Tekniske data: Jeanneau Leader 10

Pris: Ikke fastsatt.(Fra € 183.500 i Europa)

Motoreffekt: 2x260 hk, Volvo Penta D4-260

Produksjonsland: Frankrike

Lengde (LOA): 10,85 m

Bredde: 3,73 m

Dyptgående: 0,9 m

Byggemateriale: Glassfiber

Vekt med motor: 6000 kg

CE kategori: B

Antall personer: 8

Soveplasser: 4-6

Drivstofftank: 700 l

Mer informasjon: www.heitmannmarin.no

Jeanneau er på modelloffensiven om dagen og lanserer nye motorbåter i alle størrelser og fasonger. En av de mest interessante nyhetene fra det franske verftet er Jeanneau Leader 10.

Det er flaggskipet i serien som også består av modeller på 8 og 9 meter. Jeanneau Leader 10 burde vekke interesse på det norske markedet både grunnet størrelse og konsept. Med lengde på 10,85 meter og 2xD4-260 fra Volvo Penta under dørken er den strukket over typisk norsk turbåtlest.

LEADER-10-INT=

LEADER-10-INT

=

Moderne design

Konseptet er en moderne hardtopbåt, der taket er strukket helt over aktersofaen og mens lys og luft slippes ned gjennom en luke i cockpittaket.

I tillegg er Jeanneau opptatt av at lyset også skal slippes inn under dekk, og har store vindusflater i skrogsidene på alle sine nye modeller. I tillegg er franskmennene flinke til å lage glassluker i kabintaket som også slipper inn lys.

I den overraskende rommelige kabinen kaster de mange lukene og vinduene lys over andre hyggelige elementer: Et meget rommelig interiør, der en stor lugar forut med behagelig dobbeltkøye nok blir eierens tumleplass.

I midten er det en fullt brukbar salong med L-sofa på høyre side og et greit utstyrt pantry på venstre. Helt akter finner du en luftig stikkabin med plass til to. Og toalettet da? Det er plassert mellom byssa og eierlugaren, med inngang fra salongen.

=

© Terje Bjørnsen

Ta en titt på disse båtsakene:

Gedigen norsk feriebåt

Båtene som forlenger sommeren

Lyst i cockpit

Også ute i cockpit er plassen god. Du har førerplassen på høyre, og sittestillingen er akseptabel for to på sittebenken. Fotstøtte og muligheten til å vippe ned en ståplate for å få bedre utsikt av takluken når du står og kjører gir plusspoeng på kontoen.

Ergonomien fungerer også greit med plassering av ratt og gasspak/trimkontroller til høyre for rattet.

Videre akterover finner du en stor U-formet sittegruppe med velutformet bord som kan klappes ut til stort gjestebud. Her sitter man behagelig også under kjøring, og det er lite sjenerende turbulens eller sjø som trekker inn.

På venstre side tar opphøyningen som er krevet for å gi ståhøyde ved byssa og inngangen til stikklugaren under dekk en del plass, men i avslutningen av denne har man plassert inne en behagelig liten sjeselong med utsikt akterover.

=

© Terje Bjørnsen

=

Solid førsteinntrykk

På vår prøvetur møter vi halvfrisk bris som har rotet opp sjøen til rundt en meter. Det gir den seks tonn tunge farkosten moderate, men turbåt-typiske utfordringer den takler uten dramatikk. Komforten holder seg bra, uten tunge slag i skroget.

Den er lettrimmet og krever moderat bruk av trimflaps selv med vind og sjø fra siden. I medsjø kan man med fordel trimme drevene litt ut for å slippe at forskipet kaster opp for mye vann og at du av og til stanger i bølgene du tar igjen.

Volvo-motorene gjør jobben på vanlig D4-maner, hvilket betyr litt røff og hørbar gange i mellomregisteret. Ved rolig kjøring og marsjfart i drøyt 20 knop og oppover er det mest behagelig. Toppfarten ligger på 36 knop, mens anbefalt marsjfart ligger rundt 28 knop med et forbruk på ca. 60 liter i timen.

Basert på førsteinntrykket av Jeanneau Leader 10 virker det som om man skal ta Jeanneaus kraftige satsing på alvor. Totalinntrykket er funksjonelt uten å virke billig, moderne uten å virke fancy og tilsynelatende god grunnkonstruksjon og kvalitet i bunnen av det hele.

Det er slikt vi kan like her på berget.

Her kan du se alle våre båttester

=

© Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!