Tradisjonen tro er det ikke noen revolusjon som kommer fra finske Botnia Marin eller Targa-verftet om du vil. Her er det som regel mange mindre forbedringer over fenderlista som utgjør nye modeller, men denne gangen er det faktisk et helt nytt skrog som har kommet på vannet.

Targa ser dermed ut til å bli en 32 blir en knivskarp utfordrer for både Nord Star, Minor og Paragon.

Langturbåt

Den optimale langturbåt er en båt med lukket styrehus. Kanskje ikke hva alle forbinder med sommer, sol og ferie, men for dem som har vært i gamet lenge nok, og som har tilstrekkelig med nautiske mil på loggen etter endt sesong, vil et styrehus være en åpenbar favoritt. Dette vet verftet og derfor satses videre på dette konseptet.

Targa 32=

JAGER: Liten jagerbro er på plass for de fine dagene. © Targa

Bredere

Fra forgjengere Targa 31 er blant annet skrogbredden økt fra 3,15 til 3,37 meter. Dermed kan det også se ut til at verftets bestselgende båt gjennom årene har fått en rommelig avløser.

Ifølge Erik Nilsen hos importør Thor R. Nilsen AS blir båten får sin premiere her til lands under båtmessa Båter i sjøen.

- Etter det jeg erfarer har den fått en toppfart på 41 knop rigget med to D4 300 fra Volvo Penta, sier Nilsen.

Han forteller videre at båten har fått et litt finere bad akter og dobbel akterport i tillegg til at lista med standardutstyr har vokst i forhold til det som tilbys på Targa 31.

Targa 32=

TYPISK TARGA: Targa tøyser ikke med en designen sin, her er det mye som er godt kjent. © Targa

Targa 44-trekk

Ellers kan vi også se trekk fra flaggskipet Targa 44 på nykommeren. En utvidet kabin forut høres også med til historien.

Targa 32 kommer standard rigget med Volvo Pentas D6 370 med en prislapp på 2 372 000 kroner. Med to D4 260 stiger den 2 688 000 kroner.

Tekniske data Targa 32

  • Lengde: 10,78 m
  • Bredde: 3,37
  • Toppfart, med 2 x D4 300: 41 knop
  • Marsjfart: 30-35 knop
  • Drivstoffkapasitet: 800 l
  • Vannkapasitet 120 l
  • Septikk: 60 l
  • Pris, med VP D6 370: 2 372 000 kroner
  • Pris, med VP 2x D4 260: 2 688 000
  • www.trn.no
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!