Kort sagt:

+ Fine sjøegenskaper

+ Masse plass

+ Fin design


- Enkelte detaljer fremstår som billige

- Noe tørst motor

Det var på den store båtmessa i Düsseldorf Jeanneau viste fram daycruiseren Cap Camarat 7.5 for første gang. Da sammen med en walk around-modell med samme skrog. Et skrog vi for øvrig ble godt kjent med da Jeanneau viste fram store deler av modellspekteret sitt i Cannes tidligere i vår, der både 7.5 Style, DC, WA og CC var representert. Ikke mange ukene senere lå båten klar til test i Oslofjorden, og vi var selvfølgelig veldig tent på og kjøre båten på hjemmebane.

Folkelig

Cap Camarat er Jeanneau sin folkelige serie, og det merkes om bord i 7.5 DC. Her er det lagt vekt på trivsel om bord og god plass, samtidig som prisen er holdt nede.

Pris er nemlig en vesentlig del av Jeanneaus strategi. Deres store volum gjør at prisene kan presses ned, men det merkes på enkelte detaljer at det går litt fortere i svingene enn hos de litt mer påkostede merkene.

Prisen, som begynner på 545.000 kroner med 150 hk fra enten Suzuki eller Evinrude på hekken, må sies å være god. Legger du på 69.000 kroner får man med en Lux-pakke der blant annet stereo, dusj, kjøleskap, kokeapparat, teakdørk, vanntoalett med septiktank, vask i cockpit og ekstra koppholdere følger med. Da har man det meste man trenger tar man med standardutstyret i betraktningen.

Se også: Test av 7 eksklusive daycruisere

Jeanneau Cap Camarat 7.5 DC 2011 Cannes=

SKULT HULE: Skyves trappen opp til framdekket til siden kommer en rommelig kabin til syne med tre soveplasser og eget toalett. © Foto: Handeland, Petter

Tekniske data:

  • Lengde: 7,35 m
  • Bredde: 2,54
  • Vekt: 1300 kg
  • Personer: 7
  • Motor: Evinrude E-tec 150
  • Motoralt.: 150-300 hk
  • Pris fra: 545 000
  • Pris testbåt: 545 000 + utstyr
  • Mer info: www.fritids-senteret.no

Nordisk

Jeanneau sier selv at de har laget en daycruiser for det nordiske markedet, og vi kan ikke annet enn å si oss enige. Båtens design er på ingen måte typisk fransk, den er mer "nordisk" i linjeføringen. Vi må si at vi liker det vi ser; litt sportslig, litt elegant og ganske moderne, alt på en gang.

Også innvendig er Cap Camarat 7.5 DC veldig lik de nordiske. Veldig tradisjonell kan du si, med u-sofa akter og førerplass på styrbord side med dobbelt sete. En fiffig detalj er puten som er dratt opp mot kjøkkenløsningen på babord side, som fungerer som ryggstøtte om man vil ligge i lengderetningen, nesten som en solseng. Og når vi snakker om sola; hele sittegruppen akter kan ved hjelp av en plate med tilhørende pute gjøres om til solseng, dessuten kan det settes opp solseng over motorbrønnen helt akter.

Styreposisjonen er slik vi liker den. Her har man god oversikt og ergonomi for fører, koppholder og små oppbevaringsrom, god plass til plotter i kontrollpanel, og et mørkt dashbord som ikke gir gjenskinn i vindskjermen.

Plassen er ikke bedre enn gjennomsnittlig i cockpit, men nede under dekk blir vi positivt overrasket. I tillegg til den tradisjonelle dobbeltsengen i baugen har Jeanneau tryllet fram en enkeltseng på tvers under deler av cockpit. Det er også eget toalettrom hvor vanntoalett er en del av ekstrautstyret. Det skal nevnes at det er litt trangt gjennom skyvedøren/trappen når man skal ut eller inn.

Se også: Langtest: 1500 Nautiske mil med Yamarin 76 DC

Jeanneau Cap Camarat 7.5 DC 2011 Cannes=

TRIVELIG: Et lyst fargevalg gjør det trivelig og gir ikke minst en rommelig følelse inne i kabinen. Bak fotografen ligger en stikkøye i bredden av båten. © Foto: Handeland, Petter

Testdata:

Turtall

Støy, dBa

Fart i knop

Forbruk, l/nm

2000

2500

3000

3500

4000

4500

5000

5500

76

78

79

82

84

85

87

89

8,70

12,3

17,6

21,3

27,7

32,2

37,8

40,8

1,79

1,76

1,68

1,62

1,70

1,79

1,90

2,16

Godt skrog

Etter å ha kjørt 7,5 DC både i Middelhavet og i Oslofjorden kan vi konkludere med at Jeanneau har bygget et godt skrog som takler de fleste forhold godt. Vi anbefaler riktignok trimflaps da båten noe lett påvirkes av sidesjø og sidevind. Med dette montert skjærer den vannet fint, kjennes stum i urolig sjø og har tilsynelatende god komfort.

Når det gjelder motor så var vi så heldige at vi fikk kjørt 7.5 DC med både 150-hester Evinrude og 250-hester Yamaha. Selvfølgelig er det moro med sistnevnte på hekken, men det er langt ifra nødvendig. Til tross for at det oppstod en feil med Evinrudemotoren, så er denne sterk nok i massevis. Akselerasjonen er god og toppfarten er på over 40 knop. Den økonomiske farten ligger rundt 3500 o/min og rett over 21 knop.

Vel gjennom båten ser vi ingen åpenbare feil eller mangler. Noen steder finner vi litt enkle løsninger, som for eksempel festeanordningen til putene(reimer) og enkelte hengsler som virker noe underdimensjonert for jobben de skal gjøre, men alt i alt virker det som at Jeanneau har gjort en god jobb.

VI MENN BÅT MENER

Det er et godt forsøk på å bygge en "nordisk daycruiser" Jeanneau presenterer i nye Cap Camarat 7.5 DC. Etter å ha testet denne og de andre modellene i 7.5-serien fra merket kan vi ikke si annet enn at i liker sjøegenskapene. God plass innvendig (tre senger), gode solmuligheter utvendig, samt muligheten til å tilberede et enkelt måltid under åpen himmel, gjør at den egner seg godt til både dagsturer og helgeturer. Dessuten klarer den seg godt med 150 hestekrefter på akterspeilet.

Les også:

Ny, god, norsk daycruiser fra Nordkapp

Vi har testet 270 båter

Sjekk denne nydelige, norske sommerbåten

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!