Genova 2009=

Italienske Azimut lanserer hele åtte nye modeller i høst. © Finnes, Fredrik

Det er mange lanseringer og mye nytt på båtmessene rundt om i Europa i høst. På Genova International Boat Show 2009 er det ingen tegn til dårlige tider, og alle de største produsentene er representerte på sine sedvanlige, enorme stander. Azimut har hele åtte nye modeller på utstillingen, men også Ferretti, Atlantis, Absolute, Cranchi og Sessa er blant italienerne som viser pondus i et kriserammet båtår. Sunseeker ligger heller ikke på latsiden med fem nykommere, blant dem 54 Predator, 60 Predator, 80 Yacht og 88 Yacht. Fairline lanserer blant annet sin Squadron 65, mens Sealine følger opp med F46. Faktisk er aktiviteten, til tross for noe nedgang i besøkstallene, så stor at man skulle tro at bransjen er friskmeldt fullstendig.

Frisk design

Men det er tilsynelatende lett å bli villedet imellom flotte skrog, velkledd salgspersonell, champagne, glitter og stas. Virkeligheten er nok dessverre en litt annen, ifølge adm. dir i Windy Boats AS, Knut Heiberg-Andersen.

- I stille tider tegnes det mange nye båter. Det er mye spennende og flott å se, men i år virker det nærmest litt desperat, i hvert fall når man ser på de største italienske merkene. De prøver å overgå hverandre med skrikende farger og alternativ design. Behovet for å skille seg ut er stort, og nyhetsverdien selger alltid noe, selv om det er ganske stille der ute, sier Heiberg-Andersen.

Les vår omtale av Windy Chinook og Triton.

Genova 2009=

Cranchi Sixty4 er et eksempel på en båt der designeren har fått fritt spillerom. © Finnes, Fredrik

Italienske Capelli med to nye solbåter.

Valutakurser viktig

At de ulike valutaene har stor betydning i ustabile økonomiske tider, er hevet over enhver tvil. En høy euro gjør sitt til å vanskeliggjøre salg av dyre båter fra Europa til ferskere markeder i Østen eller Latin-Amerika. Valutakursene rammer selvsagt også Windy, som eksporterer størsteparten av produksjonen sin. En unormalt høy kronekurs gir en utsatt konkurransesituasjon mot dollaren og euroen, og har bidratt til fullstendig produksjonsstopp ved verftet på Skarpnes i Arendal.

Men det finnes også dem som nyter godt av situasjonen.

- De britiske produsentene, som Sunseeker, Fairline og Sealine, nyter godt av et lavt pund. Vi snakker fort noen hundre tusen kroner i prisforskjell på de største båtene, og dermed har de en fordel sammenliknet med de europeiske konkurrentene, mener Heiberg-Andersen.

Windy-gjengen med Knut Heiberg-Andersen i spissen hadde inntil nylig planer om å bygge en båt i 70-fots klassen. Det nye flaggskipet er inntil videre lagt på is. Men at de pønsker på noe nytt for 2010 kan Heiberg-Andersen bekrefte.

- Vi må også være på hugget og kommer med noe nytt. Det blir en frisk og spennende båt i 50-fots klassen, er alt Windy-sjefen vil røpe.

=

Master kabin i nye Fairline Squadron 65. Engelskmennene nyter godt av et lavt pund. Det gjør det lettere å eksportere.

Genova Atlantis=

Atlantis lanserte en ny 36 foter i særegen stil på Genova Boat Show © Finnes, Fredrik

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!