=

Tekniske data:

Lengde (LOA): 9,3 m.

Bredde: 2,7 m.

Dypgående: 0,4 m.

Vekt: 1200 kg.

Motor: 2 x STEYR MO 236 hk.

Vannjet: 2 x 230 Alamarin

Drivstofftank: 500 liter

Byggemateriale: Karbonfiber

Dersom du eier en superyacht, kan du ikke ankomme brygga i en hva som helst. Ofte er havnene for trange og grunne til at den flere hundre meter lange yachten får plass. Det er her en tender kommer inn i bildet.

Det er mange produsenter som lager slike båter, og noen er mer ekstravagante enn andre. Siste nytt fra britiske Humphreys Yacht Design er helt klart en av disse. Den drøyt ni meter lange båten er bygget i karbonfiber og titan, og er innredet med teak og skinn.

C-Boat, som den kalles, ble bygget med grunt vann i tankene. Derfor bruker den vannjet som fremdriftssystem. To 236-hesters STEYR-motorer, koblet sammen med vannjeter fra Alamarin sørger for en toppfart på 45 knop i smul sjø. Har du tenkt til å bevege deg i litt røffere farvann, kan du velge å fylle opp ballasttanken i baugen. Den rommer 250 liter vann, og sørger for at bølgene brytes med mer tyngde og stabilitet. Båten er ekstremt lett i utgangspunktet, med en vekt på kun 1200 kilo. Det er med på å bidra til den høye toppfarten, samtidig som det gjør at båten ikke stikker like dypt som andre båter på denne størrelsen.

Båten er det de kaller semi-custom, og det innebærer at kunden får velge det aller meste selv. Akkurat hvor mye du har mulighet til å velge selv varierer, men interiørlayout, farge og materialer er nok alle ting du kan få akkurat slik du vil.

HYD skriver i pressemeldingen at dette er den første båten i serien av hurtiggående, semi-custom båter i karbonfiber. Det betyr at vi snart få se enda flere modeller som denne. Mest sannsynlig både større og mindre.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!