Tekniske data Jeanneau Sun Odyssey 409

  • Lengde: 11,98 m
  • Bredde: 4,0 m
  • Deplasement: 7 450 kg
  • Dypgang: 1,55 m
  • Drivstoffkapasitet: 200 l
  • Vanntank: 530 l
  • Motor: Yanmar 40 hk CV
  • Konstruksjonskategori (CE): A8
  • Konstruksjon: P. Briand/Jeanneau Design
  • Seilareal, standard: 78.9 m²
  • Pris, fra: 1 295 000 kroner
  • Pris, testet: 1 700 000 kroner
  • Heitmann Marin AS

Franske Jeanneau er den del av Beneteau-gruppen, som er i knivskarp konkurranse med tyskernes motstykke Bavaria. Begge lager både motor- og seilbåter og verftene er svært prisfokuserte. Her gjør det seg utslag i det norgespopulære 40-fotsområdet, hvor vi fra før på seilsiden har Bavarias Cruiser 40 og deres "egen" seilbåt Beneteau Oceanis 40. Hanse 400 bør også nevnes i samme slengen. Prisen for vår båt er nå barbert ned til vel 1,3 millioner kroner.

Populær

Uansett utgangspunkt: Den splitter nye 12-meteren Sun Odyssey fikk premieren sin her i Norge. Det er nok med god grunn, det ble solgt hele syv stykker under båtmessa Båter i sjøen - noe som kan være en god indikasjon på at dette faller i smak hos mange fritidsbåtbrukere. Den blir markedsført som en familievennlig, lettseilt turseiler. Vi kan i grunnen si oss enige etter at førsteintrykkene er på plass: Jeanneau Sun Odyssey sjarmerer seg inn i den populære 40-fotsklassen her til lands med god grunn, den har fine familebåt- og turegenskaper og den seiler lett.

Jeanneau 409=

BYSSE: Fin bysseløsingn som er både sosial og praktisk. © Terje Haugen

Raskt klar

409 stiller med flere praktiske og moderne løsninger om bord som kommer frem når vi prøveseiler nykommeren i Drøbaksundet med lett nordlig bris. Her har vi for hånden en nordisk versjon med rulleforseil og elektriske vinsjer som kan skjøte inn og ut, noe som gjør at du er seilklar etter noen minutter i vindøyet. Her krysser vi lett opp til gode 5-6 knop i den beskjedne vinden før vi slår og setter kursen sørover for motor og noter oss rundt 8 knop for fullt pådrag med 40-hesteren.

Selvslående

Generelt er selvslående forseil eller fokk lekende lett å beherske med få personer om bord, og patentet er perfekt tilpasset den norske skjærgården med sine mange trange leder. Sun Odyssey har ikke denne løsningen som standard, men de fleste har satset på dette tilvalget. Her fungerer det optimalt. Alt tauverket går videre i egne gater under dekket, og det ligger derfor ikke så lett i veien om du tar turen over dekket. Videre er det fullt mulig å ha folk med seg i cockpiten som ikke nødvendigvis er deltar aktivt i selve seilingen. Her er det i tillegg to styreposisjoner slik at passasjen i midten gjør det lett å komme seg om bord, eller rett og slett å bevege seg.

Jeanneau 409=

COCKPIT: God plass i cockpit gjør det lett å være på tur. © Terje Haugen

Jeanneau 409=

AKTER: Akterstaget er plassert slik at det kommer litt i veien. © Terje Haugen

Praktisk planløsning

Tar vi turen under dekk er det også fort gjort å se at dette plassmessig ikke står tilbake for andre 40-fotere i denne prisklassen. En liten bysse til styrbord er funksjonell med lett tilgang til lagring, Videre finner vi en stor L-sofa foran. To akterlugarer og en i baugen gjør dette til en ypperlig langturbåt for voksne og barn, selv om toalettet er i snaueste laget. Vi er alltid litt skeptiske når båtbyggerne kjører hardt på prisen, men kvalitetsfølelsen er absolutt til stede. Både trearbeid, dørk og kledning fremstår med god standard, selv om vi kan styre begeistringen vår for bord uten slingrekanter og lite å holde seg i om det skulle rulle litt. Et lite kartbord eller navigeringsstasjon til styrbord er godt integrert i salongen. Luker og sideruter slipper inn mye lys, og det oppleves som lyst og trivelig.

Les også:

Slik kommer du i gang med seiling

Andre aktuelle seilbåter i katalogen vår.

Alle våre båttester

Jeanneau 409=

LYST: Det er lyst og trivelig under dekk takket være mange luker og vinduer. © Terje Haugen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!