Greenlines Ocean Class 70 er siste nytt fra Greenline og Seaway-gruppen, som fra før har Skagen og Shipman-seilbåtene. 70 blir den tredje skuta ut under Greenline-merket og J&J Design

Dette skal være svært økonomiske båter med tanke på forbruk, og det er vel kanskje derfor ikke noen overraskelse at den profilerte kremmeren Stein-Erik Hagen, eller Rimi-Hagen, satset på en Greenline-båt.

Det spesielle med disse båtene er at de kommer i hybridversjon, noe som betyr at de kan kjøres med null utslipp, og tilsvarende utgifter.

Det første bygget av Ocean Class 70 bles sjøsatt ved Portorose (nordøst i Adriaterhavet) i Slovenia sist uke.

Ut fra spesifikasjonene å dømme har den fått en totallengde på 21,49 meter samt en standard motorpakke bestående av et par dieselmotorer på 800 hestekrefter som del av hybridløsningen.

SJØSATT: Greenline Ocean Class 70 ble sjøsatt sist uke. © Greenline

Superdeplasement

Med en drivstoffkapasitet på 7 000 liter får yachten en grei rekkevidde med det helt spesielle "Super Displacement"-skroget. Det vil fritt oversatt bety noe sånt som superdeplasementsskrog, altså et spesielt fortrengerskrog (som for eksempel snekka har).

Deplasementsskroget vil i motsetning til halvplanere og planende båter bruke minst energi til fremdrift.

Greenline 70 kan leveres med både tre og fire kabiner, og like mange bad. I tillegg har den mannskapslugar med to køyeplasser.

INTERIØR: Flybridgen er utnyttet maksimalt.

Testet

Vi har tidligere testet lillesøsteren Greenline 33 rigget med hybriløsning og det speseielle fortrengerskroget som er videreført på Ocean Class 70.

Her kunne vi melde om relativt velfungerende hybrid, med dog med visse fartsbegrensinger. 33-foteren er naturlig nok et rimeligere alternativ med en prislapp på 1,1 millioner kroner. Vi kjenner så lagt ikke til norsk pris for Ocean Class 70.

Les også:

Her er vårens miljøbåter

De beste miljøbåtene.

SKROG: Det speseielle fortrengerskroget fra Greenline 33 er videreført på Ocean Class 70. © Greenline

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!