Tekniske data Bavaria 45 Cruiser

  • Lengde (LOA): 14,27 m
  • Skroglengde: 13,60 m
  • Bredde: 4,35 m
  • Dypgang, standard: 2,10 m
  • Dypgang, lav kjøl: 1,73 m
  • Vekt: 12,6 t
  • Kjølvekt: 3,49 t
  • Motor: Volvo Penta Saildrive, 53 hk
  • Dieseltank: 210 l
  • Vanntank: 360 l
  • Rullestorsejl: 47 m²
  • Genoa: 51,7 m²
  • Mast over vannlinje: 20,65 m
  • Pris med cruisingpakke: kr 1 700 000
  • Design: Farr Yacht Design
  • Verft: Bavaria Yachtbau, Tyskland
  • Forhandler: Lunde Boat

Kort sagt:

+ Gode seilegenskaper,

+ Stor badeplattform

+ Romslig

+ Rimelig


- Rulle til fokka over dekket

- akterstaget i veien for høye seilere

- Ingen slingrekanter i pantryet

Bavaria Cruiser 45, tegnet av Farr Yacht Design, virker levende i frisk vind. Med to ror er det full kontroll på båten i vindkulene.

Den nye Bavaria Cruiser 45 tar utgangspunkt i storesøsteren på 55 fot, som også er en bred båt akter med to ror. Det er et patent som gir skuta et godt grep i vannet, spesielt ved hard vind når le ror er vinklet ut fra båten. Løsningen er noe dyrere enn vanlig ror, men det er vel verd de ekstra kronene. I tillegg gir det en ekstra trygghet.

Tyskeren har fått en steil stevn og designeren Farr Yacht Design har videre satset på en flatbunnet båt - som lett surfer. Det siste fikk vi ikke oppleve utenfor Palma de Mallorca i rundt 8-9 sekundmeter med vind. Fribordet er rimelig høyt og stripene langs siden gir båten et sportslig preg.

Dette blir ellers fulgt opp på kommende båter fra Bavaria. Det høye fribordet gjør at vi får mye plass om bord. På den måter har designeren kunne lage et lavt flott rufftak, noe som igjen øker utsikten fra cockpiten - helt til du slår opp sprayhooden.

Seiler godt

Hvordan er hun å seile? Jo da, det gikk helt fint. Med 45 grader mot vinden - skarp kryss - var toppfarten mellom 6,9 og 7,2 knop. Det er mer enn godkjent for en så pass tung båt. Mastetoppen er da nesten 21 meter over havflaten og kjølen stikker 2,10 meter. Effektivt rullestorseil Testseilasen foregikk med rullestorseil med loddrette seilspiler fra danske Elvstrøm Sail, av merket Epex.

Dette er laminerte seil som igjen beviste at disse seilene ikke hemmer seilegenskapene til en god turbåt. Her skyter vi inn at hele 90 prosent av Bavariabåtenes kjøpere velger en noe dyrere rullemast for å gjøre seilasen lettere - seilet er ute på under 15 sekunder.

Men her må du passe deg for billige rullestorseil uten loddrette spiler - det forringer seilasen.

Fokka er håndterbar med sine 106 prosent og 51 kvadratmeter. Den er skjøtet høyt oppe på rufftaket, med forstagsrullen godt synlig. Båten krenger godt i den friske vinden, men ikke mer enn det som er vanlig for en turbåt. God kontroll på rattet mens den seiler lettere logjerrig noteres. Styringen er ellers lett med begrenset rortrykk, men det er ikke helt friksjonsfritt og levende som for eksempel på en Farr 40. Vi Menn Båt slår like vel fast at skuta er i balanse og at større vindkuler ikke utgjorde større kvaler for båten.

Bavaria 45=

REDER: Her er her en flott rederlugar med sideruter og hvit bekledning. © Troels Lykke

Bavaria 45=

PLASS: Nede i salongen finner vi god plass. Ståhøyden er på hele 2,06 meter, også på toalettet. © Troels Lykke

Nye skjøter

Med sine lange benker egner cockpiten seg fint til far, mor og tre barn. Rikelig med plass, med andre ord. Men rattet kan tenkes 20 centimeter lenger fram, da det todelte hekkstaget kan komme i veien for rormannen når båten krenger - spesielt om du er over 1,80. Problemet kan muligens løses ved å montere hekkstaget slik at det splittes noe høyere oppe.

Det permanente cockpitbordet er praktisk og plotteren kan vippes ned i det bakerste rommet. Bavaria har markert seg med sine badeplattformer, og det følges opp her også. Den er perfekt til bading, helt nede ved vannet. Plattformen styres elektrohydraulisk. Retter vi blikket framover på dekket ser vi at lukene er fint innfelt i dørken og på rufftaket

Bavaria 45=

AKTER: Den store badeplattformen gjør det lett å bade og sole seg. © Troels Lykke

Ballsal

Nede i salongen finner vi god plass. Ståhøyden er på hele 2,06 meter. I sofagruppen til styrbord får vi plass til 7-8 personer til middag uten problemer. Den ene ryggen i sofaen kan vendes slik at det blir ryggstøtte til navigatøren. Til babord finnes et langt L-pantry med en lang håndlist i stål til holde seg fast i under seilasen. Båten kommer her ellers i to versjoner, hvor delt lugar forut passer best til charterbruk. Testbåten har ikke den varianten og dermed er her en flott rederlugar med sideruter og hvit bekledning. Akter finner vi to store lugarer med tilhørende hvert sitt toalett og dusj.

SE OGSÅ: Vi prøver seilbåten Jeanneau Sun Odyssey 409

Bavaria 45=

STÅHØYDE: Ståhøyden er på 2,06 meter i salongen, med stor sofa til styrbord. Rikelig med plass på toalettet som det er to av akter. Masse plass forut også takket høyt fribord. © Troels Lykke

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Her får du mye båt for 1,7 millioner. Prisene er udiskutabelt lave og derfor koster Bavaria Cruiser dette fiks ferdig og seilklar, før ekstrautstyr som Seldén rullemast, Elvstrøms Epex-seil og elektriske genoaspill, elektrisk vinsj, baugpropell, teakdørk og andre ting.

Likevel er prisen god for en tysk, velseilende turbåt som stiller med masse plass i cockpit og salong. Med to ror er båten ekstra sikker å seile.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!