Fra landets mange kommuner og annet offentlig hold blir det ofte sagt at friluftsliv på sjøen skal være allment tilgjengelig.

Spørsmålet blir dermed: Hva kan hindre at friluftsliv på sjøen er allment tilgjengelig?

Svar nummer én er at det ikke kan skaffes båtplass, i tillegg til at det er vanskelig å få plass i en båtforening.

Mange havner har ventelister, og det ser ut til å være et kronisk behov for å utvide havnekapasiteten.

En annen problemstilling, som den største interesseforeningen for båteierere her til lands, Kongelig Norsk Båtforbund, peker på, er at mange faktisk ikke har råd til den båtplassen man får tak i.

- Kommersielle båtplasser er tilgjengelig, men til priser som ikke er for de fleste, skrev KNBF til Bergen kommune i forbindelse med en høringsuttalelse om småbåthavner og friluftsliv på sjøen i fjor.

Derfor er KNBFs holding at en økning i havnekapasiteten skjer ved å utvide de etablerte frivillig drevne båtforeningene, «... Fordi det allerede er på plass en infrastruktur og en kultur som gjør dugnad mulig.», som de skriver i høringen.

Til tross for ventelister, ser det ut til løsne litt like vel, noe dette eksemepelet fra Tønsberg kan tyde på.

Her overlot Nøtterøy kommune driften av de kommunale båthavnene til de stedlige båtforeningene, og ventelistene krympet.

Frivillig eller kommersiell?

Det ser ut til å løsne litt på andre fronter også, om du ikke har tid eller lyst til å engasjere deg i en båtforening. Å skaffe seg kommersiell båtplass er, slik det ser ut i dag, ikke et prosjekt som radbrekker lommeboka.

Om vi besøker for eksempel Finn.no så ligger det i skrivende stund ute over 700 tilbud om å enten leie eller eie båtplass landet rundt, til relativt spiselige priser.

Båtbransjeforeningen Norboat kan i tillegg fortelle at det de siste årene har blitt bygget ut relativt mye kommersiell infrastruktur som tilbyr båtplass eller lagring ellers i året. Disse bedriftene er å finne i Norboats medlemslister, bekrefter prosjektleder Dag Liseth i Norboat.

Et eksempel som kan trekkes frem her er Kragerø-bedriften Kiil-Sandtangen AS.

Spørsmålet blir naturlig nok fortsatt hva du er villig til å betale, men prisene og tilgjengelige båtplasser går etter alt å dømme, sett fra båtbrukerens ståsted, riktig vei - i tillegg til at leiemulighetene øker.

Det ser også ut til at det har blitt hardere konkurranse og at prisene dermed har falt generelt.

Men det finnes fortsatt båtplasser å få kjøpt eller leid til høye priser, som dette eksempelet på en fem-meter fra Tjøme til en halv million kroner eller en 4,5 meter til 400 000 kroner i Drøbak.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!