Vi Menn Båts reportasjetur 2010 er vel i gang, og mot normalt har værgudene vært på vår side fra første nautiske mil.

Det har betydd noen fine dager på flybridge i vår splitter nye langtestbåt Galeon 340 Fly, som vi har tatt mål av oss å kjøre helt til Nord-Vestlandet, før vi returnerer den til importøren Fische Marine i Oslofjorden.

For å lage en komplett havneguide som dere lesere kan nyte godt av, både i planleggingen av og under båtferien, har vi satt oss som mål å ta turen innom de mest populære gjestehavnene i Sør-Norge. Det finnes uttallige flotte havneperler langs kysten, som byr på variasjon både hva gjelder havnetilbud, plass, stemning, liv og historisk sus.

Noen er likevel så lite gjennomtenkte at man har mest lyst til å dra så fort man har ankommet. Andre byr på en atmosfære og en service som gjør det vondt å ta farvel.

Havneguiden blir å finne både på www.vimennbåt.no og i magasinet Vi Menn Båt.

=

Gjennom Sprangereidkanalen. © Terje Haugen

=

© Terje Haugen

Vakkert og stille

Etter at dagens mannskap Terje Haugen og undertegnede overtok skuta i Kristiansand, har vi fått en riktig smak av sommer. Det virker ikke mesteparten av båtfolket å ha fått med seg, for det er ikke kamp om plassene i gjestehavnene for øyeblikket.

Helgetrafikken har riktignok økt kraftig, men på mange måter er det "stille før fellesferiestormen" for vår del.

Les om Risør gjestehavn her.

Turen har så langt gått via Mandal, som har fått nye fine gjesteplasser, og som frister med sin enorme, kritthvite sandstrand. Turen videre til Farsund gikk problemfritt via Sprangereidkanalen, som sparer oss for den kjiipe turen rundt Lista.

Farsund byr på båtutstilling i havna, stort lokalt oppmøte og en avslappende vandretur igjennom flere epoker med arkitektur. Absolutt verdt et stopp, om du ikke har vært her tidligere.

Transportetappen mot Jærens Rev er som regel ingen spøk. Selv med godt vær blir dette for tøft for båt og mannskap, så vi vender kursen mot Hidra og Kirkehavna, hvor vi tilbringer natten ved Isbua inne i den beskyttede bukta.

Et idyllisk og fredelig sted, så langt fra byens mas som man kommer.

=

Skarvøya, ved innseilingen til Egersund. © Terje Haugen

Siden det er morgenstunden som byr på de beste forholdene, legger vi opp til tidlig avgang neste dag, men blir tvunget ned fra 23 til 15 knop når vinden blir nordlig og sur.

Vi pauser ved Egersund, men er fast bestemt på å komme oss til Stavanger før kvelden, og legger igjen kursen nordover. Ved Jærens rev er det ingen beskyttelse å få, og det grunne farvannet gir oss tre-fire meter bølger og en vuggete tilværelse. Omsider er vi innenfor øya Rott og kan cruiser oss inn til et solbadet Stavanger.

Stavanger ingen høydare

Etter at Vågen i sentrum av Stavanger ble stengt som gjestehavn, er Børevigå eneste alternativ. Det er ikke noe godt alternativ. 225 kroner inkl. strøm er en høy pris, servicen uteblir og havneanlegget er skittent og umoderne.

Slik blir det når man overlater driften til Europark!

Les om Tvedestrand gjestehavn her.

Ryfylke ligger åpent foran oss. Det betyr stopp på idylliske steder som Finnøy, Halsnøy, Helgøysund på Sjernarøyane og Skrabbavikjo ved Borgøy.

Turen går videre via Kopervik på Karmøy, før vi finner ro for natten i Haugesund. For første gang må vi lete litt etter gjesteplass, for her har båtturistene funnet fram.

Et nytt fylke og nye muligheter ligger foran oss. Hardangerfjorden og perlene der inne venter. Vi er klare for et nytt kapittel av årets Vi Menn Båt-seilas.

=

Inn mot Romselandsvågen. © Terje Haugen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!