Det sies at man alltid skal fortøye for storm, og det ligger faktisk noe i uttrykket. Riktig fortøyning er livsviktig, og det er noe mange trenger å lære seg.

Å fortøye for storm høres kanskje ekstremt ut dersom det er snakk om en fin sommerkveld på Sørlandet, men det er likevel nødvendig. Ikke er det mye som skal til heller.

Lær knopene og stikkene du trenger i vår store guide

De forskjellige fortøyningene har alle forskjellige navn, og under ser du de tre viktigste.

Akter og baug

Akter- og baugtrosse går naturlig nok fra henholdsvis akterenden og baugen inn til land. De skal ikke være for stramme, og er de viktigste fortøyningene du har. Disse holder båten inntil brygga, samtidig som de gir den nok spillerom ved tidevannsendringer.

=

Brest

Dette er fortøyningene som går vinkelrett fra båtens side og inn mot fortøyningsstedet. Brestene skal være stramme, og holde båten inn mot brygga i hardt vær. Her må du passe på hvis du er et sted med tidevannsforskjeller. Det er ikke hyggelig å finne båten hengende i kryssholtene.

=

Spring

Dette er fortøyninger som går så nær parallelt med båten som mulig. De kan enten legges i kryss innenfor båtens lengde, eller rett forut eller akterover. Springfortøyningenes hovedoppgave er å forhindre bevegelse i lengderetningen.

Hvis du har god plass, kan det lønne seg å ha så lange fortøyninger som mulig. Jo lenger de er, jo bedre fjærer de. Det fører til at du slipper at båten rykker i fortøyningene, noe som kan være veldig forstyrrende for nattesøvnen.

=

Trøbbel i naturen

Når man skal legge til i naturhavner, kan det fort bli et problem hvor man skal fortøye. Da gjelder det å ha utstyret i orden.

Ha alltid med plugger i forskjellige størrelser (eventuelt én justerbar) og en stor hammer. Da kan du fortøye båten over alt hvor du finner bergsprekker.

Trær, steiner og andre naturlige fortøyningspunkter fungerer selvfølgelig også bra.

Dersom ingen av disse mulighetene er til stede på drømmestedet, kan en siste utvei være å kaste reservedreggen på land. Hvis du kaster den i et buskas med noenlunde solide greiner, kan også det være en god løsning.

Hvis heller ikke det er mulig, blir du nødt til å finne deg en annen havn. Det er ikke verdt å risikere båt og mannskap for en natt på det perfekte stedet.

Les også:

Fem favorittbåter for familien

Lær hvordan du trimmer båten riktig

Les mer om drømmebåten din i Norges største båtkatalog

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!