oljefilteret og sett på et nytt. Fyll på ny motorolje.

3. Tøm forgasseren

Bensin bør ikke stå i systemet over vinteren. Hver forgasser tømmes vanligvis gjennom en liten dreneringsskrue i bunnen. Skruen tas helt ut, slik at vann og partikler kan komme ut. Bensinfilterets nedre del skrues løs og tømmes. Sjekk også O-ringen mellom filter og filterholder sitter riktig ved montering.

4. Ut med plugger.

Skru ut alle tennpluggene og fyll hver sylinder med litt motorolje, eller spray inn en passende konserveringsolje. Vri rundt svinghjulet for hånd, slik at oljen spres skikkelig i sylinderne. Bytt tennplugger i henhold til produsentens anbefalinger. Skru tennpluggene på plass

5. Av med propellen

Ta av propellen og smør nytt, vannfast fett på akslingen. Bytt låsesplinten på propellmutteren hvert år.

6 Smør

Finn smøreniplene ved motoren styrelager (bak stammen), og press inn vannfast fett med en fettpresse.

7 Anodebytte

Offeranodene etses som regel helt eller delvis bort i løpet av sesongen. Om de bare har fått et belegg, børstes det bort med stålbørste. Om store deler av anoden har forsvunnet, må den byttes ut. Sjekk med instruksjonsboken hvor de sitter.

8 Elsjekk

Motorer med el-start bør få alle kontakter sjekket hver høst. Sprut inn et oksydløsende middel. Ta også løs kabelskoene fra batteriet og smør disse. Lad batteriet fullt, og oppbevar det på et tørt sted.

9 Vannpumpe

Impelleren i vannpumpa børt byttes ut hvert tredje år, og vannpumpens bolter smøres skikkelig. Men dette er en jobb som bør overlates til et motorverksted.

10 Registerreim og ventiler

Sjekk registerreima for både tørkesprekker og slakk. Noen har en spenner. Se i instruksjonsboken hvor mye slakk det skal være. Ventilene skal justeres etter et visst antall kjøretimer. Sjekk motoren instruksjonsbok. Denne jobben bør også overlates til et verksted.



Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!